گفت‌و‌گو با دکتر محمد صادق عالم رجبی، متخصص بیماری‌های دهان

جرم تکانی دندان!

پلاک دندانی با جرم دندان چه تفاوتی دارد؟ وقتی ما مسواک را کنار بگذاریم و تمیز شدن طبیعی دندان انجام نشود، غذاها و پروتئین‌های بزاق روی سطح دندان می‌نشیند. حال در جاهایی که از شویندگی طبیعی بزاق بیشتر دور هستند، مثلا نواحی بین دندانی، نواحی که به لثه نزدیک است و همچنین در سنین پایین‌تر در شیارهای عمیق دندان، یک کمپلکس باکتریایی روی آن سوار می‌شود و مجموع اینها پلاک دندانی می‌شود. بعد از 24 تا 48 ساعت پلاک کلسیفیه و معدنی می‌شود و بعد به جرم دندان تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۲۳۷۹

علت تورم لثه چیست؟
علت اصلی آن، جرم و پلاک است که باعث التهاب می‌شود. همان عامل باکتریایی که باعث التهاب لثه می‌شود. ابتدا با تغییر رنگ، خونریزی لثه و بعد پیشرفت می‌کند و تورم و التهاب ایجاد می‌کند. از دیگر علل بیماری‌های لثه می‌توان به مواردی مانند برخی بیماری‌های ارثی و نیز داروها اشاره کرد. همچنین برخی بدخیمی‌ها مثل سرطان‌های خون می‌تواند باعث التهاب لثه شود.
جرم‌گیری باید با چه فاصله زمانی انجام شود؟
اگر 24 تا 48 ساعت مسواک نزنیم، پلاک کلسیفیه شده ایجاد می‌شود. این پلاک با وسایل مکانیکی قابل برداشت نیست و باید دندانپزشک با وسایل جرم‌گیری آن را بردارد وسایل جرم‌گیری با فرکانس‌های اولتراسونیک فقط جرم را بر‌می‌دارند و به مینای دندان آسیبی نمی‌زنند. فاصله زمانی جرم‌گیری به شرایط بهداشت دهان و دندان فرد و نیز به جنس و اسیدیته بزاق فرد بستگی دارد. برخی افراد بیماری‌های ارثی لثه دارند که باید دوره جرم‌گیری‌شان کوتاه‌تر باشد. برعکس برخی افراد اصلا نیازبه جرم‌گیری ندارند.
چه عواملی تشکیل جرم دندان را آسان می‌کند؟
مهم‌ترین عامل، رعایت نکردن بهداشت است. همچنین به جنس بزاق، اسیدیته بزاق و نیز به میزان باکتری‌های دهان بستگی دارد که در افراد مختلف با هم فرق می‌کند.
آیا دندان‌قروچه روی دندان تاثیر می‌گذارد؟
بله، اما دندان‌قروچه برای این‌که تاثیر بگذارد باید پنج ساعت دندان تحت فشار باشد که این‌طور نیست و زمان تحت فشار بودن کم است. اما دندان‌قروچه باعث مشکلات فک و عضله، فک و مفصل گیجگاهی فکی می‌شود که درمان مخصوص خودش را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها