چندی پیش یکی از متخصصان طب سنتی در پاسخ به یکی از پرسش هایم درباره علت سوزش و خارش مخاط بینی و مصرف چه گیاهان و خوراکی‌هایی می‌تواند در بهبود آن موثر باشد، یک پیام صوتی ارسال و به نکات جالب توجهی اشاره کرد که به خلاصه‌ای از آن می‌پردازم. از دیدگاه طب سنتی به خروج ترشحات پایین آمده از طریق بینی زکام و ترشحاتی که از پشت حلق سرازیر می‌شود نزله می‌گویند. نزله و زکام دو نوع سرد و گرم دارد.
کد خبر: ۱۱۹۰۴۹۳


علائم ترشحات گرم: افرادی که ترشحات رقیق و آبکی زرد یا بی‌رنگ داشته و از خارش و سوزش در مخاط بینی و راه‌های هوایی شکایت دارند و سرخی چشم و حرارت در پوست احساس می‌کنند دچار نزله یا زکام گرم هستند و باید از داروها و خوراکی‌هایی استفاده کنند که از تندی و گرمی ترشحات بکاهد و آن را مقداری غلیظ‌تر کند تا از روان شدن و نفوذ آن به گوش میانی، مجاری و کیسه‌های هوایی ریه جلوگیری شود. خوراکی‌های نامناسب غذاهای پرادویه و تندی است که دارای آویشن، سیر، پیاز، زنجبیل و دارچین باشد. آش یا سوپ جوی نیمه غلیظ همراه با ماش، عدس، گشنیز، آلوبخارا و شلغم، کدوی آبپز، باقلا و لوبیا و نخود سبز، به، عناب و نوشیدنی عسلاب همراه با لیمویی که زیاد ترش نباشد گزینه‌های مناسبی هستند.
نشانه‌های ترشحات سرد : حالاتی مانند گرفتگی بینی، سرفه خلط دار و ترشحات غلیظ بینی و پشت حلق، سنگینی سر در ناحیه پیشانی و گونه‌ها و عمق چشم‌ها، بی‌اشتهایی و درد عضلانی می‌تواند از نشانه‌های سردی زکام یا نزله باشد.برمبنای طب ایرانی کم‌اشتهایی در حین بروز این علائم سودمند است و اصرار به خوردن غذاهای سنگین توصیه نمی‌شود. غذا باید سبک و دارویی باشد. سوپ رقیق کم‌گوشت با هویج، جعفری، مرزه، شلغم، سیر و پودر آویشن شیرازی و دارچین گزینه مناسبی است.
مصرف زیاد ماست، خامه، غذاهای خمیری مانند ماکارونی و موز ترشحات سینوس و سینه را غلیظ‌تر می‌کند. برای رقیق شدن و دفع ترشحات غلیظ پشت حلق یا ریه مصرف برگ آویشن شیرازی همراه با قدری پودر ریشه شیرین بیان که طبیعت گرم و خشک دارند و مرزنجوش و زوفای اصل سودمند است. مصرف دانه‌های موسیلاژی مثل بهدانه، عناب، سپستان، ناخنک، خطمی و بنفشه در زکام و نزله سرد مفید نیست. اما استنشاق بخارات اکالیپتوس، برگ آویشن و گل بابونه برای باز شدن مجاری تنفسی و رقیق شدن ترشحات غلیظ سینوس‌ها مناسب است.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها