عربستان سعودی این روزها به دلیل قتل خاشقجی و اقدامات بعضی از مقاماتش به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده است. ساختار قدرت، روحانیون، وضعیت زنان و دختران و پسران جوان، نقش چند جین شاهزاده سعودی، وضعیت شیعیان، ساختارهای اقتصادی و دلارهای نفتی که یکباره جامعه‌ای سنتی را دگرگون کرده همگی از موضوعاتی هستند که برای مخاطب بیرونی برای شناخت از عربستان می‌توانند جذاب باشند. در چنین موقعیتی کتاب‌هایی از قبیل «عربستان از درون» می‌توانند راهنمای مفیدی برای شناخت این جامعه مرموز باشند.
کد خبر: ۱۱۸۹۲۷۵

نویسنده برای فهم ساختار اقتصادی سعودی‌ها سری به آرامکو، مجموعه عظیم نفتی سعودی-آمریکایی در شرق عربستان زده است؛ یکی از معدود نقاط در خاک عربستان که اختلاط زن و مرد با ممنوعیت مواجه نیست، سینما دارد و رفتار و تعاملات امروزی بر آن حاکم است. مرکزی که بدنه تکنیسین‌های فنی آن را شیعیان عربستان تشکیل می‌دهند.
بعضی اعتقاد دارند به این دلیل است که خود سعودی‌ها چنین کارهایی را انجام نمی‌دهند. نویسنده سری به تاریخ اجتماعی و فرهنگی سعودی‌ها هم زده تا ببیند زنان و دختران سعودی در این جامعه مرموز چه می‌کنند. این‌که وقتی قانون، رانندگی آنها را به رسمیت بشناسد دست به چه حرکاتی زده‌ و آل‌سعود چه برخوردی با آنها داشته است. مثلا بازار کار رانندگی برای غیرسعودی‌ها(پاکستان، بنگلادش، افغانستان، سودان و ...) یک بازار خوب و چرب است چرا که سال‌هاست زنان سعودی اجازه رانندگی نداشته‌‌اند و تازه چند ماه است قانون به آنها چنین اجازه‌ای داده است.
زنان و دختران فصل ویژه‌ای را در کتاب به خود اختصاص داده ‌اند. زنان در عربستان با موضوعات حاشیه‌ای زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. یک فعال سینمایی در جده از یکی از جشنواره‌های سینمایی سخن می‌گوید که با ساماندهی بد و جدانکردن مردان از زنان در سالن‌های تاریک، حاشیه‌ساز شده بود چرا که شرط قانونی برای نمایش‌های بصری در آن رعایت نشده بود.
نویسنده در بطن و لایه‌های زیرین جامعه سعودی وارد شده تا حدی که یک زن متاهل سعودی از رابطه عاشقانه‌اش با زنی دیگر پرده برداشته و آن را به رابطه با مرد ترجیح می‌دهد. برنامه‌های اجتماعی دولت برای بازپروری تروریست‌ها به زندگی طبیعی از دیگر نقاط جذاب کتاب است. تروریست‌هایی که از گوانتامو یا دیگر نقط جهان پس از گذراندن دوره زندان به دولت عربستان تحویل داده می‌شوند و حالا دولت باید برای آنها تدارک یک زندگی جدید ببیند: «خالد، امروز در آپارتمانی در جده زندگی می‌کند، تلویزیونی با صفحه مسطح دارد. افغانستان و گوانتامو جزو خاطرات اوست. او اکنون از یک تویوتای کمری استفاده می‌کند. دولت این خودرو را برایش تهیه کرده تا به شرکت برق برود و مانند هر شهروند دیگر سعودی فعالانه زندگی‌اش را دنبال کند.»
مشروح گزارش در صفحه 9

محمدصادق علیزاده

دبیر گروه فرهنگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها