گزارش جام‌جم از اولین روز برگزاری جشنواره فیلم‌های مستند

ضیافت حقیقت

دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از روز یکشنبه در پردیس سینمایی چارسو آغاز به کار کرد؛ ضیافتی دلپذیر برای فعالان و علاقه‌مندان سینمای مستند و با برنامه‌های مختلف نمایش فیلم، نشست‌های نقد و بررسی آثار و کارگاه‌های تخصصی. خوشبختانه در چند سال اخیر به مدد همین جشنواره و نمایش انواع آثار مستند داخلی و خارجی و فعالیت جدی شبکه مستند سیما، حتی مخاطبان عام سینما هم بیش از گذشته کنجکاو و پیگیر سینمای مستند شده و آن تصور کلیشه‌ای و بامزه که سینمای مستند فقط مختص فضای حیات وحش و طبیعت و رازبقاطور است را کنار گذاشته‌اند. حالا خیلی‌ها می‌دانند که سینمای مستند در جذب مخاطب، نه‌تنها هیچ کم از سینمای داستانی ندارد، بلکه حتی در مواردی می‌تواند بسیار جذاب‌تر از آن هم عمل کند. ضمن این‌که مستندسازان هم در سال‌های اخیر، از برخی جلوه‌گری‌های سینمای داستانی برای روایت داستان و موضوع خود در فیلم‌های مستند بهره خوبی برده‌اند و دایره مخاطبان خود را گسترش داده‌اند. گزارش امروز، حاصل گشت و گذار شبانه ما در اولین روز جشنواره سینماحقیقت است. این جشنواره با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است و با دبیری سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد تا 25 آذر ادامه دارد؛ پس شما هم تماشای 71 فیلم بخش مسابقه ملی سینما حقیقت و 27 مستند خارجی را در این رویداد مهم فرهنگی و سینمایی از دست ندهید.
کد خبر: ۱۱۸۹۳۳۴

صف فرهنگی

از بس که این روزها فقط مردم را در صف گوشت ارزانقیمت و دولتی دیده‌ایم، تماشای آنها در صف فرهنگی به آرزویی غیرممکن تبدیل شده است. اما وقتی چشممان در اولین روز جشنواره مستند امسال به صف‌هایی برای ورود به سالن و تماشای فیلم‌ها افتاد، ذوق کردیم و خشنود شدیم و امیدوار شدیم که هنوز سبد فرهنگی و تقاضا برای بهره‌گیری از آثار فرهنگی و هنری، از سوی مردم حذف نشده است.
درست است که هنوز در روز اول، به اصطلاح یخ جشنواره آب نشد، اما تشکیل صفی طولانی برای تماشای فیلم‌های مثل اسمم پگاه، ساخته سودابه بیضایی و جای خالی دوست، ساخته محمدعلی طالبی در ساعت 20 روز یکشنبه، باعث شد شروع امیدوارکننده‌ای برای جشنواره امسال سینماحقیقت رقم بخورد.
البته بیشتر تماشاگران، ترکیبی از فعالان سینمای مستند، خبرنگاران، منتقدان و نویسندگان سینمایی و مخاطبان پیگیر و همیشگی سینمای مستند بودند، اما با این حال مخاطبان عام و خانواده‌هایی هم با فرزندان ریز و درشت در این صف‌ها دیده شدند. این حضورها به هر دلیل باشد ارزشمند است و امید است فیلمسازان با ساخت فیلم‌های جذاب مستند، این گروه از مخاطبان را از مراجعه و وقت گذاشتن در این زمینه ناامید نکنند. به نظر می‌رسید محیط تجاری چارسو و اکران رایگان فیلم‌ها، پای برخی تماشاگران را به جشنواره سینماحقیقت باز کرده باشد. خیلی هم خوب!
نکته جالب درباره فیلم مثل اسمم پگاه، حضور سودابه بیضایی کارگردان فیلم بود که قبل از شروع نمایش، در راهرو قدم می‌زد و انگار دو صف تشکیل شده برای فیلم خودش و فیلم محمدعلی طالبی را که در سالن مجاور اکران می‌شد، برانداز می‌کرد. هر دو صف تقریبا به یک اندازه طولانی بود و مخاطبان هر دو اثر تقریبا از 45 دقیقه قبل از نمایش فیلم‌ها، نسبت به تشکیل صفوف اقدام
کرده بودند.
نکته جالب دیگر مربوط به پوسترهای آثار حاضر در جشنواره است که به صورت ردیف و در قالب نمایشگاه، روی دیوار سالن‌های نمایش فیلم نصب شده بود. برخی عوامل جوان سازنده این فیلم‌ها گاهی برای عکس یادگاری گرفتن با پس‌زمینه پوستر آثارشان، با عذرخواهی کمی در صف‌ها اختلال ایجاد می‌کردند. اشکالی هم نداشت، چون اختلال آزاردهنده‌ای نبود و ما هم از دیدن ذوق مستندسازان، ذوق می‌کردیم.

پیشنهاد تماشا

جشنواره امسال سینماحقیقت البته به اندازه سال قبل، اثر پرسروصدا و بسیار کنجکاوی برانگیز برای تماشا ندارد؛ مثل بانو قدس ایران یا ترور سرچشمه اما با این حال فیلم‌های خوبی هم برای تماشا در آن یافت می‌شود. برای اطلاع از فیلم‌ها و جدول نمایش آثار، می‌توانید به سایت جشنواره مراجعه و آثار دلخواهتان را برای تماشا انتخاب کنید. با این حال عجالتا و محض نمونه، این آثار را هم می‌توانید ببینید: آبی به رنگ آسمان (درباره باشگاه استقلال)، آن زمستان (درباره آیت‌ا... مصباح یزدی)، اکسدوس (ساخته بهمن کیارستمی)، بهارستان خانه ملت (درباره رویدادهای تاریخی و سیاسی میدان بهارستان)، پدر طالقانی (درباره آیت‌ا... طالقانی)، جای خالی دوست (ساخته محمدعلی طالبی)، مادرم ملکه (علی زمانی عصمتی)، شهسوار (درباره جهان پهلوان تختی)، مثل اسمم پگاه (ساخته سودابه بیضایی)، همایون (ساخته پیروز کلانتری)، اصول بازی (درباره دغدغه‌های به روز طلاب)، اهل آب (ساخته آزاده بی زار گیتی)، پرسپولیس- شیکاگو (ساخته ارد عطارپور)، حلب: سکوت جنگ (پرتره شهر حلب سوریه)، در قلمرو افعی دم عنکبوتی (ساخته فتح‌ا... امیری)، زمستان یورت (درباره حادثه معدن یورت)، صف سلام (ساخته هادی آفریده)، چشمه زاون (درباره زاون قوکاسیان)، خانه‌ای به وسعت آگاهی (ساخته محمدرضا اصلانی)، شناسای سخن (ساخته منوچهر مشیری)، عروسی پسر زینت (ساخته فرهاد ورهرام)، لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت (ساخته منوچهر طیاب)، کنون رزم سهراب و رستم شنو (فیلمی با حضور لوریس چکناواریان)، آثار بخش جایزه شهید آوینی و مستندهای برگزیده انقلاب اسلامی
ایران و ...

بازیگری که مستندساز شد

سودابه بیضایی را پیش‌تر به عنوان بازیگر در تلویزیون و سینما و آثاری چون هوش سیاه، نفس، ارمغان تاریکی، محافظ و غیرمنتظره دیده بودیم. اما او با ساخت مثل اسمم پگاه، وارد کارگردانی فیلم مستند شد. اثری 77 دقیقه‌ای که قصه دختر جوانی را به تصویر می‌کشد که برای رهایی دوستش از اعتیاد تلاش می‌کند؛ این در حالی است که خودش هم با بحران هویت دست و پنجه نرم می‌کند و حال و روز خوشی ندارد.
بیضایی که پژوهشگر این فیلم هم بود، شکاف و فاصله بین نسل‌ها و بی‌هویتی و بی‌هدفی نسل جدید را دستمایه ساخت اثر قرار داده و در مجموع و در اولین گام فیلمسازی مستند، فیلم بدی نساخته است.

حکایت یک نقاشی کشف شده

هادی آفریده باوجود جوانی، ساخت کلی فیلم مستند را در کارنامه دارد. او در فیلم مستند کوتاه و 29 دقیقه‌ای «صفِ سلام» سراغ سوژه خوبی می‌رود و موفق می‌شود مخاطب را نسبت به آن کنجکاو و علاقه‌مند کند؛ یعنی یکی از کارها و اهدافی که از فیلم مستند انتظار داریم.
موضوع فیلم درباره کشف، مرمت و بازآفرینی تاریخی بزرگ‌ترین نقاشی کشف شده از دوران فتحعلی شاه قاجار است. مستند روی چند مصاحبه با افراد کارشناس در این زمینه متمرکز است.
با تماشای این فیلم مستند، کنجکاو می‌شوید که سراغ دیدار حضوری این نقاشی در تالار فروزانفر باغ نگارستان بروید.

برنامه‌های تلویزیونی سینماحقیقت

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در قالب ویژه‌برنامه‌های مختلفی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود.
به گزارش روابط‌عمومی جشنواره سینماحقیقت، هر شب ساعت 22 تا 23، ویژه‌برنامه زنده سینماحقیقت روی آنتن شبکه چهار می‌رود. مجری این برنامه دکتر رامین حیدری فاروقی است.
زمان پخش برنامه‌های مختلف سینماحقیقت از شبکه یک و پنج هم به ترتیب در ساعات 16 و 20 است. تهیه‌کننده و کارگردان این سه ویژه‌برنامه، محمد حمیدی‌مقدم است.
شبکه مستند هم به تهیه‌کنندگی سعید رسولی، ویژه‌برنامه‌های روزانه جشنواره را از ساعت 19 به مدت نیم‌ساعت روی آنتن این شبکه‌ تخصصی می‌برد.
باشگاه خبرنگاران، شبکه‌ خبر، خبرگزاری صداوسیما، پرس‌تی‌وی، سحر، الکوثر، العالم، هیسپان‌تی‌وی، برنامه نردبان شبکه دو، چارسوی مستند آپارات و ایرنا 24 هم برنامه‌ها و رویدادهای مختلف جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت را پوشش تصویری می‌دهند.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها