زمانی که ترس، حالت غیرمنطقی به خودش بگیرد و مانع انجام فعالیت‌های عادی فرد شود، ترس مرضی و بیمارگون تلقی می‌شود. یکی از انواع ترس؛ ترس از ازدواج است که می‌تواند حالت غیرمنطقی پیدا کند و مانع ازدواج و تعهد شود و فرد دچار اختلال ترس از ازدواج شود.
کد خبر: ۱۱۹۲۹۱۹

این نوع ترس باعث می‌شود فرد تصمیم خود را مبنی بر ازدواج مدام به تعویق بیندازد و به سنین بالا برسد و کماکان مجرد بماند.
برخی از عوامل در به وجود آمدن ترس از ازدواج عبارت است از:
ترس از تعهد
ترس از صمیمیت
احساس ناامنی
افسردگی
افکار منفی در مورد ازدواج
علل شخصیتی (شخصیت درونگرا و اجتنابی)
ترس از عدم کنترل موقعیت زندگی
ترس از جا ماندن از اهداف
ترس از دست دادن استقلال و حریم شخصی
ترس از شکست عاطفی
ترس از تصمیم‌گیری
کمال‌گرایی بیمارگون
حق شکست و خطا برای خود قائل نشدن
ترس از مسائل اقتصادی و معیشتی
افراد مجرد تصور می‌کنند با ازدواج و قبول تعهد، امنیت و آسایشی را که زندگی مجردی به آنها می‌داده از دست خواهند داد. در زمان مجردی فرد امکان این را دارد که تا حد زیادی تحت اختیار خودش زندگی کند، با دوستان خود به‌راحتی رفت و آمد کند، نگران امور فرزند یا همسر نیست و همین عوامل نیز می‌تواند مانعی برای تصمیم جدی برای تشکیل زندگی مشترک شود. افرادی که دچار این اختلال می‌شوند ممکن است در یک رابطه عاطفی قوی قرار بگیرند، اما در نهایت رابطه آنها زمانی که قرار است شکل قانونی و ازدواج به خودش بگیرد، فرد نمی‌تواند تعهد ازدواج را بپذیرد و حتی در مواردی دیده شده عروس یا داماد حتی پس از انجام دادن تمام امور و کارها، در نهایت در مراسم عقد رسمی شرکت نکرده‌اند.
برای مشخص شدن اختلال لازم است ابتدا فرد مورد ارزیابی بالینی قرار گیرد و چنانچه دچار افسردگی است، مداخلات درمانی افسردگی روی او صورت گیرد و در سایر موارد نیز لازم است خواسته‌های فرد مورد بررسی قرار گیرد و اهداف او در زندگی بررسی شود. همچنین لازم است در صورت وجود ترس‌های مرضی از مداخلات شناختی و نگرشی استفاده شود.

دکترمهرنوش دارینی

روان شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها