چند نکته مهم و واجب برای مدیریت مصرف انرژی در روزهایی که همه چیز حسابی گران شده است

صرفه با صرفه‌جویی است

مثل معروفی هست که می‌گوید شما مراقب سِنت‌ها باشید دلارها خودشان مراقب خودشان هستند. به تعبیر ساده و خودمانی یعنی شما مراقب ریال‌ها باشید، هزارتومان‌ها و ده‌هزارتومان‌ها خودشان از خودشان مراقبت می‌کنند. یک مثل مدیریتی معروف دیگر هم می‌گوید که شیطان در جزئیات پنهان شده، به عبارت دیگر، آدم از همین جزئیات است که ضربه می‌خورد. خانوارها نیز معمولا در طول 24 ساعت شبانه‌روز بشدت درگیر ده‌ها مورد از این جزئیات هستند و چون غالباً حواس‌شان به این جزئیات نیست، آخر ماه یا فصل متوجه می‌شوند کم آورده‌اند اما دقیقاً نمی‌دانند از کجا و چه ناحیه‌ای. یکی از این رفتارهای جزئی و همیشگی سر و کار داشتن با مصرف انرژی در قالب مصرف آب و برق و گاز و همچنین کار با وسایل ارتباطی همچون تلفن و حتی اینترنت است. در این مطلب قصد داریم ایده‌هایی را با شما به اشتراک بگذاریم که منجر به مدیریت هزینه درهمین موارد جزئی می‌شود؛ مدیریت هزینه‌ای که ابتدای امر تصور می‌کنید ارزش وقت گذاشتن ندارد اما در پایان سال درک خواهید کرد چقدر اشتباه ‌کرده‌اید.
کد خبر: ۱۱۹۳۹۲۴

ابتدا باید به این درک و آگاهی برسید که حتی یک ریال هزینه بی‌مورد و اضافه باید حذف شود. مهم نیست وضع‌تان خوب است یا نه، مهم داشتن این انضباط در سبک زندگی‌تان است. متأسفانه بخشی از مردم به این دیدگاه و آگاهی نرسیده‌اند و تصور می‌کنند اگر کمی وضع‌شان خوب باشد، نیازی به رعایت این موارد ندارند. صرفه‌جویی ابتدا یک وظیفه انسانی و دینی و در گام‌های بعدی یک رفتار دوراندیشانه است که منجر به کاهش هزینه‌های شما خواهد شد؛ پس لاجرم نمی‌توانید این رفتار را ترک کنید.
سدی در برابر هدررفت گرما
بخشی از انرژی گرمایشی خانه‌ها از طریق منافذ و درها به هدر می‌رود. طبیعی‌ترین پیشنهاد در روزهای سرد استفاده از درزگیرها و پوشاندن این منافذ است. خیلی از خانوارها اقدام به پوشاندن دریچه‌های کولر نمی‌کنند. این کار با برچسب‌های پوشاننده کولر چسبی که این روزها با قیمت مناسبی می‌توان خرید، شدنی است. البته پیشنهاد نمی‌کنیم این کار را در مورد منافذ و راه‌های درروی انرژی صد درصد انجام بدهید.
درهای آپارتمان را که رو به راهرو باز می‌شود به حالت طبیعی نگه دارید. در مواقع خطر که بخاری یا وسایل گرمایشی خوب کار نمی‌کنند، به راه دررویی برای خروج گازهای سمی نیاز است تا خطر به حداقل برسد، اما منافذ دیگر را می‌توانید ببندید. استفاده از پنجره‌های دوجداره نیز گزینه‌ای عالی است، چون هم سر و صدای کمتری به خانه نفوذ می‌کند، هم گرمایش کمتری هدر می‌رود.
مذاکره برای پرداخت متناسب هزینه‌ها
برخی از آپارتمان‌ها مصرف اشتراکی گاز و آب دارند که این اتفاق باعث ایجاد کدورت‌ها و اختلافاتی می‌شود، ولی سعی کنید این قضیه را به صورت متمدنانه و منطقی حل و فصل کنید. طبیعی است پرداخت هزینه مشترک انرژی صرف شده باید متناسب با تعداد خانوارها و متراژ و تعداد خواب‌های آنها باشد. مصرف انرژی مشترک یک خانوار با آپارتمان تک‌خوابه 50 متری با زوجی که صبح تا شب سر کار هستند، نباید با پرداخت هزینه یک خانوار پنج نفره با واحد دوخوابه که غالب افرادش تا شب در منزل هستند، یکسان باشد. غالب شهروندان به دلیل دوری از تنش‌های ناخواسته ترجیح می‌دهند وارد مذاکره در این مورد نشوند. اگر برایتان مقدور است و کار به مشاجره نمی‌کشد، حتما مذاکره و این هزینه‌ها را به نسبت پرداخت کنید.
لامپ‌ها را کم‌مصرف کنید
استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و ال‌ای‌دی و ... جزو گزینه‌های بعدی است. در ضمن باید به یاد داشته باشید که نیازی نیست همه اتاق‌ها و همه‌جای خانه را روشن نگه دارید، به خصوص اگر دانشجو یا دانش‌آموزی هم دارید، می‌توانید از چراغ‌های مطالعه کم‌مصرف استفاده کنید. بسیار اتفاق می‌افتد تلویزیون‌ها روشن است بدون این‌که کسی آن را ببیند. پس هر وسیله الکترونیکی را که نیاز ندارید از برق بکشید.
سختگیری بالا در مصرف آب
می‌دانید در کالیفرنیای آمریکا، آبی را که استفاده می‌کنند دور نمی‌ریزند؟ در خانه‌های ویلایی، این آب ذخیره شده و به مصرف شست‌وشوی ماشین وخانه وحیاط و ... می‌رسد.
سپس آب ناشی از شست‌وشوی خانه،‌ ماشین و... نیز به مصرف آبیاری گیاهان می‌رسد. در ایران تقریبا هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد. مصرف آب در حمام‌های ایرانی چند برابر میزان متوسط در کشوری مثل فرانسه است. باید مصرف بهینه را یاد بگیریم. نیازی نیست آب تا پایان استحمام شما باز شد. برای شست‌وشوی ظروف هم نیازی به باز بودن آب نیست چون می‌توان با کمترین آب آنها را تمیز کرد. بخشی از آب استفاده شده قابلیت ذخیره‌سازی برای کاربردهایی مانند شست‌وشوی راه‌پله، ماشین، آبیاری گیاهان و... را دارد. به این بیندیشید که هر لیتر آب برای شما، ده، 20 و حتی 50هزار تومان می‌ارزد؛ سختگیری زیادی در مصرف آن داشته باشید.
شیرهای استاندارد داشته باشید
در حوزه مصرف آب دو نکته دیگر هم مهم است. اول این‌که بخشی از آب مورد نیاز خانوارها از طریق شیرهای خراب به صورت قطره قطره به هدر می‌رود. نکته دوم این‌که به واسطه استفاده از شیرهای قدیمی یا غیراستاندارد، تنظیم آب سرد و گرم به سختی اتفاق می‌افتد و همین امر باعث هدر رفتن مقدارقابل توجهی آب در زمان تنظیم می‌شود. به این منظور یا شیرهای منزل را درست کنید یا از شیرهای استاندارد استفاده کرده یا اقدام به سرویس مجدد آبگرمکن‌های دیواری منزل کنید. این دست آبگرمکن‌ها پس از مدتی دچار رسوب‌گرفتگی می‌شوند و به همین دلیل در هدایت آب گرم خلل ایجاد می‌کنند. وقتی که محفظه اصلی این آبگرمکن‌ها جدا شده و از طریق اسید شست‌وشو داده شوند، تازه متوجه می‌شوید چه میزان از رسوب در آن وجود داشته؛ حتما از این بابت متعجب خواهید شد.
نبود مدیریت درست تلفن و اینترنت
یکی از مشکلات رایج خانوارها این است که نمی‌توانند هزینه‌های تلفن و اینترنت را مدیریت کنند که دلیلش استفاده آنی از آنها و پرداخت آتی هزینه‌های آن است. چون هزینه‌ها نیز یکجا پرداخت می‌شود، اغلب خانوارها متوجه نمی‌شوند با وسایل ارتباطی خود چگونه رفتار کرده‌اند. این وضعیت در اینترنت خانگی و موبایلی و... به این صورت اتفاق می‌افتد که حجم خریداری شده تمام می‌شود و اعضای خانواده بدون هیچ محاسبه‌ای اقدام به خرید حجم اضافه می‌کنند. البته ما پیشنهاد نمی‌کنیم این قبیل وسایل را کنار بگذارید چون هیچ عقل سلیمی این را توصیه نمی‌کند.
اما هر عقل سلیمی می‌پذیرد که مصارف بیهوده را باید حذف کرد. استفاده دائم از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود حجم زیادی از اینترنت شما مصرف شود. گاهی نیز به واسطه نداشتن مدیریت درست تنظیمات اینترنت، دانلودهای غیرمعمول و به روز شدن‌های ناخواسته نرم‌افزارهای داخل رایانه یا گوشی همراه شما اتفاق می‌افتد. از سوی دیگرچون هزینه‌های گفت‌وگوهای تلفنی بعدها پرداخت می‌شود، اعضای خانوار درکی از وضعیت این هزینه‌ها ندارند. این اتفاق درکشورهای توسعه‌یافته به این صورت رخ می‌دهد که شهروندان به واسطه وجود کارت‌های اعتباری، هزینه‌های آنی کلانی انجام می‌دهند و متوجه وضعیت هزینه‌کرد خود نمی‌شوند، به این امید که بعدها آن را پرداخت خواهند کرد.
قبض‌های تلفن ثابت‌و همراه را دقیق بررسی کنید
استفاده از نرم‌افزار‌های شبکه‌های مجازی اجتماعی را مدیریت کنید. لازم نیست این برنامه‌ها همیشه باز باشند پس برای خودتان زمان‌های مشخص بگذارید. اگر زمان مشخص نگذارید به استفاده از آنها اعتیاد پیدا خواهید کرد. با توجه به آنلاین بودن‌تان سعی کنید بخشی از ارتباطات خود را از طریق اینترنت انجام بدهید و لاجرم نیازی نیست برای هر چیزی تماس بگیرید.
خلاصه‌گویی و جلوگیری از ارتباطات و تماس‌های غیرضروری هم یکی از رایج‌ترین توصیه‌هاست. قبض‌های تلفن ثابت و همراه و هزینه اینترنت را دقیقا بررسی کنید. امکان کم کردن هزینه برخی از خدمات در تلفن‌همراه و اینترنت وجود دارد، در حالی که روح‌تان هم از آن بی‌خبر است.

کولرهایی که خواهند آمد

نکته بعدی، در روش استفاده از برخی وسایل همچون ماشین لباسشویی، ظرفشویی و... است. استفاده از این وسایل را به وقت‌هایی موکول کنید که وسایل شما جمع شده و می‌توانند ظرفیت آنها را پر کنند.
حیف است این دستگاه‌ها با ظرفیت‌های محدود شروع به کار کنند چون به هر حال همان برق و انرژی را مصرف می‌کنند.
سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که سامانه بهینه‌سازی انرژی را تدارک دیده‌اند. جاهایی هم که نیاز ندارید از آب گرم استفاده نکنید چون تبدیل آب سرد به آب گرم انرژی زیادی را به شما تحمیل خواهید کرد. یکی دو ماه دیگر فصل گرما هم از راه خواهید رسید پس برای کولر و سیستم سرمایشی خودتان هم فکری بکنید. اغلب خانوارها از کولرهای آبی استفاده می‌کنند.
بدیهی‌ترین توصیه‌ها استفاده از سایه‌بان، پشم‌شیشه و تعویض پوشال کولر و حتی استفاده از کولرهای مدرن‌تر با پوشال‌های جدید است که هدر رفت سرما را به حداقل می‌رسانند.

عیسی محمدی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها