مروری بر پیام‌رسان ایرانی «بیسفون» که این روزها حال و روز خوبی ندارد

اولی که آخر شد

تلگرام نبود ما بودیم! این سخن راه‌اندازان و موسسان پیام‌رسان بیسفون است. پیام‌رسانی که اگر درست در خاطرتان باشد قبل از تلگرام در دسترس بود و در فاصله میان وایبر و تلگرام بسیاری از آن استفاده می‌کردند. پیام‌رسانی با لوگوی قرمز که ایرانی بود و در فضایی که هنوز تلگرام به این مرحله نرسیده بود و پیام‌رسان‌ها به مساله مهمی تبدیل نشده بودند توسط یک تیم ایرانی با سرمایه ایرانی راه‌اندازی شد تا به کاربران ایرانی پوشش خدماتی بدهد. ناگهان زمزمه پیام‌رسانی آبی‌رنگ به گوش رسید که آمده و کم‌کم مخاطب می‌گیرد. شاید باید یادآوری کنیم تلگرام آن روزها با تلگرامی که امروز در دسترس است زمین تا آسمان هفتم تفاوت داشت. هیچ امکانی اعم از فضای ابری و دسترسی به کانال و سوپرگروه و ... نداشت و تنها یک مسنجر ساده بود و به مرور با آزمون و خطا خود را به روز کرد و به اینجا رسید، اما در هر صورت تلگرام حمایت دید و به پیام‌رسان اول کشور تبدیل شد.
کد خبر: ۱۱۹۳۶۸۸

از اینها بگذریم امروز بیسفون دیگر خیلی مشهور نیست و در سر و صداهای اخیر به‌خصوص پس از فیلترینگ تلگرام و دعوای هات‌گرام - طلاگرام هم کسی اسمی از او نیاورد. پیام‌رسانی که با سرمایه شخصی ایجاد شده بود، ولی ظاهرا با سنگ‌اندازی‌ها مسیر حرکت او را سد کردند.
در جست‌وجوی مجوز
مهدی داوری، مالک این پیام‌رسان در گفت‌وگویی به این نکته اشاره می‌کند که ابتدای فعالیت بیسفون، اپراتورها، پیامک‌های ما را ارسال نمی‌کردند؛ برخی از شایعاتی که در این خصوص منتشر شد، شایعه نیستند و واقعیت دارند؛ ما پیامک‌هایی برای کدفعال‌سازی نرم‌افزار بیسفون روی گوشی مخاطبان می‌فرستادیم اما به دلیل این‌که اپراتورهای داخلی اجازه نمی‌دادند این پیامک‌ها ارسال شود، کار برای این پیام‌رسان در بدو امر سخت شده بود که با تلاش این زمینه برای بیسفون فراهم می‌شود. حتی داوری به تلاش‌هایش برای گرفتن امکان پرداخت داخل نرم‌افزار هم اشاراتی دارد که موفق نشده بود ولی بعد از کش و قوس‌های فراوان این امکان به صورت محدود (مانند پرداخت قبوض و ...) در این پیام‌رسان در دسترس مخاطبانش قرار گرفته است.
کانال داشت، وقتی کانال مُد نبود
بیسفون را باید مبدع کانال‌های اطلاع‌رسانی در بستر پیام رسان‌ها خواند. این پیام‌رسان از اولین ایجادکنندگان این امکان برای کاربران بوده و اگر موفق می‌شد مجوزهای لازم را اخذ کند، احتمالا میدان به دست دیگری نمی‌رسید. نکته‌ای که در قابلیت کانال بیسفون هست ولی در دیگر پیام‌رسان‌ها وجود ندارد، این است که با چند برچسب می‌توان کانال را در دسته خاصی قرار داد تا در جست‌وجو نتیجه بهتری حاصل شود؛ حتی خارج از دسترس کردن در جست‌وجو دیگر امکانی است که در این بستر فراهم است و در اختیار مدیر کانال قرار دارد تا بتواند کانالش را در جستجوی عمومی مخفی کند.
این در حالی است که این امکانات در پیام‌رسان‌ها دیگر اعم از خارجی و ایرانی فراهم نیست و کاربران نمی‌توانند چنین دسترسی‌هایی داشته باشند. علاوه بر این مدیر کانال‌هایی که مطالب ویژه تولید می‌کنند و به عبارتی مطالب دست‌اول دارد، با قفل کردن مطالب می‌تواند از فوروارد شدن مطالب جلوگیری کند.
ارتباطی آسان
کاربران در ارتبط با این پیام‌رسان مشکل و دردسر جدی نخواهند داشت. سرعت قابل قبول و با کمترین توقف مرسوم در پیام‌رسان‌ها توانسته نمونه موفق یک بستر برای پیام‌رسانی باشد. اتفاقی که در نمونه‌های ایرانی که شاید بتوان گفت کمتر دیده می‌شود و در نمونه‌های خارجی هم گاهی این ارتباط به سادگی شکل نمی‌گیرد ولی بیسفون با استفاده از تجربیات سال‌های فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات توانسته این امکان را برای کاربران فراهم کند تا در برقراری ارتباط با آن مشکل جدی نداشته باشند و نیازهایشان را برآورده کند.
متن، صوت، تصویر
برقراری یک گفت‌وگوی متنی اولین امکانی است که از هر پیام‌رسانی توقع می‌رود. در بیسفون هم این امکان برای کاربران فراهم است و علاوه بر آن ارسال فایل‌های صوتی و ویدئویی در بستر گفت‌وگو برای کاربران فراهم است و این ارسال در هر فرمت و قالبی می‌تواند بدون گرفت و گیر صورت بگیرد.
نصب کن زنگ بزن
یکی دیگر از امکانات این پیام‌رسان امکان تماس صوتی است. امکانی که به عنوان یک وجه تمایز برای تلگرام یا واتس‌اپ مطرح می‌شد، ولی بیسفون نیز از این امکان بهره‌می‌برد.
تعداد کاربر
روند جذب کاربر و نصب فعال پیام رسان‌های ایرانی از ابتدای آغاز طرح فیلترینگ تلگرام حرکتی روبه‌رشد داشت اما طبق آماری که مرکز ایسپا منتشر کرده این روند از خرداد امسال با سیر نزولی روبه‌رو شد و پیام‌رسان‌ها با ریزش کاربران خود مواجه بودند که یکی از علل این اتفاق را فعالیت بدون محدودیت پوسته‌های فارسی تلگرام خواندند که در واقع فیلترینگ تلگرام را دور زده‌اند. طبق آمار ایسپا، اعضای بیسفون طی این مدت از 6/0 درصد به یک‌دهم رسیده و کاربران آن ریزش داشته است. با مراجعه به کافه‌بازار عددی که به عنوان میزان نصب فعال برای این نرم افزار قید شده، بیش از 20 هزار نفر بود.

همیشه اول

در مجموع شاید اگر روزهایی که کاربران با پیام‌رسان وایبر خداحافظی کرده بودند و بین واتس‌اپ و نمونه‌های دیگری نظیر وی‌چت و ... در رفت و آمد بودند، از این پیام‌رسان بومی حمایت می‌شد و برایش تبلیغات صورت می‌گرفت امروز بیسفون پیام‌رسان اول کشور بود که رضایت کاربران را نیز کسب کرده بود. پیام‌رسانی که در زمان خودش از بسیاری از نمونه‌های خارجی هم جلوتر بود و امکاناتی را که ارائه می‌داد در نوع خود متفاوت و متمایز بود.
می‌توان گفت بیسفون در اغلب زمینه‌های پیام‌رسانی، همیشه اول بود البته در زمینه شکست خوردن هم از این ماجرا استثنا نبود و اولین پیام‌رسانی محسوب می‌شود که با شکست در کاهش کاربر و حتی فعالیت جدی روبه‌رو شد.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها