علی‌رغم 40 سال انواع تحریم و فشار خارجی، نگاهی به صنعت موشکی ایران نشان می‌دهد 17 نوع موشک، دو ماهواره‌بر، یک کاوشگر فضایی و پنج سامانه پدافند بخشی از دستاورد 40 ساله جمهوری اسلامی در این صنعت است.
کد خبر: ۱۱۹۱۵۵۳
17 موشک و پنج سامانه پدافند هوایی ایران چه توانی دارند؟

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا ، پروژه موشکی جمهوری اسلامی، از اواسط جنگ و در پی ضربه‌های مهلکی که نیروهای نظامی به دلیل عدم برخورداری از سلاح‌های پیشرفته آن زمان خوردند، کلید زده شد.

البته امروز پیشرفت‌های بسیاری در این صنعت حاصل شده است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت صنعت موشکی کشور پرحاشیه‌ترین توان نظامی ما در عرصه بین‌المللی بوده است. حالا در 40 سالگی انقلاب اسلامی، نگاهی به مهم‌ترین توان نظامی کشور ضروری است.

موشک سجیل نخستین موشک زمین به زمین، با برد بلند دومرحله‌ای و سوخت جامد در کشور است که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

موشک کروز نصر هواپایه از جستجوگر راداری با دقت بالا در اصابت و انهدام اهداف برخوردار است و پس از شلیک از هواپیماهای جنگنده، نیازی به پشتیبانی ندارد. این موشک را می‌توان روی انواع جنگنده‌ها نصب کرد.

موشک‌ کروز نصیر دارای قابلیت شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی، از جمله کشتی‌های جنگی و اسکله‌هاست.

موشک ذوالفقار، دارای سر جنگی بارانی است و می‌تواند اهداف و مواضع پخش شده روی زمین و باندهای فرودگاهی را با دقت بالا هدف قرار دهد.

اژدر «والفجر» با ویژگی‌های هوشمندی، قابلیت ضد فریب، سرعت زیاد و سرجنگی با قدرت انفجاری و تخریب بسیار بالا قادر است با غافلگیری ظرف چند ثانیه، اهداف و شناورهای بزرگ دریایی را به‌طور کامل منهدم و غرق کند.

موشک کروز دریایی قادر با برد حدود 200 کیلومتر و قابلیت آماده‌سازی و واکنش سریع، می‌تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند.

موشک دوربرد عماد نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت، کنترل تا لحظه اصابت به هدف و انهدام کامل آن است.

موشک نقطه زن فاتح 313 دارای برد 500 کیلومتر است و با بهره‌گیری از فناوری‌های داخلی ساخته شده است.

موشک کروز زمینی سومار، موشک جدیدی است که از نظر کنترل، سازه و پیشران با نمونه‌های قبلی متفاوت است و تأثیر بسیاری در ارتقای توان دفاعی کشور دارد.

موشک دوربرد زمینی قدر، توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را دارد. علاوه بر این، قابلیت تاکتیک‌پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادار گریزی را دارد.

موشک دوربرد زمینی قیام، با توجه به قابلیت تاکتیک‌پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می‌تواند در هر شرایطی اهداف مورد نظر را منهدم کند.

موشک کروز قدیر از نسل جدید موشک‌های کروز جمهوری اسلامی است که با برد 300 کیلومتر اهداف دریایی دشمن را با دقت و قدرت تخریب بالا منهدم می‌کند .

موشک هدایت لیزری بینا، یک موشک هدایت شونده لیزری هوا به سطح و سطح به سطح است که دارای قابلیت شلیک از هواپیما و انواع سکوی پرتاب زمینی است.

موشک پدافند هوایی «صیاد 2»، یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که بر اساس فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند.

موشک فاتح مبین بر اساس فن‌آوری‌های پیشرفته بومی طراحی و ساخته شده و قادر است در همه ساعات شبانه روز، شرایط محیطی و جنگ الکترونیک دشمن، اهداف را روی زمین و دریا تشخیص داده و مورد اصابت قرار دهد. این موشک با اتکا به فناوری‌های داخلی ساخته شده است و دارای قابلیت عبور از تمامی موانع و سدهای ضدموشکی است.

موشک هوا به هوای فکور، یک موشک هوا به هوای راداری میان‌برد است؛ توسط هواپیمای جنگنده شلیک می‌شود و می‌تواند با انواع مختلف جنگنده‌های مهاجم در محدوده عملیاتی درگیر شود.

ماهواره‌بر سیمرغ برای قرار دادن یک ماهواره 150-100 کیلوگرمی در مدار 500 کیلومتری زمین طراحی شده است.

ماهواره‌بر سفیر فجر در واقع تثبیت توانمندی ماهواره‌برهای جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ماهواره‌ها در مدار زمین و دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی است.

کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد رزوس بود پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع 120 کیلومتر، در مدت‌زمان حدود 15 دقیقه توانست به زمین بازگردد و موجود زنده را سالم بازیابی کند.

سامانه پدافند هوایی یا زهرا(س) قابلیت شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند انواع هواپیما، بالگرد و پهپاد را در برد کوتاه دارد. این سلاح پدافندی قابلیت اتصال به شبکه پدافندی کشور را دارد.

سامانه موشکی زمین به هوای مرصاد یک سامانه پدافند هوایی پیشرفته و کارآمد با برد متوسط است که قادر به انجام عملیات پدافند علیه انواع هواپیماهای سریع، بالگرد، هواپیمای بدون سرنشین و موشک کروز است.

سامانه راکتی فلق از قدرت مانور بالا، زمان استقرار و روانه‌سازی کوتاه، انجام عملیات ضربتی و توانایی جابه‌جایی در مناطق صعب‌العبور برخوردار است.

سامانه ضدزره دهلاویه، یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضدزرهی است که برای انهدام انواع تانک‌های پیشرفته طراحی شده است و امکان مقابله با جنگ الکترونیکی را دارد.

سامانه مرصاد، یک سامانه پدافندی میان‌برد با توان انهدام هواپیماهای مدرن در ارتفاع پست و متوسط است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها