کد خبر: ۱۱۹۳۹۲۶

عواملی که خارج از اختیارند
از سوی دیگر، عوامل تأثیرگذار چون حضور ترامپ در مصدر ریاست‌جمهوری آمریکا که دشمن سرسخت ایران محسوب می‌شود،‌ کاهش فروش نفت ایران که همین حالا هم کمتر از قبل شده،‌ افزایش حقوق‌ها که فشارمضاعف بر فعالان و کارآفرینان اقتصادی وارد خواهد کرد که درنهایت موجب اخراج‌های بیشتر نیروهای کاری خواهد شد، تعطیلی کارگاه‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی به واسطه نبود ثبات اقتصادی و گرانی بی‌قاعده مواد اولیه و تلاش کشورهای مرتجع خاورمیانه و آمریکا و ... برای به شکست کشاندن اقتصاد ایران باعث می‌شوند تا سال بعد را سال چندان خوشایندی ندانیم، خاصه این‌که مشخص نیست بی‌عملی دولت در این زمینه تا کی ادامه خواهد داشت آن هم در حالی که تنها دو سال از چهار سال دومش باقی مانده است.
چه باید کرد؟
قصد نداریم ناامیدتان کنیم اما با واقعیت‌هایی که در راهند، نمی‌شود تعارف کرد. بخشی از راه‌حل‌ها رسمی و دولتی است که خانوارها درآنها دخالتی ندارند، اما بخشی از راه‌حل‌ها نیز به خود شهروندان و خانوارها باز می‌گردد. حقیقت این است که این واقعیت‌ها در حال آمدن هستند و غرولند و گلایه‌های شهروندان به صورت شخصی دردی را دوا نخواهد کرد. درست مثل پدیده‌ای طبیعی که باید بیاید و بگذرد. چاره چیست؟ پاسخ این است همان‌کاری که در برابر پدیده‌هایی طبیعی انجام می‌دهیم یعنی ساختن حاشیه امن یا دست‌کم دور ماندن از زیان‌های بیشتر. به این‌منظور:
از همین حالا به فکر باشید. هزینه‌های نوروز را به‌شدت مدیریت کنید و به فکر یک بودجه‌بندی سختگیرانه برای سال بعدتان باشید. با مفید بودن برای سازمان و شرکت خود، از خطر تعدیل‌های بادلیل و بی‌دلیل، خود را دور کنید. این کار شاید قطعا منجر به چنین نتیجه‌ای نشود، ولی احتمال آن را بالاتر می‌برد. در مورد ثبت و ضبط هزینه‌های زندگی خود سختگیری بیشتری داشته باشید. صرفه‌جویی‌ها و استفاده مجدد از وسایل دست‌دوم با مدیریت بحران را با خرید دو سه کتاب یا خوانش مقالات موجود در اینترنت جدی گرفته و یاد بگیرید. می‌دانیم سخت است اما سعی کنید به کار دوم و سوم هم فکر کنید ولو با درآمد کم. خوداشتغالی در منزل را جدی بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها