در گفت‌وگوی تفصیلی مدرس سواد رسانه‌‌ای با جام‌جم آنلاین انجام شد

بررسی ارتباط حاشیه‌های فضای مجازی با قتل طلبه همدانی

انتشار ویدئویی از مهناز افشار که در آن یک آمپول را برای معتادان تجویز می‌کند، صدای پزشکان و داروسازان را درآورد

نسخه‌پیچی دردسرساز خانم بازیگر

ورود خانم بازیگر به درمان اعتیاد در فضای مجازی و نسخه پیچیدن او برای افرادی که گرفتار اعتیاد هستند سر‌وصدای زیادی به پا کرده خیلی‌ها در صفحه توییتر خانم بازیگر این اقدام او را به شوخی گرفته‌اند؛ مثلا کاربری نوشته؛ «شاید خانم بازیگر در کودکی دوست داشته دکتر بشه» دیگری نوشته «بازیگر هم بازیگرهای قدیم» و... تجویز آمپول نالوکسان از سوی مهناز افشار البته محدود به فضای مجازی و شوخی کاربران نشده چون سازمان غذا و دارو هم به این ماجرا واکنش نشان داد و اعلام کرد این دارو برای درمان موقتی افرادی است که اوردوز می‌کنند و تجویز آن بدون نظر پزشک ممکن است سبب مرگ شخص شود.
کد خبر: ۱۱۹۰۴۵۸

به گزارش جام‌جم، مهناز افشار در آخرین حاشیه‌سازی‌اش که به انتشار فیلمی کوتاه مربوط می‌شود گفت آمپول نالوکسان چاره درمان اعتیاد است که بسیار ارزان و در داروخانه بدون نسخه و برای درمان اعتیاد به فروش می‌رسد، این در حالی است که مسؤولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادعاهای او را رد می‌کنند و از این دارو به عنوان داروی درمان مسمومیت‌های شدید نام می‌برند. این درحالی است که اگر این دارو درست و با تشخیص پزشک تزریق شود، می‌تواند از مسمومیت فرد معتاد که در مصرف مواد زیاده‌روی کرده است، جلوگیری کند. بر این اساس نمی‌توان ادعا کرد که فرد معتاد درمان می‌شود و دیگر اعتیاد ندارد.
هشدارسازمان غذا و دارو
سازمان غذا و دارو با هشدار به سلبریتی‌ها نسبت به اطلاعات غلطی که می‌دهند، اعلام کرد که این اطلاعات اشتباه به نوعی هزینه‌تراشی برای دستگاه درمان نیزهست.
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو دراین باره به جام‌جم می‌گوید:«شاید این فیلم با نیت خیر پخش شده است، اما اطلاعات غلطی که در آن داده می‌شود، کار را خراب کرده است.آمپول نالوکسان برای درمان موقتی افرادی که اوردوز می‌کنند استفاده می‌شود. تجویز و تزریق این آمپول حتما باید با تجویز پزشک و در بیمارستان انجام شود.»
جهانپور با اشاره به ورود نابجای مهناز افشار در بحث درمانی و تجویز دارو ادامه داد: نالوکسان به‌عنوان داروهای فوریتی احیایی پیشرفته در مراکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس‌ها استفاده می‌شود، استفاده این دارو حتی در مسمومیت‌هایی مخدری حتما باید با نظر متخصص انجام شود، چراکه استفاده خود سرانه آن می‌تواند بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشد. او درباره تهیه دارو هم می‌گوید: نالوکسان بدون نسخه در هیچ داروخانه‌ای به فروش نمی‌رسد و تبلیغ و استفاده بدون تجویز از آن تخلف است.
نالوکسان چیست
نالوکسان به هیچ عنوان در ترک اعتیاد موثر نیست و حتی خطرناک هم هست. در کشورهای اروپایی از نوعی اسپری به نام نالوکسان استفاده می‌شود که در داخل کشور وجود ندارد.
اینها را علی فرهودیان، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد مخدر در توضیح داروی نالوکسان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «اسپری نالوکسان که هنوز تولید آن به انبوه نرسیده و فقط در بعضی از نقاط دنیا وجود دارد، به این شکل است که در اختیار خانواده‌ها قرار داده می‌شود تا اگر فرد معتاد بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر دچار اوردوز شد، نالوکسان را به داخل دماغش اسپری کنند تا از مرگ او قبل از رسیدن به مراکز درمانی جلوگیری شود.»
در تعریف دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم دارویی است که باعث بلوکه یا معکوس شدن اثرات مواد مخدر، شامل خواب آلودگی شدید، تنفس یا از دست دادن هوشیاری می‌شود.
نالوکسان برای درمان مصرف بیش از حد مواد مخدر در شرایط اضطراری استفاده می‌شود.توصیه اکید پزشکان این است که این دارو نباید برای ترک مواد مخدر مورد استفاده قرار گیرد.
نگاه جامعه‌شناس
ورود یک بازیگر به حوزه‌ای که هیچ اطلاعاتی نسبت به آن ندارد به همان اندازه اشتباه است که یک داروساز بخواهد در رابطه با سینما اظهارنظر کند، این‌که او با چه انگیزه‌ای این کار را انجام داده و خواسته کمکی به افراد معتاد انجام دهد روی خوب سکه است، اما این‌که بدون اطلاعات و حتی مشورت با پزشک یا داروساز به خانواده‌هایی که با اعتیاد درگیر هستند، امید واهی می‌دهد، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به عبارت ساده‌تر این چهره مشهور با این تبلیغ، دستگاه‌های فعال را در حوزه اعتیاد زیر سوال می‌برد و آنها را به کم‌کاری متهم می‌کند که براحتی می‌تواند برای مردم ایجاد سوءتفاهم کند .
محمد حیدرپور، جامعه‌شناس این رفتار چهره‌های مشهور را برای جامعه خطرناک و آسیب‌زا می‌داند و در این باره به جام‌جم می‌گوید: با وجود آزادی در انتشار و پخش اطلاعات در فضای مجازی باید در مرحله اول اطلاعات جامعه بالا برود، مردم باید سواد رسانه‌ای‌شان به سطحی برسد که بتوانند هر اطلاعاتی را به آسانی قبول نکنند.
همچنین از سوی دیگر باید چهره‌های مشهوری را که در فضاهای غیررسمی اقدام به تولید محتوا و اظهار نظر می‌کنند، مدیریت کرد. این جامعه‌شناس ادامه داد: وقتی رسانه‌های عمومی اثرگذاری خود را در جامعه‌ای از دست بدهند، یا این‌که فضا برای اظهارنظر نخبگان و کارشناسان مهیا نباشد، شرایط برای خودنمایی افراد غیرکارشناس و متخصص در فضای مجازی باز می‌شود.
این افراد بدون در نظر گرفتن تبعات اطلاعاتی که می‌دهند، در شرایطی احساسی و لحظه‌ای به تبلیغ و اظهارنظر می‌پردازند و حتی دیده شده در صورت اشتباه بودن اطلاعات، اقدام به اصلاح آن نمی‌کنند.
مردم تاثیرپذیرند
حیدرپور با اشاره به این مساله که در حال حاضر فضا به شکلی است که بسیاری از جوانان از چهره‌‌های مشهور و فضای مجازی تاثیر می‌پذیرند، می‌گوید: جامعه ما دچار سطحی‌نگری شده است و براحتی هر خبر و اطلاعاتی پذیرفته می شود.
آنطور که او می گوید در جامعه جای نخبه با چهره مشهور عوض شده است، در جامعه کنونی فرد نخبه بیشتر در کتابخانه و دانشگاه شناخته می‌شود و زمینه برای نشر نظرات آنها وجود ندارد. همین باعث می‌شود افرادی غیرمتخصص در مسائل حساس مانند پزشکی و سلامت ابراز نظر کنند. مردم هم با توجه به علاقه‌ای که به آن شخص دارند، بدون مقاومت و کسب اطلاعات آن را قبول می‌کنند.
آستانه تحمل!
مهناز افشار با اتکا به منبعی که در فیلم مشخص نمی‌شود که کیست، از آمار اعتیاد جوانان حرف می‌زند و راهکار می‌دهد، حتی بعد از چند ساعت که با واکنش‌های تند پزشکان و داروسازان مواجه می‌شود، در اقدامی نامناسب‌تر نسبت به انتقادها در فضای مجازی متن زیر را منتشر می‌کند :«نسل جوان پزشک و داروساز خیلی باید روی آستانه تحملش کار کند، با این اعصاب و تولید سموم ناشی از عصبانیت قطعا به بیمارانی که بهتون مراجعه می‌کنند و خودتان آسیب می‌زنید.»
در واقع خانم بازیگر با این توییت دوباره بر رفتار خود تاکید کرد.
به همین خاطر این نوع رفتار ستاره‌ها را باید زنگ خطری دانست که اگر جدی گرفته نشود، می‌تواند برای جامعه خطرناک باشد؛ چراکه هنوز بسیاری از کاربران فضای مجازی از سواد رسانه‌ای مناسب برخوردار نیستند و در چنین شرایطی اگر اطلاعات غلط از سوی ستاره‌ها در اختیار آنها قرار گیرد به بازار شایعه و رفتارهای خطرناک مانند مصرف نامناسب دارو ختم می‌شود؛ رفتارهایی که ممکن است به مرگ چند نفر ختم شود.

شوخی کاربران فضای مجازی با افشار

واکنش‌ها به توصیه پزشکی مهناز افشار در فضای مجازی هم کم نبود، کاربران در شبکه‌های مجازی مختلف از دخالت‌های او در حوزه‌ای غیرتخصصی‌اش انتقاد و با محتوای فیلم منتشرشده شوخی کردند. کاربری به نام هیدن نوشته: «اول خودت یکی از این آمپول‌ها بزن، بعد ما هم می‌زنیم.» کاربری دیگر به نام علی نوشته «نخود هر آش شدن هم حدی دارد.» کاربری با اسم مستعار شکارچی نوشته «خانم محترم شما برای خودتون گفتین که از داروخانه بدون نسخه قابل تهیه است مگر مولتی‌ویتامین!!!» کاربر ناشناسی هم در واکنش به این موضوع نوشته «این هم نشود مثل داستان شیر خشک‌ها» کاربر دیگری واکنش نشان داده «مشخص است که در کودکی رویای پزشک شدن داشتید، بهتر که نشدید» کاربری هم با نام نادر نوشته «وقتی بادکنک را بیشتر از ظرفیتش بادکنی می‌ترکد، ببینید کی گفتم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها