نصرا... در گفت و گوی 3 ساعته با شبکه المیادین:

تمام گزینه های حزب ا... روی میز است

سرانجام بعد از دو ماه سکوت، سید حسن نصرا... دبیرکل حزب‌‌ا... لبنان در یک مصاحبه مفصل و طولانی با شبکه المیادین ظاهر شد و به پرسش‌های متعدد غسان‌بن جدو، رئیس این شبکه پاسخ گفت. بن جدو در خلال مصاحبه اشاره کرد برخی شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل نیز به طور همزمان مصاحبه با نصر‌ا... را به عبری ترجمه و پخش می‌کنند. در طول دو ماه سکوت نصر‌ا... محافل صهیونیستی شایعات زیادی را درباره بیماری و حتی فوت او مطرح کرده بودند، اما نصر‌ا... گفت بحمدا... هیچ مشکل جسمی ندارم و اگر صحبتی نکرده دلیلی برای این کار نمی‌دیده است‌. دبیرکل حزب‌‌ا... لبنان در این مصاحبه آخرین تحلیل‌ها و موضعگیری‌های این گروه را نسبت به تحولات منطقه از سوریه گرفته تا یمن و فلسطین بیان کرد که خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید:
کد خبر: ۱۱۸۸۱۳۳

به گزارش تسنیم، سیدحسن نصرا... در ابتدای مصاحبه خود با شبکه خبری المیادین گفت: ظاهر نشدن در محافل عمومی و سخنرانی‌نکردن وی به خاطر بیماری نبوده است. نصرا... افزود: در دو ماه اخیر مناسبت خاصی نبوده و برای همین در انظار ظاهر نشدم. درعین حال سه مرتبه در ماه آینده سخنرانی خواهم کرد، زیرا سه مناسبت در این ماه وجود دارد. منابع خبری می‌گویند یکی از این مناسبت‌ها چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.
سپر شمال
نصر‌ا... درباره عملیات موسوم به «سپر شمال» که رژیم صهیونیستی آن را در مرز فلسطین اشغالی با شمال لبنان اجرا کرد، گفت: ما در حزب‌‌ا... تصمیم گرفتیم درباره این عملیات تا زمانی که اسرائیلی‌ها پایان آن را اعلام کنند، صحبتی نکنیم. وی درباره وجود تونل‌ها در جنوب لبنان گفت: تونل‌ها در جنوب وجود دارد و قبلا هم وجود داشته و تعجب است که چرا حالا بعد از سال‌ها اسرائیل آنها را کشف می‌کند‌. ساخت یکی از این تونل‌ها به 13 سال پیش بر‌می‌گردد و آنچه برای ما غیرمنتظره بود این بود که اسرائیلی‌ها خیلی دیر تونل‌ها را کشف کردند.وی درعین حال یاد‌آور شد: مانورهای بزرگ اسرائیل از ترس عملیات احتمالی الجلیل صورت گرفت. عملیات سپر شمال به لحاظ جنگ روانی به ما خدمت کرد‌. ما اگر بخواهیم وارد الجلیل شویم، نیازمند همه مرزها هستیم و اگر جنگی صورت گرفت دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد‌. ما از سال‌ها پیش توان اجرای چنین عملیاتی را داشته‌ایم و امروزه این توان بیشتر شده است‌. اگر اسرائیل به ما حمله کند پشیمان خواهد شد، زیرا هزینه آن بسیار بیش از پیش‌بینی آنها خواهد بود. تمام گزینه‌های حزب‌‌ا... روی میز است‌. در برابر تهدید اسرائیل به جنگ، حق داریم به ابزارهای قدرت متوسل شویم. بخشی از طرح ما در جنگ آینده، ورود به الجلیل است و به این کار قادر هستیم و بعد از نبرد سوریه این امر ساده‌تر شده است.
لبنان و سوریه
دبیر‌کل حزب‌‌ا... لبنان درباره تحولات لبنان و سوریه نیز گفت: ما آماده تدوین راهبرد دفاعی لبنان هستیم. نصرا... درباره روابط حزب‌ا... و رئیس‌جمهور لبنان نیز گفت این رابطه مبنی بر دوستی و توافق است و رابطه با میشل عون خیلی خوب است. نصرا... فاش کرد که دیوید هیل که اخیرا به لبنان سفر کرد، خواستار ایجاد اختلاف میان حزب‌ا... و حزب التیار الوطنی الحر (میشل عون) شده بود. حزب‌ا... خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر دولت است زیرا این به نفع کشور است.
وی درباره تحولات سوریه نیز گفت: اسرائیل از جانب سوریه بسیار نگران است زیرا شکست راهبردی بزرگی خورده است. از این رو باید منتظر رفتار غیرعاقلانه‌ای از سوی نتانیاهو در آستانه انتخابات اسرائیل باشیم. البته بعید می‌دانم نتانیاهو علیه لبنان مرتکب اشتباهی شود، اما ممکن است مکان این اشتباه در سوریه یا حتی در غزه باشد. الان غزه تحت فشار است. مردم غزه تسامح نخواهند کرد و سقف خواسته‌هایشان پایین نیست. غزه از حیث روانی نیز آماده و آماده پاسخ نظامی هم هست. اسرائیل در سوریه شکستی راهبردی خورده است. الان نتانیاهو با سر و صدا تلاش می‌کند این را مخفی کند. نصرا... در پاسخ به سؤالی درباره برخورداری از موشک‌های نقطه‌زن گفت، قبلا درباره موشک‌هایی با بُردی در حد رسیدن به حیفا هشدار داده بودند، اما مقاومت به این موشک دست یافت. بعدا درباره تل‌آویو هشدار دادند... آنها بعدا تهدید به زدن بیروت کردند و ما تهدید به زدن تل‌آویو کردیم. بعدا اسرائیل از جلوگیری دستیابی حزب‌ا... به موشک‌ها با بردهای طولانی ناامید شد. یکی از ژنرال‌هایشان گفت در جنگ آینده اگر رخ بدهد دیگر مثل گذشته نیست که در مرز بجنگید و در تل‌آویو در کافی‌شاپ چای بنوشید، باید در کل اسرائیل بجنگید... موشک غیر دقیق ممکن است به هر جا بخورد، اما نقطه‌زن یعنی با پنج متر خطاست.
خروج آمریکا از سوریه
دبیرکل حزب‌ا... لبنان درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز گفت: من فکر می‌کنم در همه جاهایی که ترامپ از خروج صحبت می‌کند، صادق است. این وعده‌های انتخاباتی اوست... او گفت کشورهای خلیج فارس یا اروپا یا ژاپن اگر می‌خواهند از آنان دفاع کنیم، باید پولش را پرداخت کنند. اوباما در ادبیاتش خیلی دو‌رو بود. اما ترامپ از روز اول که آمد گفت، میلیون، میلیارد، باید بپردازید [خنده...]. ادبیات او علیه عربستان و کشورهای خلیج [فارس] و حتی درباره اروپا و کره جنوبی تحقیرکننده است... بنابراین او متعهد به خارج کردن نیروهایش است.
نصرا... گفت، آمریکایی‌ها زمانی که گفتند خارج می‌شوند، حرف مهمی زدند که نمی‌خواهند دیگر پلیس منطقه باشند. این حرف برای عربستان و دیگر کشورهای عربی خلیج [فارس] و گروه‌های متحد آمریکا سخت بود. من به حکام، مردم و دولت‌ها و اسرائیلی‌ها در منطقه می‌گویم آمریکایی‌ها هر آنچه توانسته‌اند انجام داده‌اند. شما ببینید دارند با طالبان توافق می‌کنند که از افغانستان خارج شوند و در مقابل طالبان اجازه ندهد القاعده و دیگران بازگردند. ببینید دارند طوری رفتار می‌کنند که گویی طالبان حاکم آینده است. آمریکایی‌ها نه برای خاطر محمد بن سلمان و نه برای خاطر محمد بن زاید و نه حتی برای خاطر نتانیاهو توانایی ندارند جنگی جدید در منطقه راه بیندازند. ترامپ می‌خواهد همه را یک جا جمع کند تا مقابل ایران بگذارد تا آن را با جنگ ساقط کند. اما نمی‌توانند. الان 40 سال است آمریکا و کل دیکتاتورهای عالم مقابل جمهوری اسلامی مبارک ایران ایستاده‌اند، اما بگویید چه توانسته‌اند بکنند؟‌
نصر‌ا...در مورد یمن نیز گفت: یمن به شکل افسانه‌ای مقاومت می‌کند. این حرفم احساسی نیست. واقعیت است. شایسته است ایستادگی یمنی‌ها تدریس شود. این جنایت تاریخی باید به دلیل شکست میدانی عربستان متوقف و راهکار سیاسی آغاز شود. برادران در یمن محتاطند و باید محتاط باشند، چرا که وضعیتی که بر آنها تحمیل شود، آنان را به این رفتار رسانده است.

بازتاب سخنان نصرا...

روزنامه‌ها و رسانه‌های صهیونیستی به صورت گسترده مصاحبه سیدحسن نصرا... را بازتاب دادند و عملیات این رژیم در مرز لبنان برای کشف تونل‌ها را به سخره گرفتند. به گزارش فارس، روزنامه اسرائیل هیوم نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حزب لیکود در صفحه اول خود عکسی رنگی از نصرا... چاپ کرد و زیر آن نوشت: عملیات تونل‌ها (یک) شکست برای اطلاعات اسرائیل است.
روزنامه راستگرای هاآرتص هم به شیوه تمسخرگونه نوشت: انتظار داشتیم اطلاعات اسرائیل این تونل‌ها را در سال ۱۹۹۶ کشف کند!روزنامه شناخته شده یدیعوت آحارونوت هم به همین موضوع پرداخت و نوشت: شاید هنوز تونل‌هایی باشند که اسرائیل آن را کشف نکرده باشد. اما وبگاه «واللا» با انتشار تصویر همراه با لبخند سیدحسن، از زبان وی نوشت: غافلگیر شدیم که اطلاعات اسرائیل این تونل‌ها را دیر کشف کرد. شمریت مائیر، سردبیر وبگاه المصدر با انتشار تصویری از مصاحبه نصرا...، به قابی که روی دیوار قرار داشته و آیه قرآنی «ادخلوها بسلام آمنین» (به سلامت وارد شوید) روی آن نوشته شده، اشاره کرد و نوشت، آیا منظور از این آیه، تونل‌هایی است که افراد وابسته به مقاومت قرار‌است از طریق آنها وارد الجلیل (در فلسطین اشغالی) شوند.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها