: خدمه یک کشتی صید نهنگ خبر از شکار یک نهنگ باله دار دادند ؛ شکاری که با مجوز قانونی از دولت ایسلند انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۸۸۶۹

ماه گذشته دولت ایسلند به شکارچیان نهنگ ها اجازه قانونی صید داد و به این ترتیب شکار این مخلوقات زیبا، کمیاب و بی آزار آغاز شد. 20 سال پیش با حمایت و پیگیری گروههای طرفدار محیطزیست ، شکار تجاری نهنگ ممنوع شد و حالا پس از وقفه ای 20 ساله دوباره همه چیز از سر گرفته شده است.
در این میان اعتراض های بین المللی شدیدی در مخالفت با دولت ایسلند ادامه دارد و کشورهایی همچون فرانسه ، استرالیا، بریتانیا ، نیوزیلند ، امریکا و همچنین اتحادیه اروپایی با ارائه بیانیه هایی صدور چنین مجوزی را محکوم کردند و خواستار توقف شکار تجاری و البته بی رحمانه نهنگ ها شدند.
متخصصان نهنگ ها و IFAW (صندوق بین المللی رفاه حیوانات) نیز از دولت ایسلند انتقادهای شدیدی کرده اند.این کشتی صید نهنگ که اولین شکار خود را به چنگ آورده است به یک تاجر عالی رتبه ایسلندی تعلق دارد و به نظر می رسد تا چند روز دیگر به باراندازی برسد که روزگاری به توسط شکارچیان نهنگ در ایسلند استفاده می شد ؛ البته در آن زمان تنها کارخانه تهیه و فرآوری گوشت نهنگ ایسلند نیز در این خلیج کوچک قرار داشت که طی جنگ جهانی دوم تعطیل و غیرقابل استفاده شد و حالا به احتمال زیاد از این نهنگ باله دار بیچاره قرار است در فضای باز پذیرایی و در همان بارانداز چربی گیری شود.
در حال حاضر نام نهنگ های باله دار در فهرست قرمز گونه های در حال انقراض IUCN (اتحادیه جهانی حفظ منابع طبیعی) قرار گرفته است. پس از آنها ، نهنگ های آبی رنگ هستند که جزو بزرگترین نهنگ ها و البته بزرگترین جانوران کره زمین محسوب می شوند. نهنگ های آبی تا 30 متر طول دارند و به وزن 80 تن هم می رسند. در گذشته تعداد بی شماری از آنها شکار شده اند و جمعیتشان بشدت کاهش یافته است.
نهنگ های باله داری که در گذشته از سوی ایسلندی ها شکار می شده مورد استفاده قرار نمی گرفته و معمولا به جاهای دیگری صادر می شده اند. در حال حاضر نیز به احتمال زیاد ایسلند قصد دارد این نهنگ ها را با ژاپن مبادله کند. این کار نقض قوانین جاری معاهده سازمان ملل در مورد ممنوعیت تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر انقراض (CITES) بوده که براساس این معاهده تجارت و مبادله بین المللی تمام گونه های نهنگ های بزرگ ممنوع شده است.
دکتر جوسینگ ، مدیربخش حفاظت از حیات وحش در IFAW گفت : ایسلند با حمایت از شکار تجاری نهنگ های در خطر انقراض نه تنها آبهای پاکیزه اش که اعتبار بین المللی اش را نیز به خون آلوده می کند. در دنیای امروز جهانیان نمی ایستند و تماشا نمی کنند ، بلکه عمل می کنند و در این خصوص عکس العمل سریع مجامع بین المللی قابل تحسین است.
وی افزود: دولت ایسلند در اشتباه است. ایسلند نباید اعتباراتی مثل اکوتوریسمش را به خطر بیندازد ، آن هم فقط به خاطر سود حاصل از تجارت نهنگ ها. هر سال صدها هزار نفر به ایسلند می آیند تا فقط نهنگ های زیبا را تماشا کنند.
دولت ایسلند باید این را بفهمد که از زنده بودن نهنگ ها بیشتر سود می کند تا از مرگشان. IFAW از 2.5 میلیون حامیش در سراسر جهان خواسته علیه تصمیم دولت ایسلند مبنی بر از سرگیری صید تجاری نهنگ متحد شوند.
در این فراخوانی از تمامی طرفداران و گروههای زیست محیطی در سراسر جهان نیز دعوت شده که در این مبارزه شرکت کنند. علاقه مندان و طرفداران محیط زیست می توانند به سایت ویژه صندوق بین المللی رفاه حیوانات www.ifaw.org مراجعه کنند.

منصوره نظری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها