به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط زیست بگویند.
کد خبر: ۱۱۸۹۳۶۴

وجود مناسبت‌هایی چون روز جهانی داوطلب، روز جهانی معلولان و همچنین روز جهانی خاک در روزهای گذشته، دوستداران طبیعت در سراسر کشور را بر آن داشت تا با نگاهی به این مناسبت‌ها و استفاده از این ظرفیت‌ها در سومین هفته آذرماه زیبا هم مثل هفته‌های گذشته به یاری طبیعت بدحال کشورمان بشتابند و گزارش این قرار سبز و تلاش محیط زیستی شان را به اطلاع رسانه حامی خود؛ جام‌جم رساندند.


یلدا با طبیعت به سراسر ایران رسید
پویش یلدا به طبیعت با هدف تامین هزینه خرید هدیه از طرف محیط بانان به حامیان طبیعت و به همت موسسه گنجه پشتیبان زیست بوم، از هفته گذشته کار خود را آغاز کرده و مورد توجه محیط‌بانان و حامیان طبیعت سراسر ایران قرار گرفت.


کوه‌های زرند بذرکاری شد کویر لوت پاکسازی
به مناسبت روز جهانی خاک، حامیان محیط زیست زرند کرمان با گروه کوهنوردی مهتاب کویر به کاشت بذر در کوه‌های اطراف و پاکسازی رودخانه‌های فصلی اقدام کردند.
اعضای موسسه مردم نهاد یاوران ندای زمین در استان کرمان نیز با همکاری باشگاه کوهنوردی آریاز بم و میراث فرهنگی شهداد، پایگاه جهانی بیابان لوت و موسسه هفتواد کلوت‌های شهداد را به صورت کامل پاکسازی کردند.


تلاش بهبهانی‌ها برای رسیدن به شهر بدون زباله
30 نفر از گروه رفتگران طبیعت بهبهان خوزستان، در راستای نیل به شهر بدون زباله، جنگلک جاده شیرعلی (سه راهی لاسپید) را پاکسازی کردند.


نشست‌های علمی با محوریت محیط زیست
انجمن همیاران آب شهرستان اقلید در استان فارس، نشست هم اندیشی خود را با دانشجویان دانشگاه دولتی با محوریت مهار آب‌های روان و آبخیزداری برگزار کردند. یک گردهمایی هم به مناسبت بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه‌های مازندران به همت دانشگاهیان و محیط زیستی‌های این استان برگزار شد. انجمن رفتگران طبیعت گیلان هم برای مسؤولان دهستان ماچیان با هدف کاهش مصرف، کاهش تولید و تفکیک زباله از مبدا، کلاس آموزشی برگزار کرد. در پلدختر لرستان هم یک برنامه آموزشی به مناسبت روز جهانی خاک برای جمعی از دانش‌آموزان دبیرستان زینبیه 1 برگزار شد.


شیروانی‌ها بازهم شهرشان را تمیز کردند
همایش 70 گروه طنین پاکبانان شیروان در خراسان شمالی، به پاکسازی خیابان دانشگاه تا میدان خبرنگار این شهر اختصاص یافت.


پاکسازی یک مسیر زیبا در اصفهان
در برنامه گروه دوستان کوهنورد صبا بادرود در استان اصفهان، مسیر 13 کیلومتری از قلعه بزرگ کرشاهی تا سنگ آب سیاه به صورت رفت و برگشت پیاده‌روی و پاکسازی شد.


انس کودکان مشهدی با طبیعت
انجمن همیاران محیط زیست و حیوانات استان خراسان رضوی، جشن بزرگ برگریزان را با شعار انس کودکان با طبیعت در فرهنگسرای خانواده مشهد برگزار کرد.


اجرای طرح آموزش یاران محیط زیست در لاهیجان
طرح انتصاب آموزش یاران محیط زیست، با اعطای کارت‌های شناسایی ویژه به آموزش یاران و قرائت سوگندنامه در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، در مدرسه سبز سما لاهیجان در استان گیلان برگزار شد.


کوهنوردان بانه‌ای بلوط کاشتند
به مناسبت روز دانشجو، گروه کوهنوردی انجمن پاژین بانه کردستان، ضمن کوه‌پیمایی در کوه
ماه مشرف به روستای صدبار از توابع شهرستان بانه، اقدام به کاشت صدها دانه بلوط کردند.


طبیعت‌دوستان فارس این هفته هم پرکار بودند
در راستای حفظ آب و اشتغالزایی، همایش بزرگِ آموزش کاشت، داشت و برداشت زعفران و گیاهان دارویی در شهرستان سروستان استان فارس، با حضور تشکل عاشقان طبیعت سروستان و ... در صحرای محل تزنگ، مزرعه زعفران برگزار شد. از سویی به کوشش انجمن حافظان سبزاندیش فسا در استان فارس، دومین برنامه کاشت بذر و نهال الوک و کنار با حضور 30 نفر از اعضا در فاز 5 فسا برگزار شد.
اقلیدهای طبیعت‌دوست هم به میزبانی انجمن همیاران طبیعت شهر سده، مراتع شمال شرق سده را با گونه‌های بادام و ارژن به زیر کشت بردند.


دانشجویان طبیعت‌دوست خوزستانی
اعضای انجمن هواداران کارون زلال شوشتر در خوزستان به همراه دیگر انجمن‌های محیط زیستی استان، بیش از 60 اصله نهال در محوطه دانشکده هنر غرس کردند.


نصب ده‌ها دانه‌خوری در جوانرود برای پرندگان
با توجه به سرد شدن هوا و نیاز مبرم پرندگان در طبیعت به غذا، اعضای انجمن ماپریس جوانرود در استان کرمانشاه با استفاده از بطری‌های پلاستیکی، اقدام به ساخت و نصب ده‌ها دانه‌خوری در طبیعت کردند تا با این کار به یاری پرندگانی بشتابند که در فصل سرما با کمبود دانه‌های غذایی مواجه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها