16 ایالت آمریکا به اعلام وضعیت اضطراری ترامپ اعتراض کردند

تنها در خانه

۱۶ ایالت آمریکا از دونالد ترامپ بابت اعلام وضعیت اضطراری جهت تأمین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک شکایت کردند. ترامپ پیش از این از کنگره خواسته بود با بودجه 7/5 میلیارد دلاری برای احداث دیوار مذکور موافقت کند. امتناع قانونگذاران آمریکایی از موافقت با این درخواست به تعطیلی دولت فدرال منجر شد. این تعطیلی ۳۵ روز ادامه داشت و طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا در تاریخ را به نام ترامپ رقم زد. حال اعتراض ایالات مختلف در آمریکا راه را برای استیضاح رئیس‌جمهور مهیا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۲۹۷۱

به گزارش سی‌.ان‌.ان، این ۱۶ ایالت به رهبری دادستان کل ایالت کالیفرنیا شکایت خود را در دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیا ثبت کردند. درهمین رابطه خاویر باکرا، دادستان کل کالیفرنیا به سی‌.ان‌.ان گفت: «ما می‌خواهیم جلوی نقض قانون اساسی، اصل تفکیک قوا و سرقت پول از آمریکایی‌ها و ایالت‌ها توسط ترامپ را بگیریم.» همچنین دادستان‌های ایالت‌های کلرادو، کانکتیکت، دلاوِر، هاوایی، ایلینوی، مین، مریلند، میشیگان، مینه‌سوتا، نوادا، نیوجرسی، نیومکزیکو، نیویورک، اورگن و ویرجینیا با ایالت کالیفرنیا برای تنظیم این شکایت همراه شدند. استدلال ایالت‌های شاکی این است که ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری برای تأمین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک و آمریکا، کنگره را دور زده است. هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا تا کنون برای تأمین بودجه مربوط به یکی از پروژه‌های مدنظر خود اعلام وضعیت اضطراری نکرده است. قانون اضطرارهای ملی به رئیس‌جمهور آمریکا اختیار می‌دهد در مواقعی که ضروری می‌داند وضعیت اضطراری اعلام کند. در چنین وضعیتی، رئیس‌جمهور حق دسترسی به وجوهی را خواهد داشت که در حالت عادی بایستی از کنگره تأمین آنها را درخواست کند. ترامپ بعد از آن‌که نتوانست از مسیر کنگره این بودجه را تأمین کند، اعلام وضعیت اضطراری کرد.
اعتراضات خیابانی
روزگذشته فعالان و معترضان در واشنگتن، شیکاگو و چند ایالت دیگر آمریکا به مناسبت روز روسای‌جمهور به خیابان‌ها آمدند تا علیه تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام وضعیت اضطرار ملی اعتراض کنند. به گزارش رویترز، روز روسای‌جمهور در سومین دوشنبه ماه فوریه است و برای بزرگداشت جورج واشنگتن، اولین رئیس‌جمهور و دیگر روسای‌جمهوری که به آمریکا خدمت کرده‌اند، نامگذاری شده است‌. این روز برای آمریکایی‌ها یک تعطیل رسمی است. شرکت‌کنندگان و برگزار‌کنندگان این تظاهرات اعلام کردند: مهم است اجازه دهیم این خشم و نفرت از اقدام ترامپ شنیده شود. بر همین اساس، دارسی رگان، رئیس اجرایی انجمن Invisible Chicago اعلام کرد: ما مخالف اعلام وضعیت اضطراری توسط رئیس‌جمهور بوده و در اینجا در کنار همکاران و دوستان مهاجر خود ایستاده‌ایم. لتیتیا جیمز، دادستان کل ایالت نیویورک گفته است از همه ابزار قانونی برای مقابله با این دستور ترامپ استفاده خواهد شد. پیش از این نیز، سه زمین‌دار در تگزاس و یک گروه محیط‌زیستی از ترامپ به دادگاه شکایت کرده بودند. معترضان در میدان بزرگ شیکاگو شعارهایی علیه دونالد ترامپ از جمله «وضعیت اضطراری جعلی»، «نه به دیوار، نه به ترس، مهاجران به اینجا خوش آمده‌اند» سر دادند.
ترامپ روز جمعه گذشته اعلام وضعیت اضطراری کرد و گفت این اعلام به او امکان می‌دهد هشت میلیارد دلار برای تامین بودجه دیوار حایل در مرزهای با مکزیک را به‌دست آورد. او می‌گوید این مبلغ اندک است و کل این دیوار بودجه‌ای معادل 23 میلیارد دلار می‌طلبد. ترامپ ضمن اعلام این‌که حاضر است در این باره در هر دادگاهی شرکت کند، گفت: ما در برابر یک بحران ملی در مرزهای جنوبی‌مان قرار گرفته‌ایم و همه می‌دانند این دیوارها سودمند خواهد بود. ترامپ درعین حال گفت قصد اعلام این وضعیت را نداشته اما مجبور شده است‌. او پیشتر حدود شش میلیارد دلار را از طریق بودجه درخواست کرده بود که اعضای کنگره با آن موافقت نکردند. تأمین میلیاردها دلار هزینه دیوار مرزی با مکزیک از بودجه وزارت دفاع، آن‌هم با اعلان وضعیت اضطراری، از نظر حقوقی بسیار مناقشه‌برانگیز است. این اقدام ترامپ از همان ساعات اولیه اعلام آن با مقاومت گسترده میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان روبه‌رو شد.
سایه استیضاح بر سر ترامپ
هم‌اکنون رسانه‌های آمریکا از اقدام دست‌کم شش کمیته مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر بررسی زمینه‌های احتمالی استیضاح ترامپ خبر می‌دهند. روزنامه لس‌آنجلس تایمز طی گزارشی نوشت: بر اساس دستورالعمل نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، این کمیته‌ها از واژه استیضاح استفاده نمی‌کنند و اقدام خود را با استفاده از واژگان کمتر ملتهب و تحریک‌آمیز توصیف می‌کنند. به نوشته این منبع، نانسی پلوسی اخیرا گفته است: ما باید ببینیم حقایق چه مواردی است، ما نباید به دلیل سیاسی استیضاح کنیم و نباید به دلیل سیاسی از استیضاح بپرهیزیم، بنابراین باید ببینیم چه پیش می‌آید. پلوسی این اقدام را مرحله پیش‌استیضاح عنوان کرده بود. حال گفته می‌شود دستگیری حلقه‌های نزدیک به دونالد ترامپ به اتهام همکاری با ویکی‌لیکس و روسیه، افشاگری‌های سرپرست سابق اف.بی‌.آی و شکایت 16 ایالت به خاطر اعلام وضعیت اضطراری ملی، سایه استیضاح را بر رئیس‌جمهور آمریکا روز به روز سنگین‌تر می‌کند.
در بحبوحه مبارزات انتخاباتی سال 2016، به طور غیر‌منتظره برخی ایمیل‌های هیلاری کلینتون، رقیب دونالد ترامپ افشا شد. دموکرات‌ها این مساله را یک توطئه توصیف کردند و مدعی شدند برخی رایانه‌های کمیته مرکزی حزب دموکرات مورد دستبرد قرار گرفته است. جالب این‌که 16 مارس 2016 سایت افشاگر ویکی لیکس بخش دیگری از ایمیل‌های هیلاری کلینتون را افشا کرد. این اقدامات باعث شد انگشت اتهام دخالت یک کشور خارجی در انتخابات 2016 پر‌رنگ شده و گفته شود روسیه در این ماجرا دخالت داشته است. به همین منظور بازپرس رابرت مولر به عنوان مسؤول این پرونده تعیین شد تا به نقش مسکو در این انتخابات بپردازد.
تحقیقات مولر همچنان ادامه دارد، اما استعفای مایکل فلین و پل منافورت، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ در کنار استعفای مایکل کوهن و راجر استون، مشاور انتخاباتی او گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط ستاد تبلیغاتی ترامپ با روس‌ها را به شدت تقویت کرد. به دنبال آن فرزند و داماد ترامپ، سارا هاکابی سندرز، سخنگوی کاخ سفید و دیگر حلقه‌های نزدیک به ترامپ نیز در مظان اتهام قرار گرفتند. بنا به یافته‌های مولر، راجر استون در جریان انتخابات 2016 آمریکا مدعی ارتباط با جولیان آسانژ، موسس تارنمای افشاگر ویکی‌لیکس بوده و در تماس‌های خود با مقام‌های ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ، به آنها اطلاعاتی دقیق درخصوص زمان انتشار اسناد به‌سرقت‌رفته از کمیته ملی حزب دموکرات را داده بود. از زمانی که اکثریت مجلس نمایندگان به دست دموکرات‌ها افتاد، فشار‌ها برای کشاندن ترامپ به میز استیضاح افزایش یافت و حتی گفته شد سال 2019 سال تقابل بین نمایندگان و ترامپ و در نتیجه سال استیضاح او خواهد بود. حال مساله دعوا بر سر دیوار مرزی که در دو سطح حقوقی و مردمی جریان دارد.
از این‌رو ناظران می‌گویند طی دو سال آینده دونالد ترامپ به‌صورت مکرر باید با سه پرونده تحقیقات مولر، وضعیت اضطراری ملی و استیضاح دست و پنجه نرم کند. به گفته آنها ترامپ روزهای سختی در پیش خواهد داشت تا آنجا که شاید نام او را در زمره سومین رئیس‌جمهور آمریکا ثبت کنند که در معرض استیضاح قرار گرفتند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها