اگر بخواهیم به طور ریشه‌ای تحریم‌های نفتی را دور بزنیم و برای همیشه مسأله تحریم نفت را حل کنیم، باید از سال‌ها قبل از خام فروشی پرهیز می‌کردیم و در 40 سال گذشته نفت را به فرآورده‌های با ارزش دیگری مثل بنزین تبدیل می‌کردیم و کشور را از تک‌محصولی شدن رهایی می‌دادیم.
کد خبر: ۱۱۹۳۶۳۹


بنابراین با انجام ندادن این امور عملاً در زمین کسانی بازی کردیم که می‌خواستند کشورمان کشوری تک‌محصول باشد و فقط نفت خام را بفروشد. حتی ما از ساخت پالایشگاه و تبدیل نفت خام به ده‌ها محصول دیگر امتناع ورزیده‌ایم تا تنوع صادراتی نیز نداشته باشیم. مثلاً اگر این نفت را تبدیل به بنزین می‌کردیم و آن را به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، افغانستان و پاکستان صادر می‌کردیم دیگر نفت خامی برای ما باقی نمی‌ماند که قابل تحریم باشد.
درنتیجه ما خودمان آمدیم زمینه‌های تحریم را فراهم کردیم حالا دنبال راهکار حل آن می‌گردیم. چرا افرادی که در 40 سال گذشته مسؤولیتی داشته‌اند هیچ وقت اشتیاقی به ساخت پالایشگاه از خود نشان نمی‌دادند و همواره اعتقاد داشتند واردات بنزین به صرفه‌تر است؟ خوشبختانه هم‌اکنون فازهای مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال افتتاح بوده و کشورمان از واردات بنزین رهایی یافته است.
در زمان تحریم‌ها قبلی بنده دستگاه‌های حفاری دریایی و سایر کالاها و تجهیزات نفتی را وارد کردم و می‌دانم چه راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها باید اتخاذ کنیم. ما باید سعی می‌کردیم مشتری‌های سنتی‌مان را حفظ کنیم اما متاسفانه بزرگ‌ترین مشتری‌مان (چین) را که هم در خرید نفت به ما کمک می‌کرد و هم در فروش تجهیزات نفتی با ما کار می‌کرد تقریباً از دست دادیم. آمریکا سال‌ها تلاش می‌کرد روابط ما با چین را به هم بزند که این امر پس از برجام و سوق دادن تمام مسائل کشور به آن و امید واهی داشتن به اروپا مهیا شد. در سال‌های اخیر به امید بازگشت اروپایی‌ها، با شرکت‌های چینی که در صنعت نفت کار می‌کردند نامهربانی کردیم تا این که آنها از کشور رفتند.
این هم یک قدم دیگر برای خودتحریمی بود که خسارات جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرده است چون قبلاً در چین نفتمان را ذخیره می‌کردیم. چین همیشه تا آخرین قطره نفتمان را می‌خرید و بانکی زده بود مختص به ایران تا تحریم‌ها را دور بزنیم و در تهیه تجهیزات نفتی نیز به کمک ایران می‌آمد.
ما ابزارهای دور زدن تحریم را در گذشته داشتیم و هم‌اکنون نیز می‌توانیم با بیمه کردن شناورها و کشتی‌هایمان نفت را با مذاکراتی که با مشتری‌های سنتی خود داریم به فروش برسانیم، اگر بتوانیم تخفیف‌های کمی بدهیم یا نفت را در بورس عرضه کنیم می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

هدایت الله خادمی

عضو کمیسیون انرژی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها