12 نکته برای این‌که چیدمان خانه شما همگام با طبیعت باشد

یک بهشت یک در یک

چرا بعضی‌ها دائم روزشماری می‌کنند بهار بیاید تا از شر این خشکی و سرما راحت شوند ؟ زمستان که غصه ندارد اما به یک شرط؛ خودتان آستین بالا بزنید و هوای خانه را تازه و بهاری کنید. گلدان‌های پیازی برای این کار خیلی مهم‌اند. استفاده از گل‌های آویز یا دیوارهای سبز در روزهای سرد زمستان یادآور یک گوشه بهاری در خانه هستند. اگردر جایی زندگی می‌کنید که بارش برف زیاد است یا به خاطر سرمای هوا مجبورید ساعات بیشتری را در خانه بمانید، بیکار ننشینید، شروع کنید به تجربه این ایده‌های بهاری.
کد خبر: ۱۱۹۱۵۵۸

1. یک باغ آویز پنجره دار بسازید. برای این کار چند قطعه شیشه بردارید. آنها را با چسب آکواریوم بچسبانید به هر شکلی که دوست دارید، مربع، مکعب یا چند وجهی. داخل این باغ شیشه‌ای را هم می‌توانید با گیاهان هوازی مثل تیلاندزیا پر کنید.یکی از معروف ترین انواع تیلاندزیا خزه اسپانیایی است که در گل فروشی‌ها به‌عنوان یک گیاه آویز به فروش می‌رسد. این گیاهان نیاز به هیچ خاکی ندارند. بسته به شرایط محیط خانه، دو تا سه بار در هفته به آبیاری احتیاج دارد. دمای خانه دمای مطبوعی برای این گل‌هاست. تیلاندزیا عاشق نور است ولی در ماه‌های گرم سال باید مراقب سوختگی آنها باشید. چون آفتاب مستقیم به آنها آسیب می‌زند.
2. یک تراریوم زیبا بسازید، با ترکیبی از گیاهان کوچک و کم رشد گلدانی، سنگ‌های خاص، سنگ ریزه، شن و خزه‌ها. برای حفظ محیط سبز تراریوم، آب زیادی به آن ندهید چون معمولا آنها سوراخی برای زهکشی ندارند و آب اضافه باعث پوسیدگی ریشه این گیاهان می‌شود. کف ظرف را مقداری سنگ ریزه تمیز بریزید. سنگ ریزه حکم زهکش ظرف را دارد و مانع پوسیدگی گیاه می‌شود. مقداری زغال هم روی آنها بگذارید. زغال نقش فیلتر و ضدعفونی کننده را بازی می‌کند. روی زغال هم یک لایه نازک خاک بریزید. می‌توانید برای جلوگیری از نفوذ خاک به لایه‌های زیرین از کمی خزه استفاده کنید. (در گزارش‌های آینده روش ساخت تراریوم را به طور مفصل خواهم نوشت)
3. یکی از آسان‌ترین راه‌های وارد کردن بهار در خانه، وادار کردن گل‌ها به شکوفه دهی است. این کار تلقین گل‌دهی نام دارد. گل نرگس بهترین گزینه برای این کار است. نرگس یکی از گل‌های پیازی است که برخلاف گل‌های پیازی دیگری مثل لاله و زعفران نیاز به ساعات زیادی برای گلدهی ندارد. همین شما را برای ادامه کار دلگرم می‌کند. برای شروع اول یک ظرف سرامیکی، شیشه‌ای، چینی یا هر ظرف دیگری را که برای گلدان مد نظرتان است، انتخاب کنید. فقط حواستان باشد ته ظرف سوراخ نباشد. کف آن را به اندازه
12ـ 10 سانتی‌متر پر از سنگریزه کنید. پیازها را روی آنها قرار دهید. اگر دیدید پیازها در جایشان ثابت نیستند می‌توانید دوباره مقداری سنگریزه در اطراف آنها بریزید. ظرف را پر از آب کنید به قدری که تا ته پیاز را آب بگیرد. بعد آن را به یک اتاق با نور
غیر مستقیم منتقل کنید. سطح رطوبت اتاق را هم بالا نگه دارید. کم کم پیاز، ریشه، شاخه و جوانه می‌زند، معمولا شش هفته بعد از این که در معرض گرما و رطوبت قرار گرفت، شروع به غنچه‌دهی می‌کند.
4. دهه شصتی‌ها یادشان می‌آید آن سال‌ها چوب لباسی‌هایی به دیوار می‌زدند که شکل شاخ گوزن بود. حالا می‌توانید از همین ایده بگیرید و یک شاخ گوزن سبز دیواری درست کنید. برای این کار اول باید یک چوب را روی دیوار بزنید. روی آن را خزه بگذارید و بوته سرخس شاخ گوزنی را روی آن قرار دهید. می‌توانید آن را با نخ ماهیگیری محکم و ثابت کنید. زیستگاه طبیعی سرخس‌ها مناطق گرمسیری، معتدل و میان جنگل‌های انبوه است. بنابراین بسیار رطوبت دوست هستند. پس بهتر است آنها را در نقاط غیرمعمول خانه مثل حمام نصب کنید تا بتوانند رطوبت لازم را از آنجا بگیرند. حواستان باشد محل نصب جایی باشد که آبیاری‌شان راحت صورت گیرد. به نورگیری شان هم دقت داشته باشید.
5. این روش برای شمالی‌هاست. باغ‌های زمستانی در نگاه اول ممکن است ناخوشایند به نظر برسد. ولی اگر خوب نگاهشان کنید، می‌توانید قشنگی‌های آن را به خانه بیاورید. میوه‌دهی مرکبات و اوج زیبایی‌شان در زمستان است. میوه‌های نارنج و پرتقال و کامکوات در این فصل مثل جواهرات آویخته بر گردن درختان هستند. می‌توانید سرشاخه‌های آنها را جدا کنید به داخل خانه بیاورید و همراه گل‌های دیگر یک دسته گل درست کرده و خانه را سرشار از عطر خوب این میوه‌ها کنید.
6. می‌توانید پیاز بعضی گل‌ها را جوانه دار کنید و به دوستانتان هدیه دهید. یک پاکت کاغذی درست کنید. ته آن را چند تکه زغال بگذارید و پیاز را داخل پاکت گذاشته و دور آن را با روبان ببندید. البته می‌توانید این پیازها را برای خودتان هم گلدار کنید و بهار را با یک گلدان نو شروع کنید.
7. ایوان‌های قدیمی را که از سقف و نرده‌ها و ستون هایشان گلدان‌های زیبای شمعدانی با آویزهای کنفی، آویزان بود یادتان هست؟ اگر به گل و گیاه علاقه دارید به راحتی می‌توانید بافت این دکورهای آویز را یاد بگیرید و چند تا از گلدان‌هایتان را در یک گوشه خانه آویزان کنید. برای جذابیت بیشتر می‌توانید از نخ‌های کنفی رنگ هماهنگ با رنگ گل و گلدان استفاده کنید.
8. ژاپنی‌ها یک روش باغبانی دارند به نام kokedama که در آن ریشه‌های یک گیاه در خزه پیچیده می‌شوند، با نخ بسته شده و آویزان می‌شود. koke به معنی خزه و damas به معنی توپک است. این توپ خزه‌ای مثل یک گلدان برای گیاهان زینتی است و تلفیقی از هنر مدرن و علم باغبانی است. مواد لازم برای ساخت «کوکه داما» عبارت است از: مقداری خاک پیت ماس، خاک کاکتوس، خاک رس، خزه، طناب، قیچی و مقداری آب. روش ساختش هم به این صورت است که گیاه را از محل زندگی کنونی‌اش جدا و ریشه‌هایش را هرس کنید.
در دمای اتاق سریع گیاه را با آب خیس کنید. آب اضافی خزه‌ای را که قبلا در آب خیسانده‌اید، بگیرید و آن را دور ریشه‌ها بپیچید و با نخ کتان ببندید.
بعد خاک‌ها را با هم خوب مخلوط کنید و مثل یک توپ دور ریشه بپیچید. در آخر توپک گلی را با لایه‌های نازک خزه بپوشانید و با نخ آنها را محکم ببندید. چون قرار است گیاه خود را از این نخ آویزان کنید. هر چه حلقه‌های نخ بیشتر باشد بهترمی‌تواند وزن گیاه را تحمل کند. با نگهداری و مراقبت مناسب از باغچه نخی، می‌توان آن را در هر نقطه از خانه قرار داد. بیشتر گیاهان خانگی از رطوبت و نور آفتاب
غیر مستقیم لذت می‌برند. باغچه نخی خود را در جایی قرار دهید که بهترین شرایط برای نیازهای گیاهانتان فراهم باشد.
9. به گلدان‌های قدیمی خود زندگی تازه ببخشید. آنها را با رنگ‌های ملایمی مثل آبی آسمانی، یاسی و لیمویی رنگ بزنید تا جلوه بیشتری داشته باشند. اگر به رنگ‌های پر زرق و برق علاقه دارید می‌توانید از اسپری رنگ طلایی استفاده کنید.
10. صندوق‌های چوبی میوه، چمدان‌های کهنه یا بطری‌های جای شیر و نوشابه و شیشه‌های مربا را می‌توانید به گلدان تبدیل کنید. برای صندوق‌های چوبی کف آنها را با پارچه بپوشانید تا آب آبیاری به بیرون درز نکند. جعبه را با یک خاک سبک پر کنید و مخلوطی از چند گل را در آن بکارید. این گلدان‌ها مجموعه زیبایی برای تزئین آشپزخانه هستند. بهتر است محل نگهداری آنها یک پنجره نورگیر آفتابی باشد. روزهایی هم که هوا خیلی سرد نیست می‌توانید آنها را چند ساعتی بیرون بگذارید تا هوا بخورند. بهتر است گلدان‌ها را خارج از منزل آبیاری کنید.
11. به کمک یک تکه چوب بلند، دو پیچ و چند قلاب یک آویز برای ابزار باغبانی خود مثل قیچی، بیلچه و دستکش بسازید تا راحت‌تر بتوانید از آنها استفاده کنید.
12. قاب عکس‌های گیاهی درست کنید.
یک سری از نقاشی‌های گیاهی مورد علاقه خود را انتخاب کنید. برای این کار کتابفروشی‌های قدیمی یا فروشگاه‌های باغبانی می‌توانند کمک‌تان کنند. رنگ نقاشی و قاب و همچنین مدل آن را متناسب با دکوراسیون خانه‌تان انتخاب کنید. آنها در یک قاب تکی یا گروهی به دیوار اتاق‌نشیمن‌تان بزنید.

زینب خزایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها