برخلاف آنچه دبیرخانه جشنواره 5روز قبل اعلام کرد، نسخه نهایی بعضی فیلم‌ها هنوز هم آماده نشده و کارگردان‌ها سخت مشغول نهایی کردن فیلم‌هایشان هستند

کارگردان ها مشغول کارند!

شما هم اگر جای ما بودید خب تا الان برایتان سوال شده بود. از چه حرف می‌زنیم؟ تعجیل نفرمایید. عرض می‌کنیم. هر سال این موقع که می‌شد بازار اکران خصوصی‌ها داغ بود و خبرنگارهای سینمایی و فرهنگی از دفتر این تهیه‌کننده به دفتر آن تهیه‌کننده می‌رفتند و دو سه ساعتی پای فیلم می‌نشستند و بعد هم حرف و حدیث و گعده راجع به فیلم و بدبختی‌ها و فلاکتی که برای تولیدش کشیده شده و شرح این‌که عوامل برای تولید مجبور به شعبده‌بازی‌ها و بالا و پایین رفتن‌ها شده‌اند تا همین نسخه نیم‌بند فعلا تولید شود و در ادامه با بدو بدو به جشنواره برسد. اجازه بدهید همین الان این نکته را متذکر شویم که وضعیتی که توصیف شد مربوط به سال‌های گذشته است نه امسال. بله درست متوجه شدید. امسال تا لحظه تنظیم این گزارش که ساعت 14 و 47 دقیقه روز شنبه ششم بهمن است و چهار روز مانده به جشنواره هنوز خبر چندانی از این برنامه‌ها نیست. علت اصلی‌اش چیست؟ سکرت بازی تهیه‌کننده‌ها؟ نرسیدن نسخه نهایی فیلم‌ها؟ بدو بدو عوامل برای بستن نسخه نهایی فیلم‌ها؟ ... بله! همه اینها هست. یعنی هر سال همه اینها بوده است ولی امسال ظاهرا قضیه مقداری متفاوت‌تر است. تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌های جشنواره هنوز که هنوز است دارند مراحل آماده‌سازی نسخه نهایی خود را طی می‌کنند و آماده نشده‌اند. بیایید با هم تعدادی از این فیلم‌ها را مرور کنیم.
کد خبر: ۱۱۸۷۹۰۶

روزهای نهایی ماجرای نیمروزی‌ها
خب همان‌طور که استحضار دارید، سیدمحمود خان رضوی و محمدحسین خان مهدویان امسال با بخش دوم فیلم «ماجرای نیمروز» در جشنواره حضور دارند و قرار است شرح چند ساعت از عملیات مرصاد و قلع و قمع منافقین را در تابستان 67 در استان کرمانشاه به تصویر بکشند. ماجرای نیمروزی‌ها که سکانس نهایی خود را در پایگاه یکم شکاری مهرآباد و داخل سوله و در کنار یکی از مخوف‌ترین هواپیماهای ترابری و هرکولس سی-130 نیروی هوایی گرفته بودند چند وقتی است که درگیر بخش‌های نهایی فیلم خود هستند. آن‌طور که از صحبت‌های درگوشی و پچپچه‌های سینمایی‌ها به گوش می‌رسد درگیر و دار تنظیم رنگ و این‌طور چیزهاست.

تنها در استودیو
جناب سیدرضا میرکریمی، دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم که اواخر سال گذشته یک رویداد سنگین سینمایی را از سر گذراند، امسال با فیلم «قصر شیرین» راهی جشنواره شده است.
میرکریمی در این فیلم مانند فیلم‌های «ماجرای نیمروز‌2» و «شبی که ماه کامل شد» دوربین را زیر بغل زده و از تهران خارج شده و در محیطی غیر از پایتخت داستان فیلم خود را روایت می‌کند.
«قصر شیرین» در استان کهگیلویه و بویراحمد مراحل تصویربرداری را گذرانده و در دی ماه هم فرآیند فیلمبرداری‌اش را به پایان رساند و فی‌المجلس وارد مراحل پساتولید شد.
الغرض که این فیلم هم این روزها مراحل نهایی تصحیح رنگ را انجام می‌دهد و هنوز در چارچوب استودیو باقی مانده تا بالاخره نسخه نهایی‌اش راهی نمایش در جشنواره شود.

روزهای شلوغ یک زوج سینمایی
سرکار علّیه نرگس خاتون آبیار هم با فیلم مهم «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره حضور دارد. محمدحسین خان قاسمی هم با حفظ سمت همسری سرکار خانم آبیار، تهیه‌کنندگی این فیلم را به‌عهده دارد.
آن طور که از حرف‌های درگوشی شنیده می‌شود، فیلم آبیار تفاوت‌هایی جدی و اساسی با آثار قبلی دارد و یک موضوع ملتهب امنیتی و سیاسی را دستمایه خود قرار داده است. هرچند بخش‌های موسیقی و مراحل‌نهایی فیلم انجام شده اما «شبی که ماه کامل شد» هنوز دارد در یکی از استودیوهای پست پروداکشن مراحل نهایی تصحیح رنگ و بعضی جلوه‌های تصویری خود را طی می‌کند و تهیه‌کننده و کارگردان، روزهای شلوغی را سپری می‌کنند.

برای «تختی» دعا کنید
بهرام توکلی هم از کارگردانانی بود که در جشنواره سال گذشته با فیلم «تنگه ابوقریب» سر و صداهای زیادی ایجاد کرد و نظرهای بسیاری از مخاطبان و منتقدان را به خودش جلب کرد. الغرض که بهرام خان هم در این دوره از جشنواره با یک فیلم متفاوت به نام «تختی» حضور دارد. فیلمی که اوایل قرار بود نقش اولش را امیر جدیدی بازی کند که در نهایت بعد از یک سری حرف‌و‌حدیث‌ها از فیلم کنار گذاشته شد.
تصویربرداری آقاتختی هم دو هفته قبل به اتمام رسیده و آن‌طور که کلاغ‌ها به فرهنگی جام‌جم خبر رسانده‌اند این روزها هنوز درگیر مراحل تدوین است. حالا این‌که چه نسخه‌ای تحویل دبیرخانه جشنواره شده است ا... اعلم! آش نرسیدن تختی به جشنواره به قدری شور بود که وقتی به قید قرعه این فیلم به عنوان اولین فیلم نمایش در سینمای اهالی رسانه انتخاب شد، عوامل که احتمال نرسیدن آن را جدی می‌دانستند دنبال این بودند که نوبت خودشان را با یک فیلم دیگر عوض کنند! خلاصه که برای تختی دعا کنید!

دیدن ناقص این فیلم جرم نیست!
رضا زهتابچی هم هرچند با یک فیلم تند و تیز و جسور سیاسی و اجتماعی در جشنواره حضور دارد اما التفات داشته باشید که چند وقتی است اکران‌های خصوصی خود را برای اهالی رسانه و منتقدان شروع کرده ولی هنوز به اتمام نهایی نرسیده و بعضی کارها و جلوه‌های تصویری و صوتی فیلم مانده است. بعضا حتی به گوش می‌رسد موسیقی فیلم هم نهایی نشده و در اکران‌های خصوصی با موسیقی شاهد در معرض دید تماشاگران قرار می‌گیرد.

«همه چیز مرتب استِ» هفته
خب اینها تنها چند نمونه از بعضی فیلم‌هایی بود که این روزها و تا لحظه تنظیم این گزارش ساعت 14 و 47 دقیقه شنبه ششم بهمن هنوز بدو بدو در گیر و دار فرآیندهای تولید و پسا تولید هستند. نکته بامزه اما اظهارنظری است که پنج‌روز قبل توسط مسؤول روابط عمومی جشنواره شده است. جناب مسعود خان نجفی که از قضا ایشان هم این روزها حسابی سرش شلوغ است پنج روز قبل به دوستان ما در گروه فرهنگی خبرگزاری فارس گفته است نسخه همه فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره تحویل شده است و مشکلی از نظر نرسیدن فیلم‌ها وجود ندارد.
حالا سوای این گزارش ما این را هم بدانید که آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ساعت ۲۴ دوشنبه یکم بهمن بوده.
البته تا پیش از این مهلت ارائه نسخه کامل فیلم‌ها ۲۰ دی ماه بود که به درخواست فیلمسازان و با مساعدت دبیر جشنواره، تا اول بهمن تمدید شد. التفات داشتید؟! یعنی اگر قرار بود مهلت نهایی تحویل نسخه نهایی همان 20 دی ماه باشد بعید بود فیلم‌هایی که به دبیرخانه تحویل می‌شدند از تعداد انگشتان یک دست تجاوز می‌کرد.

محمدصادق علیزاده
فرهنگ‌و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها