چرا دیدار جنجالی اون و ترامپ بدون نتیجه پایان یافت؟

هیاهو برای هیچ

داستان مذاکرات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با حواشی آن مصداق همان ضرب‌المثل فارسی است که می‌گوید «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» . تیرماه گذشته وقتی برای نخستین بار این دو مقابل دوربین‌ها قرار گرفتند جز یک عکس یادگاری به بهای 12 میلیارد دلار هیچ دستاوردی نداشتند . امسال نیز تکرار همان سناریو در جایی دیگر و با پایانی مشابه. این درحالی است که ماشین تبلیغاتی آمریکایی‌ها پیوسته بر طبل توخالی دستاوردهای بزرگ این دیدار‌ها و خلع سلاح شبه جزیره کره می‌ کوبند و برای دیگران خط و نشان می‌کشند.
کد خبر: ۱۱۹۵۱۲۶

با صرف هزینه‌های نجومی و تبلیغاتی، دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به مدت دو روز در هانوی، پایتخت ویتنام برگزار شد. درحالی که جهانیان منتظر نتایج این نشست بودند ناگهان روز پنجشنبه بعد از یک کنفرانس خبری، دونالد ترامپ هانوی را ترک کرد و مذاکرات خود را با طرف کره‌ای نیمه کاره گذاشت. جالب توجه این‌که او مانند همیشه به صورت یک طلبکار مدعی شد «کره شمالی به دنبال زیاده خواهی بود.» موضوعی که دیروز وزیر خارجه کره شمالی آن را به شدت رد کرد و به ادعاهای واهی واشنگتن پاسخ داد. از آنجا که این مذاکره برای هردو طرف هزینه سنگینی به لحاظ سیاسی و اقتصادی به همراه داشت، هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند آن را نشستی شکست خورده توصیف کنند. به همین دلیل روز گذشته برخی رسانه‌های کره شمالی با تاکید بر سازنده بودن مذاکرات کیم جونگ اون و دونالد ترامپ تلاش کردند به بی‌نتیجه بودن دیدار این دو رهبر جهانی اشاره‌ای نکنند. در حالی که رسانه‌های ژاپن، نسبت به آینده این مذاکرات ابراز تردید کردند و نوشتند سیر مذاکرات واشنگتن و پیونگ‌یانگ همچنان در مرحله اول باقی مانده و پیشرفتی در آن صورت نگرفته است.
رد ادعای ترامپ
روز گذشته ری یونگ هو، وزیر خارجه کره‌شمالی اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مورد «دلایل عدم توافق سران در نشست هانوی» را رد کرد و گفت: کره‌شمالی در نشست سران فقط خواهان لغو تعدادی از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که در اقتصاد این کشور و زندگی مردم اختلال ایجاد کرده‌اند. وی افزود: در مقابل کره شمالی از بین بردن کامل تاسیسات هسته‌ای نیونگ بیون را پیشنهاد کرد. از آنجا که ایالات متحده آمریکا می‌خواست کره‌شمالی در مسیر غیرهسته‌ای شدن اقدامات بیشتری اتخاذ کند، دو کشور نتوانستند به توافقی دست یابند.
این درحالی است که ترامپ روز پنجشنبه در کنفرانس خبری خود پیش از ترک هانوی گفته بود: آنها در اصل می‌خواستند تحریم‌ها به‌طور کامل برداشته شود اما ما نمی‌توانستیم این کار را بکنیم، ما باید از این موضوع دوری می‌کردیم. او افزود: گاهی لازم است از مذاکره خارج شد،‌ آنها خواسته‌های زیادی داشتند و به همین دلیل من تصمیم گرفتم توافق نکنم چون معتقدم یک توافق بد بسیار بدتر از توافق نکردن است.
دروغگویی آمریکایی‌ها
طرفین ادعا می‌کنند اختلاف شان برسر بستن نیروگاه هسته‌ای یانگ بیون بوده است.
کره شمالی می‌گوید پیشنهاد بسته شدن این نیروگاه را داده بود اما طرف آمریکایی حاضر نشد حتی بخشی از تحریم‌های علیه این کشور را به ازایش لغو کند . درهمین رابطه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که همراه ترامپ به هانوی سفر کرده بود گفت: کره شمالی در نشست هانوی از ما خواست به‌طور کامل تحریم‌ها را برداریم اما هنوز درباره وضعیت تأسیسات اتمی یانگ‌بیون شفاف‌سازی صورت نگرفته است. آنها گفته بودند آماده توقف کامل فعالیت این تأسیسات و انهدام آن هستند، اما هنوز چیزی معلوم نیست. اما همان‌طور که دیدیم این اظهارات مخالف سخنان مقامات کره‌ای است. آنها می‌گویند حاضر به بستن نیروگاه و در مقابل آن برداشتن بخشی از تحریم‌ها بوده اند اما آمریکایی‌ها حاضر به این توافق نشده‌اند. حتی وزیر خارجه کره‌شمالی در اظهاراتی گفت: یک پیشنهاد واقعی به مهندسان دو کشور برای انهدام تمامی سایت یانگ‌بیون ارائه شده بود. این مساله روشن می‌کند موضوع بر سر بدقولی آمریکایی‌ها بوده است . به عبارتی دیگر کره‌شمالی حاضر شده بود بخشی از تاسیسات اتمی خود را منهدم کند و در مقابل آمریکایی‌ها نیز بخشی از تحریم‌ها را بردارند، اما دولت ترامپ با عهدشکنی مذاکرات را نیمه‌کاره گذاشته و حاضر به لغو تحریم‌ها نشده است. این رفتار نمونه‌های مشابه زیادی دارد و آمریکایی‌ها بخصوص در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران یعنی برجام به‌صورت کامل نشان دادند حاضر نیستند دست از زیاده خواهی‌های خود بردارند.
مساله یانگ بیون
رآکتور هسته‌ای یانگ بیون در دوران شوروی سابق ساخته شده و سوخت هسته‌ای تولید می‌کند. ده سال پیش کره‌‌شمالی اعلام کرد برای نشان دادن تعهد خود به برنامه‌های خلع سلاح در مذاکرات شش جانبه، برج آب سرد این رآکتور را منهدم کرده است. این برج 30 متری در مجتمع یانگ بیون در 96 کیلومتری شمال پیونگ‌یانگ، نماد هسته‌ای کره شمالی بود . این کشور در 13 فوریه 2007 در مذاکرات شش جانبه توافق کرد در برابر دریافت 50 هزار تن نفت، فعالیت رآکتور هسته‌ای اصلی خود را تا 14 آوریل همان سال متوقف کند.
حتی کره‌شمالی قول داد در کنار انهدام یانگ بیون یک رآکتور دیگر که پسماند سوخت هسته‌ای را به پلوتونیوم ساخت سلاح تبدیل می‌کرد، نابود کند. اما زمانی که معلوم شد آمریکایی‌ها در وعده‌های خود صادق نیستند، کره‌شمالی نیز این وعده‌های خود را عملی نکرد و دوکشور یک بار دیگر به دوران جنگ‌های تبلیغاتی و مانورهای نظامی متقابل روی آوردند. حال پرسشی که این روزها ذهن رسانه‌ها را به خود مشغول کرده این است که با به نتیجه نرسیدن مذاکرات هانوی، آینده روابط دو کشور به چه سمتی خواهد رفت؟ مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با خوشبینی می‌گوید کشورش با کره‌شمالی و آمریکا برای تضمین این مساله که آنها به توافقی برای خلع سلاح اتمی می‌رسند، همکاری خواهد کرد .
زیرکی اون
در این میان برخی تحلیلگران شکست مذاکرات هانوی را به‌دلیل زیرکی کیم جونگ اون می‌دانند که تسلیم زیاده‌خواهی‌های آمریکا نشده است. روزنامه رای الیوم در تحلیلی درباره این اتفاق نوشت: ترامپ از نشست هانوی دست خالی بازگشت و علت آن هم ساده است، زیرا رهبر کره‌شمالی زیرک و محکم بود و شرط رفع تحریم‌های اقتصادی علیه کشورش را مطرح کرد. ترامپ باور غلطی داشت که همتای کره شمالی خود را صیدی آسان می‌پنداشت. ناگفته نماند رهبران چین نیز در ورای این ایستادگی و صلابت موضع رهبر کره‌شمالی قرار داشتند و به این وسیله توانستند به ترامپ سیلی جانانه‌ای بزنند. کیم جونگ اون از تسلیحات هسته‌ای‌اش دست برنمی‌دارد، زیرا به‌خوبی می‌داند با سرنوشت صدام و معمر قذافی روبه‌رو خواهد شد. ترامپ شخصی مغرور، زورگو و نژاد پرست است و کیم جونگ اون می‌داند چگونه با او برخورد کند و غرورش را بشکند. فروپاشی نشست هانوی گواه این واقعیت است.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها