jamejamnashriyat
کد خبر: ۱۱۸۸۵۳۹   ۰۹ بهمن ۱۳۹۷  |  ۰۰:۰۱

چگونه سوژه ها در فرمول یک پیدا می شوند؟

به دنبال سوژه

طراحی سوژه در یک برنامه تلویزیونی، اولین سنگ بنایی است که برای ساختن یک برنامه خوب و مخاطب‌پسند استفاده می‌شود. به همین دلیل این سنگ نقش مهمی در کلیت ساختار یک برنامه تلویزیونی دارد و هر چقدر برنامه‌ساز این موضوع را به شکل جدی‌تر دنبال کند، مسلما به نتایج مطلوب هم دست پیدا می‌کند و می‌تواند مردم را با خودش همراه کند. شاید به ظاهر این گفته در بیان ساده باشد، اما کار سخت و دشواری است که سوژه درست برنامه‌ریزی شود و توسط تیم محتوای برنامه هدایت شود. کافی است که کمی از جاده منحرف شود، آن وقت است که برنامه مربوطه نه‌تنها بیننده خودش را از دست می‌دهد، بلکه دیگر نمی‌تواند قد علم کند، چون دیگر مخاطب او را پس زده است. بنابراین برنامه‌سازان طبق تاکید رئیس و مدیران سازمان رسانه ملی تلاش می‌کنند این موضوع را به‌جد دنبال کنند. حال گاهی بعضی‌ها در این مسیر به موفقیت نسبی دست پیدا می‌کنند و برخی دیگر نمی‌توانند موفق شوند. به همین دلیل عوامل محتوایی برنامه فرمول یک هم از این قاعده مستثنا نیستند و تلاش می‌کنند تا موضوعاتی را دستمایه هر قسمت از برنامه کنند که برای مخاطب اهمیت داشته باشد. علی ضیا در کنار تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه به صورت مستقیم مسؤول تحقیق سوژه‌های گروه است و تلاش می‌کند به همراه گروهش دست روی سوژه‌های داغ البته مردمی بگذارد و پیگیر مطالبات آنها هم باشد که در این باره به موفقیت‌های خوبی هم دست پیدا کرده است. تیم محتوایی برنامه که شامل روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در حوزه اجتماعی است، سعی می‌کنند سوژه‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد یا جزو دغدغه‌های مردم است را پیدا کرده و بعد از تحقیقات سریع، اما جامع؛ مهمانی را در برنامه بیاورند که با سوژه برنامه هماهنگی داشته باشد. البته این کار دشواری است، اما گروه این سختی را به جان خریده تا مخاطبان شاهد رنگین کمان سوژه‌های متفاوت در این برنامه باشند و از تماشای برنامه لذت ببرند. بنابراین سوژه‌هایی همچون محیط زیست، مسائل آموزش و پرورش و .... دراین برنامه پیگیری می‌شود. از دیگر حسن‌های برنامه این است که فقط از چهره‌های شناخته‌شده یا همان سلبریتی‌ها یا مسؤولان به برنامه دعوت نمی‌شود و در طول هفته هم مهمانانی از دل مردم انتخاب و به برنامه دعوت می‌شوند. آدم‌هایی که معمولی هستند، اما حرف‌هایی دارند که شنیدن آن خالی از لطف نیست. همین بهانه‌ای شد تا ما درباره شکل گیری سوژه‌هایی که در اتاق فکر این برنامه طراحی می‌شود با علی ضیا صحبت کنیم.

اعتقادات سیاسی، پشت در برنامه
مسلما همه ما با شنیدن کلمه اتاق فکر شاخک هایمان تیز می‌شود و می‌خواهیم بدانیم این واژه چه معنایی در یک برنامه تلویزیونی دارد. همان‌طور که از نامش مشخص است، افرادی در این اتاق حضور دارند که مسؤولیت محتوای یک برنامه را به عهده دارند. حال ممکن است این سؤال برایتان پیش آمده باشد که برنامه فرمول یک که هر روز یک سوژه را دستمایه قرار می‌دهد و از مهمانی دعوت می‌کند که مستقیم با موضوع برنامه مرتبط است، چگونه اتفاق می‌افتد؟ یا چه کسانی در این اتاق حضور دارند؟ در اتاق فکر برنامه فرمول یک، شش نفر حضور دارند که مسؤولیت تحقیق و انتخاب سوژه‌های برنامه را به عهده دارند. این شش نفر هم از روزنامه‌نگاران باسابقه در حوزه اجتماعی انتخاب شده‌اند که هر کدام از آنها در زمینه‌هایی به شکل تخصصی سال‌ها کار کرده‌اند و دغدغه‌مند هستند. حال ممکن است سؤال بعدی این باشد که این روزنامه‌نگاران چه دیدگاه‌هایی دارند. این روزنامه‌نگاران هم از اصلاح‌طلبان هستند و هم اصولگرایان، اما هر کدام فارغ از دیدگاه‌هایشان، کنار هم نشسته اند تا یک برنامه اجتماعی مناسب روانه آنتن کنند. البته در استخدام این افراد به هیچ وجه دیدگاه‌های سیاسی ملاک نبوده و هر کدام از آنها اعتقادات سیاسی‌شان را پشت در برنامه می‌گذارند و هدفشان انتخاب سوژه‌های اجتماعی و فرهنگی است که برای مردم اهمیت دارد و علاقه‌مند هستند در برنامه مورد علاقه‌شان ببینند و بشنوند و بر این اساس هم مهمانانی را به برنامه دعوت می‌کنند.

معتادی که امروز سرآشپز معتبری شد
در سال‌های اخیر مشارکت برنامه‌سازان با مردم بیشتر شده و تلاش می‌کنند تا این تعامل رنگ دو سویه به خودش بگیرد و به هیچ وجه یک‌سویه نباشد. بنابراین تا امروز برخی از سوژه‌ها به پیشنهاد خود فرد یا مردم بوده است که در دایرکت اینستاگرام برنامه پیام داده‌اند.
در این باره می‌توان به سوژه‌ای اشاره کرد که چندی پیش در فضای مجازی به برنامه پیام داده بود و از آنجا که حرف‌های او ارزش شنیدن داشت به برنامه دعوت شد. او سال‌ها درگیر اعتیاد شدید بود و حتی کارش قاچاق مواد مخدر از ایران به ترکیه بود، اما از یک جایی تصمیم گرفت درست شود و حالا امروز سرآشپز معتبر و بزرگی است که در یکی از هتل‌ها مشغول به کار است. تیم محتوایی برنامه بعد از پیشنهادهای مردمی در حد یک برنامه تلویزیونی صحت و سقم ماجرا را تحقیق می‌کنند و استعلام می‌گیرند. البته ضیا در این باره تاکید می‌کند او به هیچ وجه مسؤول حرف‌های مردم نیست، اما در حد یک برنامه تلویزیونی تحقیق می‌کنند تا حرف‌های فرد مذکور صحیح باشد.

ماجرای پیرمرد و رزق حلال
در اتاق فکر برنامه فرمول یک، سرعت نقش موثری دارد، زیرا برنامه از شنبه تا چهارشنبه پخش می‌شود، به همین دلیل بچه‌های تیم محتوایی باید در انتخاب سوژه دقیق باشند و هم این‌که عملکردشان سریع باشند تا بتوانند شماره تلفن فردی را پیدا کنند که به سوژه ربط دارد؛ همین کار را سخت می‌کند، اما گروه تحقیق این برنامه این قدرت را دارد و روزنامه نگارانی که در اتاق فکر حضور دارند به واسطه ارتباطات شان سعی می‌کنند واکنش سریع نسبت به اتفاقات داشته باشند. به عنوان مثال وقتی عکس یک پیرمردی در فضای مجازی منتشر می‌شود که هنگام فروختن چای، پاکتش را زیر وزنه‌اش می‌گذارد و هیچ رد و نشانی از او در این فضا نیست، سریع به واسطه روزنامه‌نگارانی که در شهرهای مختلف حضور دارند این فرد را پیدا می‌کنند و برای حضور در برنامه دعوت می‌شود. البته گاهی هم به خاطر کهولت سن مهمان، عوامل برنامه شال و کلاه می‌کنند و به شهری می‌روند که آن شخص ساکن است. چندی پیش در فضای مجازی تصویر پیرمردی بود که نزد وزیر جهاد کشاورزی شعری خوانده بود، اما به دلیل کهولت سن نمی‌توانست به تهران بیاید و گروه عازم جایی شدند که این فرد ساکن بود. این موارد نشان می‌دهد گروه محتوایی این برنامه منسجم هستند و تلاش می‌کنند سوژه‌های داغ را مورد بررسی قرار داده و به موقع به آن بپردازند.

تفکیک رسانه‌ها ممنوع!
احتمال دارد یکی از سؤالات شما به عنوان مخاطب این باشد که سوژه‌های این برنامه فقط از فضای مجازی استخراج می‌شود یا تیم محتوای خودشان هم به دنبال انتخاب سوژه هستند. باید گفت هر دو شکل این ماجرا رخ می‌دهد. چند روز پیش مادر یک شهید در برنامه دعوت شد که تا قبل از ورودش به برنامه، مردم به هیچ وجه او را در فضای مجازی ندیده بودند و این سوژه‌ای بود که تیم محتوایی به آن رسیده بود و از مادر شهید دعوت شد. بعد از این‌که او در برنامه حضور پیدا کرد حرف‌های این مادر که بسیار هم تاثیرگذار بود در فضای مجازی دست به دست چرخید. بنابراین علی ضیا به عنوان مسؤول تحقیق برنامه به هیچ وجه تفکیکی بین فضای رسانه‌ها قائل نمی‌شود و آنچه اهمیت دارد این است که سوژه‌ای در برنامه دستمایه قرار داده شود که ارزش پرداخت به آن را داشته باشد. بنابراین دو نفر از شش نفر اعضای تیم محتوایی مسؤول رصد کردن فضاهای مختلف مجازی در اینستاگرام، تلگرام و ... هستند و چهار نفر دیگر باید سوژه‌های متفاوت را انتخاب کنند. همچنین اگر هم این تیم دست روی موضوعی بگذارد که قبلا در رسانه‌ها به آن پرداخته شده، سعی می‌کنند زاویه تازه‌ای برای آن در بیاورند تا حرف‌های مهمان برای مخاطب شنیدنی باشد و او را به فکر وا دارد.

گرفتن نان از دست مردم!
از ابتدا تعریف شده که هفته‌ای یک چهره مشهور یا یک مسؤول در برنامه فرمول یک حضور یابند و دیگر مهمانان از خود مردم باشند. یعنی دعوت از افراد معمولی که شاید هر روز خیلی ساده از کنارشان عبور می‌کنیم، اما همین افراد حرف‌هایی دارند بسیار شنیدنی یا اتفاقاتی در زندگی‌شان رخ داده که می‌تواند برای هر کدام از ما درس باشد؛ درسی از جنس زندگی.
علی ضیا در این باره تاکید دارد علاقه مند است نانش را از دست مردم بگیرد و افتخارش همین است. به همین دلیل در طول هفته مهمانانی از جنس مردم انتخاب می‌شوند. از سوی دیگر او و گروهش ساعت‌ها برای انتخاب سوژه‌ها وقت می‌گذارند و با این‌که برنامه پنج روز در هفته پخش می‌شود، اما او و گروهش چهار روز در هفته از ساعت 11 تا یک جلسه انتخاب سوژه دارند. از الان سوژه‌های برنامه عید طراحی می‌شود.

مهربانی رئیس اداره گاز گناباد
گاهی تیم محتوایی برنامه فرمول یک دست روی سوژه‌هایی می‌گذارد که حتی در فضای مجازی هم خبری از آن نباشد و باید گفت خیلی محلی است. چندی پیش رئیس اداره گاز گناباد به خانه‌هایی سرمی‌زد که نمی‌توانستند پول گازشان را پرداخت کنند و او بعد از این‌که در جریان زندگی‌شان قرار می‌گرفت، پول گاز آنها را می‌داد. این خبر توسط روزنامه‌نگاران محلی پیگیری شده بود، اما به واسطه ارتباط منسجم تیم محتوایی برنامه این سوژه ردیابی و به آن پرداخته شد.
به همین دلیل تیم محتوایی سعی می‌کند روی یک خط مستقیم برای انتخاب سوژه حرکت نکند و به دنبال اتفاقات بکری باشد که می‌تواند روی تک‌تک آدم‌ها تاثیراتی بگذارد. در این برنامه گاهی مهربانی‌ها یادآوری می‌شود که خیلی ساده است، اما از آن غفلت می‌کنیم و یادمان می‌رود که می‌توانیم با یک حرکت ساده، اما موثر دل هموطن مان را به دست بیاوریم.

داستان زنده شدن یک مرده
سوژه‌های جالب در برنامه فرمول یک کم نیستند. یکی از سوژه‌ها درباره فردی بود که سال‌ها قبل در اثر حادثه‌ای آسیب می‌بیند و از خانواده‌اش دور می‌شود. همه خبر مرگ مصطفی را به خانواده می‌دهند و حتی برگه فوت برای او صادر می‌شود. تا این‌که بعد از مدتی همسر این فرد ازدواج مجدد می‌کند و سال‌ها بعد مصطفی جلوی در خانه‌اش می‌رود و می‌گوید زنده است.

تیم اتاق فکر برنامه فرمول یک سعی می‌کنند هرازگاهی روی چنین سوژه‌هایی دست بگذارند که برای مردم جالب باشد و ضمن این‌که تکراری هم نباشد.
محیط زیست و آموزش و پرورش
حوزه اجتماعی شامل موضوعات متفاوتی است، حتی باید گفت این حوزه، رنگین کمانی از سوژه‌هایی است که هر کدام از آنها یک رنگی دارند. گاهی رنگ‌هایش تیره است و بعضی مواقع هم روشن. برنامه فرمول یک فقط سراغ سوژه‌های تلخ و تیره نمی‌رود.
آنها تلاش می‌کنند به سراغ مطالباتی بروند که باید در جامعه درست شود. به همین دلیل اولویت اصلی این برنامه، دست گذاشتن روی موضوعات محیط زیست و آموزش و پرورش است و دو نفر از روزنامه‌نگاران اتاق فکر برنامه در این دو حوزه به شکل تخصصی کار کرده‌اند. به همین دلیل، حجم بالایی از مهمانان این برنامه از معلمان و دانش‌آموزان هستند.
چندی پیش هم علی ضیا به کمپین بدون خودرو ملحق شده و با دوچرخه سر کار می‌رود تا به مردم بگوید فقط در برنامه حرف نمی‌زند و اهل عمل هم است. از دیگر موضوعاتی که در این برنامه به شکل جدی دنبال می‌شود، سوژه‌های فرهنگی است. در این حوزه هم از مهمانانی دعوت می‌کند که دغدغه فرهنگی دارند. فرقی نمی‌کند روحانی باشد یا یک فرد معمولی. در همین خصوص امام‌جمعه یکی از شهرها چند وقت پیش به برنامه فرمول یک دعوت شد که در مرزها، آسیب‌های فرهنگی را مورد بررسی قرار داده بود و تلاش کرد با اقدامات فرهنگی فضای شادی را برای مردم فراهم کند.

فاطمه عودباشی

رسانه

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

ساعت چهار بار نواخت.../به مادرم گفتم: «دیگر تمام شد»/گفتم: «همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد/باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم...»

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر