بررسی‌های یک موسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد گوگل نتایج جست‌وجوهایی را که برای کاربران در ایالات متحده نمایش می‌دهد به طور عمدی دستکاری کرده و تغییر می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۸۹

به گزارش مهر به نقل از یاهونیوز، گبریل وینبرگ مدیر موسسه DuckDuckGo که خود یک موتور جست‌وجوی خاص با تاکید بر رعایت حریم شخصی را اداره می‌کند، در این مورد گفته است: اگر از جست‌وجوگر گوگل استفاده می‌کنید، راهی برای پی بردن به این‌که چه نتایجی را در جست‌وجوی خود از دست داده‌اید، وجود ندارد. وی افزوده است: بررسی‌های ما نشان می‌دهد گوگل نتایج جست‌وجوهای به نمایش درآمده را ویراستاری می‌کند و هر بار که کاربران مختلف در آمریکا کلیدواژه‌های مشابهی را جست‌وجو می‌کنند، نتایج به نمایش درآمده برای آنها متفاوت است. نکته جالب این است که این دستکاری‌ها در عرض چند دقیقه و حتی چند ثانیه اتفاق می‌افتد. DuckDuckGo معتقد است این دستکاری‌ها بر مبنای اطلاعات شخصی رخ می‌دهد که گوگل از هر کاربری جمع‌آوری کرده است. از جمله این اطلاعات می‌توان به سوابق جست‌وجوها، تاریخچه وبگردی و سابقه خریدهای هر فرد اشاره کرد.
این شرکت تحقیقات خود را با مشارکت ۷۲ شهروند آمریکا انجام داده و از آنها خواسته بود سه کلیدواژه یکسان کنترل اسلحه، مهاجرت و واکسن زدن را از طریق مرورگر کروم رایانه رومیزی در ساعت ۹ صبح ۲۴ جولای به وقت شرق آمریکا جست‌وجو کنند. مقایسه لینک‌های نمایش داده شده نشان داد شباهت نتایج به نمایش درآمده در مورد این سه کلمه در زمان خصوصی کردن جست‌وجو به منظور حفظ حریم شخصی به ترتیب ۶۸، ۵۷ و ۹۲ درصد بوده است. اما وقتی این جست‌وجو در حالت عمومی انجام شده، شباهت نتایج به ترتیب به ۵۹، ۶۳ و ۹۲ درصد تغییر کرده است. به نظر می‌رسد گوگل این دستکاری‌ها را در مورد تمامی کاربرانش در نقاط مختلف دنیا نیز انجام دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها