چگونه کتاب «شدن» به قلم میشل اوباما در 2 هفته بیش از 2 میلیون نسخه به فروش رفت؟

دورهمی میشل بانو و دوستان

خیلی چیزها ممکن است همه ما را به خواندن کتاب «شدن» (Becoming)نوشته میشل اوباما وسوسه کند؛ مثلا این‌که کتاب درباره زندگی شخصی همسر رئیس‌جمهور سابق آمریکاست، این‌که یک روایت عمیقا شخصی توصیف شده، این‌که نگفته‌هایی از زندگی میشل و باراک اوباما در آن گفته شده، این‌که زندگی اولین بانوی اول آفریقایی‌تبار آمریکا را پیش از ورود به کاخ‌سفید روایت می‌کند و احتمالا خیلی چیزهای دیگر، اما با همه اینها فروش دو میلیون نسخه از یک کتاب فقط در 15 روز اول انتشار در هیچ کشوری یک اتفاق عادی محسوب نمی‌شود. بدون تردید در کنار عواملی که به این کتاب جذابیت چندگانه داده‌اند، نمی‌توان نقش کمپین‌ها و شیوه‌های تبلیغاتی را ندیده گرفت، بخصوص از این بابت که خانواده اوباما در استفاده از قابلیت‌های جهان سایبری بسیار آگاه هستند و بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند اینترنت مهم‌ترین رسانه کمکی به باراک اوباما برای رسیدن به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بوده است. اما میشل اوباما برای معرفی و عرضه کتابش به بازار علاوه بر کمپین‌های اینترنتی، برنامه‌های متعددی داشته که شاید در بسیاری از کشورهای جهان متداول باشد، اما بدون تردید تمامی این کمپین‌ها به بهترین شکل اجرا شده‌اند چون حتی در کشورمان هم کسانی از جمله نیکی ‌کریمی مشتاق شده‌اند قبل از ترجمه کتاب را تهیه‌ کنند و به زبان اصلی بخوانند.
کد خبر: ۱۱۹۱۵۲۹

«شدن» درباره چیست؟
کتاب «شدن» خاطرات میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که ۱۳ نوامبر توسط انتشارات پنگوئن رندوم هاوس وارد بازار کتاب شده و نکته این‌که کتاب از همان بدو انتشار به 24 زبان مختلف منتشر شده است. میشل اوباما قبلا نیز کتابی منتشر کرده که درباره گلخانه گیاهان خوراکی کاخ سفید بوده اما این کتاب، خاطرات او را از زمان کودکی در جنوب شیکاگو تا دوران مادری و فعالیت‌های کاری در کاخ سفید شامل می‌شود و یک اثر الهام‌بخش توصیف شده که به گفته نویسنده، درباره ریشه‌های دخترکی از خطه جنوبی شیکاگوست که به خوانندگانش شجاعت تبدیل شدن به کسی می‌دهد که آرزویش را دارند.
این کتاب نه تنها می‌‌تواند برای بسیاری از زنان جذاب باشد، حتما مورد توجه دختران جوانی از سراسر جهان قرار گرفته که در پی یافتن رویاهای شخصی خودشان هستند. البته این همه ماجرا نیست و زنان در فروش کتاب «شدن» نقش موثرتری نیز ایفا کرده‌اند.
تور تبلیغاتی کتاب چطور بود؟
در بسیاری از کشورها مرسوم است نویسنده‌ها برای معرفی کتابشان تورهای تبلیغاتی ترتیب ‌دهند. میشل اوباما مثل بسیاری از نویسنده‌های دیگر آمریکایی از این شیوه تبلیغاتی غافل نشد و به این منظور به ده شهر از شهرهای ایالت متحده آمریکا سفر کرد. تور تبلیغاتی خانم اوباما از زادگاهش شیکاگو آغاز شد و بعد از شهرهایی چون بوستون و واشنگتن دی‌سی در بروکلین به پایان رسید اما فروش بلیت برنامه‌های او در هر شهر، اندازه‌ای بوده که روی دست خانم هیلاری کیلنتون هم زده و نشان داده کتاب «شدن» میشل اوباما از کتاب آنچه اتفاق افتاد، What Happend هیلاری کلینتون با استقبال بیشتری روبه‌رو شده است. البته از قبل اعلام شده بود 10 درصد فروش بلیت‌های هر کدام از تورهای خانم اوباما به خیریه‌ها، مدارس و گروه‌های اجتماعی همان شهرها اهدا می‌شود. استیون بارکلی که خودش برگزارکننده تورهای کتاب است و تاکنون برای نویسنده‌های متعددی تور تبلیغاتی برگزار کرده، معتقد است تور تبلیغاتی میشل اوباما برای کتاب «شدن»، دست کمی از تور کنسرت‌های مدونا، خواننده معروف آمریکا نداشته است.
اوباما در رسانه‌ها چه کرد؟
میشل اوباما برای معرفی کتابش و ایجاد اشتیاق، بارها از طریق نشریات و وبسایت‌های شخصی با مخاطبان بالقوه‌اش ارتباط گرفته با آنها تعامل داشته و بر اساس مقاله‌ای که در نیویورک تایمز منتشر شده، او با چند روزنامه و مجله از جمله مجله اپرا (Oprah Magazine) و نیز با چند وبسایت قرارداد همکاری داشته و از این طریق برای کتاب جدیدش برنامه‌ریزی کرده است.
گویا در تمام دوران تبلیغ و معرفی کتاب که از چند ماه پیش از انتشار آغاز شده بود، حتی یک کلمه از محتویات آن در اختیار علاقه‌مندان قرار نگرفته و خانم اوباما از همه متدهای تهییجی برای جلب نظر مخاطبان استفاده کرده است. اگر سخنرانی‌های میشل اوباما را در دوران ریاست جمهوری همسرش و توصیفات او را درباره حضور یک خانواده سیاهپوست در کاخ سفیدی که توسط برده‌های سیاهپوست ساخته شده، شنیده باشید، تردیدی نخواهید داشت او در مقالات و گفت‌وگوهای مطبوعاتی، ویدئوها و برنامه‌های آنلاین بخوبی از پس تهییج مردم بدون لو دادن حتی ذره‌ای از محتویات کتاب برآمده است.
چه کسانی کنار میشل بوده‌اند؟
در کشورهایی مانند آمریکا برای بسیاری از برنامه‌های تبلیغاتی به صورت جزئی و تخصصی، سازمان‌ها و موسسه‌های خدماتی وجود دارد؛ مانند برگزارکنندگان تورهای تبلیغاتی، طراحان کمپین‌های تبلیغاتی و امثال آنها.
میشل اوباما برای معرفی کتاب «شدن»، ضمن استفاده از این امکانات و خدمات از همراهی افرادی برخوردار بوده که بسیاری از آنها از زنان صاحب‌قدرت و صاحب‌نفوذ آمریکا هستند. به عنوان نمونه گیل کینگ، مجری و روزنامه‌نگار معروف آمریکایی از جمله زنانی است که در برنامه‌های تبلیغاتی میشل اوباما کنارش بوده و گفته می‌شود توافقی برای این همکاری‌ها بین آنها انجام شده اما درباره جزئیات آن چیزی مطرح نشده است.
جلد مجله اوپرا - که متعلق به اوپرا وینفری، مجری معروف آمریکایی است - در شماره گذشته به میشل اوباما اختصاص داشت و گفت‌وگویی از او در این مجله منتشر شد.
همچنین زمزمه‌هایی وجود دارد از توافق میشل اوباما با جوآنا کولس یکی از مدیران خلاق کمپانی Hearst که یک مجموعه معتبر و پیشرو در زمینه رسانه و اطلاعات است و بیش از360 شرکت خدماتی و 300 نشریه در سراسر جهان را مدیریت می‌کند.
کارلا هایدن، کتابدار کنگره آمریکا نیز در کنفرانس انجمن کتابداران آمریکا در نیو اورلئان برای میشل اوباما و کتابش سنگ تمام گذاشته و یک فرصت سخنرانی در این کنفرانس برای همسر سابق رئیس جمهور آمریکا ایجاد کرده بود.
در کنار همه اینها، مادر میشل اوباما هم یکی از همراهان او بوده است. ماریان شیلدز رابینسون برای مردم درباره چالش‌های دخترش به عنوان یک دختر، یک مادر و نیز یک فعال اجتماعی و همسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا حرف زده است.

آذر مهاجر

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها