خشایار الوند، نویسنده پرکار مجموعه‌های طنز تلویزیون در 51 سالگی درگذشت

مرگ یک لبخند

هر یک از ما آدم‌ها در طول روز گاهی به موضوع مرگ فکر می‌کنیم، به‌ویژه وقتی عزیزی، دوستی یا آشنایی را از دست می‌دهیم، این تامل بیشتر از قبل می‌شود، اما بعد از چند روز دوباره آن را فراموش می‌کنیم و به زندگی روزمره خودمان برمی‌گردیم. تا این‌که دوباره تحت‌تاثیر شوک فوت یکی دیگر از اطرافیان قرار بگیریم، این چرخه ادامه دارد؛ بی‌آن‌که بدانیم مرگ خیلی نزدیک است. آری مرگ نزدیک است و آنچه از یک فرد باقی می‌ماند یک نام نیک می‌تواند باشد. حال بعضی‌ها در طول عمرشان سعی می‌کنند کارهایی انجام بدهند که تاثیرگذار باشد و به قول معروف سهم خودشان را ادا کنند و برخی دیگر خلاف این قاعده عمل می‌کنند. مهم نیست کارهای خوب بزرگ باشد یا کوچک، چون آنچه باقی می‌ماند به اندازه سهم آن آدم در این دنیای خاکی است. یکی از این بعضی‌ها، بی‌تردید کسی نیست جز خشایار الوند، نویسنده‌ای که همیشه پرانرژی و شاد بود. همین روحیه خوبش باعث شده بود که نه تنها بقیه از او به خوبی یاد کنند، بلکه همه عکس‌هایی که از او ضبط شده همراه با لبخند است. هرگز اخم به چهره نداشت و فقط آنچه برایش اهمیت داشت این بود که بتواند با نوشتن فیلمنامه‌های طنز و سرگرم‌کننده لبخند را به لب مردم بیاورد. او از آن دسته نویسندگانی بود که هرگز گلایه‌ای نمی‌کرد. تنها چیزی که برایش اهمیت داشت این بود که بتواند مردم را با نوشته‌هایش بخنداند. از دیگر حسن‌های این مرد بزرگ این بود که بسیار خوش‌رفتار بود و هیچ کس از او دلخوری نداشت و در حد توانش به همه احترام می‌گذاشت. حال این مرد بزرگ به دعوت فرشته مرگ بار سفرش را بست و روز پنجشنبه نهم اسفند ماه در اثر سکته قلبی فوت شد و جامعه هنری را عزادار خودش کرد. به همین بهانه نقبی به کارهای این نویسنده بی‌ادعا در تلویزیون زدیم که آثار ماندگاری از خودش به‌جا گذاشت و این روزها مشغول نگارش بخش‌های پایانی فیلمنامه تله‌فیلم پایتخت بود.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۸۷

همیشه در دسترس

امکان نداشت پاسخ تلفن‌هایش را ندهد. برایش فرقی نمی‌کرد همکارش پشت خط است یا یک خبرنگار. در نهایت با خوشرویی پاسخ تلفن را می‌داد و بسیار هم اهل ادب و احترام بود. فقط نوشته‌هایش رنگ و لعاب طنز نداشت، بلکه در ظاهر هم این روحیه را داشت و به هیچ وجه قیافه عبوس نداشت. همیشه لنز دوربین عکاسان از او چهره شاد و با لبخند را ثبت کردند.
از سال‌هایی که وارد عرصه خبر و خبرنگاری شدم مرتب با او در تماس بودم. گاهی هم حضوری مصاحبه می‌کردم. یکی از حسن‌های این هنرمند توانمند در عرصه طنز این بود که امکان نداشت به خبرنگاری بی‌احترامی کند یا پاسخ پرسش‌هایش را ندهد. همیشه با روی خوش درباره کارهایش صحبت می‌کرد، حتی طنز کارهایش همیشه در کلامش هم وجود داشت و امکان نداشت خبرنگار با او صحبت کند و از دست حرف‌های با نمک او نخندد.
یکی دیگر از حسن‌های زنده‌یاد خشایار الوند این بود که هیچ وقت ادعایی نداشت، حتی با وجود آن‌که بیشتر مواقع سریال‌های طنز تلویزیونی اش با اقبال گسترده مردم رو‌به‌رو می‌شد، اما این باعث نمی‌شد به قول معروف، خودش را برای بقیه بگیرد، اما برخی هنرمندان وقتی درگیر شهرت بیشتر می‌شوند، این مساله در رفتارهای اجتماعی آنها تاثیر می‌گذارد و دیگر با خوشرویی پاسخگو نیستند، اما الوند همیشه با لبخند پاسخگو بود. به تنها چیزی که فکر می‌کرد این بود که شادی و لبخند را به خانه‌های مردم بیاورد.

از نقطه‌چین تا پایتخت

اولین همکاری خشایار الوند در تلویزیون با مهران مدیری و با سریال نقطه‌چین شکل گرفت و این همکاری در رسانه ملی ادامه پیدا کرد. عمده فعالیت‌های این هنرمند با مهران مدیری بود و به غیر از نقطه‌چین برای نگارش سریال‌های تلویزیونی شب‌های برره، باغ مظفر، مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره و در حاشیه با این کارگردان همکاری داشت. البته همکاری او و مدیری فقط به تلویزیون محدود نشد و در نمایش خانگی هم با مهران مدیری همکاری داشت. الوند طی این سال‌ها با کارگردانان دیگری نیز کار کرد.
سیروس مقدم از دیگر کارگردانانی بود که الوند با او هم همکاری گسترده‌ای داشت و باعث شد تا به شهرت بیشتری در نگارش سریال‌های تلویزیونی برسد. او از پایتخت 3 به جمع گروه سازنده ملحق شد و برای نگارش پایتخت 3، 4 و 5 همکاری داشت و در روزهای پایانی عمرش نیز نسخه تله‌فیلم پایتخت را می‌نوشت تا مقدم همراه گروهش به زودی این سریال را کلید بزند و با پخش در شب عید آنها را سرگرم کند. همچنین نگارش فیلمنامه سریال علی‌البدل هم از دیگر همکاری‌های الوند با سیروس مقدم بود. او با کارگردانانی همچون رامبد جوان، محمدحسین لطیفی، سامان مقدم و بهروز شعیبی کار کرد. از کارهای الوند در سینما می‌توان به فیلم‌هایی همچون مزاحم، برگ برنده، کیش و مات و ... نام برد.

دوست دارم بدانم آن دنیا چه خبر است؟

خشایار الوند پس از درگذشت عارف لرستانی، بازیگر طنز تلویزیون دلنوشته‌ای برای او نوشته بود که برای خود او سوال بود که آن دنیا چه خبر است؟ حال او هم به پاسخ سوالش رسید. این نویسنده در دلنوشته خود مطرح کرده بود: اگر من از عارف این سوال را بپرسم که حالا جواب سوالش را پیدا کرده است، در آن دنیا چه خبر است؟ او در جواب حتما به من خواهد گفت: به همین راحتی می‌خواهی بزرگ‌ترین سوال بشریت را کف دستت بگذاریم. خودت بمیر و بیا و ببین چه خبر است!

آخرین مصاحبه

عصر روز چهارشنبه بود که بنا به درخواست دبیر سرویس با او تماس گرفتم تا خبری از نسخه تله‌فیلم پایتخت بگیرم. بعد از معرفی به او گفتم که دوباره پایتخت شروع شد و ما مزاحم شما می‌شویم! او هم با رویی گشاده جواب داد: نه بابا! این چه حرفی هست خانم عودباشی! ما خوشحال می‌شویم شما تماس می‌گیرید. چند روز دیگر نگارش نسخه تله فیلم پایتخت تمام می‌شود. البته هنگام تولید، تغییرات جزیی هم در نگارش می‌دهم.
او در ادامه گفت: راستش مدت زیادی از قطعی شدن ساخت تله‌فیلم پایتخت نمی‌گذرد و با توجه به درخواست و اقبال مردم برای تماشای پایتخت، به همین دلیل ما سعی کرده‌ایم براساس مقدورات‌مان، قصه را در حد یک تله‌فیلم بنویسیم تا به قول معروف بتوانیم لبخند را شب عید به لب مردم بیاوریم.
زنده‌یاد الوند ادامه داد: بعد از این‌که قرار شد این تله‌فیلم ساخته شود به همراه محسن تنابنده درباره طرح این اثر با هم صحبت کردیم و بعد از رسیدن به نتیجه قطعی، خودم شروع به نگارش فیلمنامه پایتخت کردم. در تله‌فیلم پایتخت، شخصیت‌های اصلی در شرایط و موقعیت‌های جدید قرار می‌گیرند تا این‌که روز آخر سال دور هم جمع می‌شوند. این دورهمی باعث می‌شود ماجراهایی که از قبل بین آنها وجود داشته، ادامه دار و منجر به اتفاقاتی شود.
این نویسنده افزود: با توجه به این‌که زمان کمی هم برای تولید این تله‌فیلم داریم، نمی‌توانستیم برای ضبط کار به شمال برویم و باید قصه‌ای طراحی می‌شد که در تهران اتفاق بیفتد. از سوی دیگر زمان زیادی نداریم و از مکان‌های فیلمبرداری متعدد استفاده ‌کردیم و باید در یک جا شخصیت‌های اصلی قصه را جمع می‌کردیم. اما با همه این موارد سعی کردیم تا قصه منطق درستی داشته باشد و روابط بین شخصیت‌ها بانمک دربیاید. ضمن این‌که آنها را باید در موقعیت‌های تازه قرار بدهیم. به هر حال کاری که از دستمان برمی‌آمد را انجام دادیم. ان‌شاءا... مردم هم از تماشای کار لذت ببرند و دوست داشته باشند. الوند درباره این‌که باباپنجعلی در این نسخه تله‌فیلم پایتخت حضور فیزیکی دارد یا در قالب روح است؟ توضیح داد: باباپنجعلی در قالب روح نیست، بلکه حضور فیزیکی در قصه دارد، چون سریال نبود که ما بخواهیم او را در قالب روح نشان بدهیم. ضمن این‌که باباپنجعلی هم در این تله‌فیلم حضور متفاوتی دارد و در موقعیت جدیدی هم قرار می‌گیرد.
آخرین مصاحبه الوند روز پنجشنبه 9 اسفند ماه در روزنامه جام‌جم چاپ شد و او هرگز نتوانست آخرین مصاحبه‌اش را ببیند.

واکنش اهالی هنر

محسن تنابنده با انتشار عکس میز خالی اتاق کار خشایار الوند نوشته است: خشایار دفتر منتظرم!
رامبد جوان: مطمئن هستم حالت از این به بعد از همه ما بهتره، ولی با غصه نبودنت چکار کنم رفیق! خدا به خانواده‌ات و ما صبر بدهد.
مجید صالحی: روحت شاد خشایار عزیز! باور کردنی نیست خشایار الوند نازنین! نویسنده شب‌های برره، نقطه‌چین و خیلی از آثار کمدی بزرگ ایران که با کار و نوشته‌های جذابت، سال‌ها دل هموطنان مهربان را شاد می‌کردی.
مرجانه گلچین: تسلیت واژه کوچکی در برابر مرگ عزیزانی چون خشایار الوند است. چقـدر جای شما بین نویسندگان کار بلد و صاحب نام مان بعد از این خالی خواهد بود. متاسفم که دیگر شما را در کنارمان نخواهیم داشت.
کامبیز دیرباز: خشایار الوند هم رفت. تسلیت به شمایی که نمک قلمش را دوست داشتید! تسلیت به سیروس‌خان الوند و آرزوی صبر، صبر و صبر برای همسر و فرزندان نازنینش.
علیرضا خمسه: خشایار الوند گلی در جمع همکارانم بود. من چند روز پیش او را در دفتر فیلمسازی دیدم که مشغول نوشتن فیلمنامه جدیدش بود و مثل همیشه سر حال و بانشاط بود. هیچ تصویری در ذهنم پیدا نمی‌کنم که او لبخند بر لبش نباشد.
ماهور الوند پس از درگذشت عمویش، خشایار الوند با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرامش نوشت: خوشحالم که این آخرین تصویرمه ازت. ریش خیلی بهت میاد!
بهنوش بختیاری: خشایار الوند پر از حس زندگی، طراوت و خنده بود. فقط بیرون ماجرا را ما این طور می‌دیدیم... آدم‌های شاد، غمگین‌ترین مردمند. فقط به روی خودشان نمی‌آورند.
الهام غفوری، تهیه‌کننده پایتخت: ما ده سال است که با خشایار الوند کار می‌کنیم و او هر روز به دفتر کار می‌آمد و وقتی او را می‌دیدم خیالم از روند پیشروی و تولید پروژه «پایتخت» راحت می‌شد.
من هنوز هم این فقدان باورم نمی‌شود و نمی‌توانم باور کنم او دیگر نیست که بیاید و چراغ اتاق کارش را روشن کند. او بسیار خندان و خوش خلق بود و نبودش را هیچ‌کدام از اهالی پایتخت باور ندارند. الوند خیلی خوب، بشاش و پر انرژی بود. یک دختر پنج‌ساله دارد که هر روز عکس‌های جدید او را به ما نشان می‌داد و من نمی‌دانم چطور خانواده‌اش می‌توانند نبودنش را تاب بیاورند.
شهره سلطانی: قلبم درد گرفت! خبر دردناکی بود!

3 دهه در تلویزیون

همچنین مرتضی میرباقری، معاون سیمای صداوسیما در پیامی درگذشت خشایار الوند، نویسنده سریال‌های تلویزیونی را تسلیت گفت. بخشی از متن پیام تسلیت به این شرح است: ضایعه درگذشت خشایار الوند، طنز نویس شاخص و با اخلاق تلویزیون موجب تاثر و اندوهی عمیق شد. هنرمندی که سه دهه در تلویزیون ایران، با قلم توانا و زیبایش، خنده بر لبان مخاطبان رسانه ملی نشاند. این نویسنده خوش ذوق جوهره و جانمایه سریال‌های ماندگاری چون نقطه چین، مرد هزار چهره، باغ مظفر، دیوار به دیوار، پایتخت و... را خلق کرد که هیچ گاه فراموش نخواهد شد.
مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه یک در پیامی درگذشت خشایار الوند، نویسنده «پایتخت» را تسلیت گفت. در بخشی از متن پیام آمده: همه به سوی او باز خواهیم گشت. فقدان نویسنده خوش‌قریحه و خلاق آقای خشایار الوند را تسلیت می‌گویم. قلم توانای او در قصه‌پردازی برای سریال‌های طنز تلویزیون به‌ویژه سریال محبوب پایتخت، حال خوشی را به خانواده‌ها و مخاطبان سریال‌های تلویزیون هدیه می‌کرد. مرحوم خشایارالوند در آخرین روزهای زندگی نیز در تلاش بود با نگارش قصه‌ای جدید از پایتخت، لبخند و نشاط را در شب تحویل سال به مردم سرزمینش هدیه نماید.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها