دو برند معروف در تولید اسنک پف کرده(پفک) به علت استفاده از ذرت دامی در محصولات خود تعطیل خواهند شد. این خبر در حالی از سوی سازمان غذا و دارو منتشر شده که کارشناسان تغذیه معتقدند استفاده از ذرت دامی در اسنک پف کرده می‌تواند باعث بیماری در دستگاه گوارشی انسان شود.
کد خبر: ۱۱۸۶۹۷۱

سازمان غذا و دارو قرار است تمام واحد‌های فعال در تولید اسنک پف کرده ‌را زیر ذره‌بین بگذارد و محصولاتشان را آزمایش کند تا اگر این کارخانه‌ها در تولیدات خود از ذرت دامی استفاده کرده باشند براساس قانون با آنها برخورد شود. کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره به جام‌جم می‌گوید:‌ هنوز مضر بودن ذرت دامی برای انسان تایید نشده‌، اما اگر ذرت دامی برای انسان مضر هم نباشد، به دلیل ضایع شدن حق مصرف‌کننده و تخلف در ترکیب مواد درج شده روی جلد محصولات با دو برند معروف که تخلفشان محرز شده، برخورد خواهد شد.
وحید مفید، مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو نیز در این باره توضیح می‌دهد: با توجه به مواد 9 و 16 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و همچنین دستورالعمل‌های اجرایی صدور پروانه‌های بهداشتی (ساخت، تولید، قراردادی و ...) و کارگاهی تمام مواد اولیه مصرفی باید از مراکز و مؤسساتی که دارای پروانه ساخت معتبر یا پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو هستند»، تهیه شود.
مشکلات گوارشی
بهادر حاجی‌محمدی، سرپرست مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درباره این‌که مصرف ذرت‌های دامی برای انسان می‌تواند چه ضررهایی داشته باشد به جام‌جم می‌گوید: ذرت علوفه‌ای یا همان دامی در تقسیم بندی خوراک‌های دامی مانند یونجه قرار می‌گیرد، این نوع از ذرت دارای ارزش غذایی برای دام است و مصرف آن از سوی انسان هیچ‌گونه ارزش غذایی را برای او نخواهد داشت، همچنین مصرف بیش از یک بار ذرت‌های دامی می‌تواند باعث بیماری‌های گوارشی در انسان شود.
حاجی‌محمدی با اشاره به این‌که معده انسان توانایی هضم ذرت دامی را ندارد ادامه داد: ذرت دامی به اصطلاح برای انسان سنگینی می‌کند و در بدن او می‌تواند باعث نفخ و درگیری گوارشی شود. علاوه براین برخی کارشناسان تاکید می‌کنند استانداردها برای واردات محصولات دامی پایین‌تر است و فلزات سنگین بیشتری در آنها وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها