حواس‌پرتی و کاهش تمرکز می‌تواند علامت افسردگی باشد

زنگ خطر افسردگی با کاهش تمرکز

دکتر سلیمان محمدزاده، روانپزشک گفت: افسردگی یکی از اختلالات شایع جامعه امروز ما است، که با بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی همراه بوده و می‌تواند بر روی افکار، رفتار، احساسات فرد تأثیر مخرب بگذارد.
کد خبر: ۱۱۸۶۴۲۷

وی با اشاره به این‌که افسردگی در زنان بیشتر از مردان است، تصریح کرد: 25‌درصد افراد جامعه مبتلا به این اختلال هستند، گاهی افسردگی با کم‌اشتهایی، اختلال خواب و خستگی همراه با درد جسمانی دیده می‌شود.این اختلال فقط مختص بزرگسالان نیست در کودکان و نوجوانان به شکل دیگری است، که بیشتر با گوشه‌گیری، دردهای جسمانی، عدم وزن‌گیری، عصبانیت و بی‌قراری دیده می‌شود. وی با اشاره به این‌که غمگینی یکی از علائم مهم افسردگی است، بیان کرد: این افراد معمولا بغض و گریه می‌کنند و بیشتر ترجیح می‌دهند تنها بوده و با کسی ارتباط برقرار نکنند. ممکن است افراد افسرده اشتیاق خود را در انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذت‌بخش بوده نیز از دست بدهند، نسبت به غذا بی‌میل و کم‌اشتها شوند و علاقه و لذت بردنشان نسبت به گذشته کاهش می‌یابد.
این روانپزشک، تاکید کرد: افسردگی علت مشخصی ندارد، علت‌های متعددی می‌تواند دخیل باشد، اما مهم‌ترین علت آن ژنتیک است، یعنی افرادی دیگر از خانواده نیز مبتلا به این اختلال شده‌اند و با استرس‌هایی در زندگی این افراد، افسردگی سریع خود را نشان می‌دهد.همچنین یکی از علائم شایع افسردگی، کاهش تمرکز است. این افراد به دلیل افسردگی حواس‌پرت شده و مدام یکی دو مورد از لیست برنامه‌هایشان را فراموش کرده و انگیزه‌ای برای انجام کارهایشان ندارند.
محمدزاده با بیان این‌که در صورت خفیف بودن افسردگی، ورزش کردن می‌تواند فرد را شاد کند، عنوان کرد: ورزش روزانه در کنار درمان دارویی و جلسات مشاوره می‌تواند اثر بخش باشد، ورزش باعث می‌شود مواد شیمیایی نشاط ‌آور و انرژی ‌بخشی چون سروتنین و اندورفین در مغز آزاد شوند و سلول‌های مغزی رشد کنند؛ کاری که داروها به‌طور مصنوعی انجام می‌دهند. ورزش‌هایی مانند ایروبیک یا پیاده‌روی ساده نیز از جمله ورزش‌های مناسب برای بهبود افسردگی هستند. / ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها