جلیقه زردها یک‌بار دیگر به خیابان آمدند

شنبه پنجم؛ باز هم داغ

در پنجمین هفته از اعتراض‌های جلیقه زردها به دولت فرانسه و سیاست‌های اقتصادی آن، از نخستین ساعات بامداد دیروز صدها فرانسوی در پاریس و دیگر شهرهای این کشور به خیابان‌ها آمدند. این درحالی بود که دولت ضمن عقب‌نشینی‌های مکرر خود از جلیقه زردها خواسته بود دست از اعتراضات خود بکشند و با استقرار نیروهای امنیتی، خود را برای درگیر شدن با معترضان آماده کرده بود. بعضی خبرها حکایت از بازداشت گسترده معترضان در روز گذشته داشت.
کد خبر: ۱۱۸۷۹۹۳

با وجود وعده‌های دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای بهبود اوضاع اقتصادی و مسکوت ماندن مواردی همچون افزایش نرخ مالیات و افزایش قیمت سوخت، مردم این کشور بار دیگر به نشانه اعتراض به سیاست‌های اقتصادی وی به خیایان‌ها آمدند.یکی از فعالان مدنی مرتبط با اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه گفت: اعتراضات علیه سیاست‌های دولت مکرون تا روز یکشنبه و با هدف برآورده شدن کامل انتظارت و خواسته‌ها ادامه خواهد داشت.به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اسپوتنیک، پریسکیلیا لودسکی، از فعالان جنبش جلیقه زردها در فرانسه در جریان یک نشست مطبوعاتی در کاخ ورسای اعلام کرد ما خواستار کاهش مالیات و هزینه‌های مسکن، انرژی و موادغذایی هستیم و تا برآورده شدن این خواسته‌ها، اعتراضات نیز ادامه خواهد داشت. روزهای گذشته رسانه‌های فرانسوی اعلام کرده بودند جلیقه زردها قصد دارند راهپیمایی بزرگی را روز شنبه در سراسر فرانسه برگزار کنند. برخی رهبران سیاسی این کشور از جمله ژاک لوک ملانشون، رهبر حزب فرانسه سرکش این حرکت را یک انقلاب شهروندی توصیف کرده‌اند. این در حالی است که برخی مقامات رسمی فرانسه خواستار پایان یافتن اعتراضات جلیقه زردها شده بودند و از جمله نیکول بلوبت، وزیر دادگستری فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد با توجه به حادثه تلخی که در شهر استراسبورگ روی داد و با توجه به پاسخ رئیس‌جمهور فرانسه به درخواست معترضان، جنبش جلیقه زردها باید متوقف شود. همچنین ریچارد فراند، رئیس پارلمان فرانسه نیز روز پنجشنبه اعلام کرده بود با توجه به پاسخ گسترده‌ای که دولت به درخواست معترضان داده است، اکنون زمان آن است که این جنبش متوقف شود.
استقرار نیروهای امنیتی
در همین حال یک مقام پلیس فرانسه به کانال تلویزیونی آر تی ال گفت 8000 پلیس پاریس روز شنبه برای تامین امنیت شهر آماده می‌شوند. همچنین برای مقابله با اعتراض‌ها ۱۴ زرهپوش به حال آماده‌باش درآمده و پلیس خود را برای بدترین شرایط آماده کرده بود. دولت فرانسه هفته پیش۹۰ هزار نیروی پلیس را برای کنترل اوضاع بسیج کرده بود. برخی خبرهای دیروز حاکی از بازداشت تعدادی از جلیقه زردها بود. در یک خبر آمده بود نیروهای پلیس 27 نفر را به جرم برگزاری تظاهرات در پاریس بازداشت کرده‌اند. معترضان دیروز هم شعارهایی در حمایت از استعفای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور سر می‌دادند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.
احتمال گسترش خشونت‌ها
اعتراضات فرانسه موسوم به «جنبش جلیقه‌زردها » از اواسط ماه نوامبر سال جاری (۲۰۱۸) آغاز شد. دولت امانوئل مکرون در ابتدا نسبت به ریشه‌های عمیق این بحران بی توجه بود و تلاش می‌کرد با برخوردهای امنیتی جلوی گسترش آن را بگیرد، اما همین برخوردها موجب گسترش اعتراضات شد و مردم دولت را به بی‌کفایتی متهم کردند و خواستار برکناری مکرون شدند. سرانجام مکرون جوان تصمیم گرفت با بعضی عقب‌نشینی‌های تاکتیکی با رهبران اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌های استخدامی، یک جلسه اضطراری بحران برگزار کند، اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجه نداده است. جلیقه‌های زرد از آنجایی به نماد اعتراضات اخیر در فرانسه تبدیل شد که رانندگان فرانسوی از سال ۲۰۰۸ طبق قانون موظف شده بودند در خودروی خود جلیقه‌های شب‌نمای زردرنگ داشته باشند. از آنجا که انگیزه اولیه معترضان، وادار کردن دولت مکرون به عقب‌نشینی از طرح‌هایش برای افزایش مالیات سوخت بود، جلیقه‌های زردرنگ به‌عنوان نماد اعتراضات انتخاب شدند. در حال حاضر خواسته‌های معترضان در فرانسه از مالیات سوخت فراتر رفته و بهبود استانداردهای زندگی، افزایش حداقل دستمزد، پایان ریاضت‌های اقتصادی، شفافیت و مسئولیت‌پذیری دولت و کناره‌گیری امانوئل مکرون و کابینه‌اش از قدرت را شامل می‌شود. از طرف دیگر، اعتراضات در فرانسه در ابعاد و با انگیزه‌های متفاوت به کشورهای دیگری از جمله بلژیک (پایتخت اروپا)، آلمان، ایتالیا، هلند، صربستان و حتی عراق نیز سرایت کرده است. در بعضی خبرها آمده بود معترضان در اسرائیل نیز با پوشیدن جلیقه‌های زرد رنگ نسبت به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.

جنبش بی سر

جنبش جلیقه زردها در اصطلاح علوم سیاسی در ردیف جنبش‌های بدون سر طبقه بندی می‌شود که رهبری مشخصی ندارد و شرکت کنندگان در آن نیز خواسته‌های واحدی را دنبال نمی‌کنند.
در واقع این طیف گسترده‌ای از خواسته‌های برزمین مانده است که معترضان را گردهم می‌آورد.
برخی این نوع اعتراضات را جدالی بین طبقات فرو دست شهری و طبقات مرفه حاکم بر جامعه می‌دانند. به گفته آنها اقتصاد نئولیبرالی عامل اصلی بروز این اعتراضات است. زیرا با بی توجهی نسبت به خواست طبقات فرودست آنها را تحقیر کرده و به واکنش واداشته است. جنبش‌های بی سر این خطر را با خود حمل می‌کنند که ممکن است از سوی افراد یا احزاب ناشناخته به خدمت گرفته شوند.
از همین رو جنبش جلیقه زردها نیز اگر نتواند رهبری مشخص و خواسته‌هایی معین پیدا کند احتمال دارد مورد سوءاستفاده صاحبان قدرت قرار گیرد.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها