تاریخ مصرف گروه‌های تکفیری - تروریستی در سوریه به اتمام رسیده است

گرگ های سرگردان

هرچه به پایان بحران هفت ساله سوریه نزدیک می‌شویم عرصه بر گروه‌های تروریستی تکفیری اعزامی به این کشور نیز تنگ و تنگ‌تر می‌شود. اعلام خروج بخشی از نیروهای آمریکایی نیز ضربه دیگری بود که تروریست‌ها را ناامید کرد‌. حال آنها که از همه جا ناامید شده و روز به روز حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی خود را از دست می‌دهند، به جان هم افتاده و تلاش می‌کنند با حمله به مواضع همدیگر بتوانند به نحوی پیروان خود را سرگرم سازند.
کد خبر: ۱۱۸۵۶۰۸

روز گذشته منابع عراقی تایید کردند که بخش دیگری از نیروهای آمریکایی خاک سوریه را به مقصد کردستان عراق ترک کرده‌اند‌. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری سومریه نیوز حدود صد کامیون بزرگ با پلاک‌های عراقی در حال انتقال خودروهای زرهی، سلاح و تجهیزات مهندسی از حومه شمال شرقی دیرالزور به سمت استان حسکه بودند. همچنین طبق گفته نیروهای سوریه دموکراتیک، این کاروان در مسیر خود به سمت کردستان عراق از گذرگاه سیمالکا، در شهر زاخو از توابع استان دهوک در مرز شمال عراق با سوریه عبور کرد. خبرگزاری آناتولی نیز پیشتر اعلام کرده بود اولین گروه از نیروهای آمریکایی خاک سوریه را ترک کرده و وارد پایگاهی در کردستان عراق شدند.

درگیری تکفیری‌ها
این درحالی است که خبرهای رسیده از شمال غرب سوریه حکایت از درگیری‌های خونین بین گروه‌های تروریستی در این منطقه دارد. به گزارش العالم درگیری گروه‌های مسلح با همدیگر در شمال غرب سوریه تاکنون ده‌ها کشته و ده‌ها زخمی در میان آنها برجای گذاشته است. دامنه این درگیری‌ها از مناطق حومه حلب به استان ادلب کشیده شد. درگیری‌ها از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز شد و گروه‌های دیگری نیز به این درگیری‌ها پیوسته‌اند. این درگیری‌ها ابتدا در استان حلب آغاز شد ولی با مداخله گروه‌های مسلح دیگر، دامنه درگیری‌ها افزایش یافت و به حومه شمالی و جنوب شرقی ادلب کشیده شد.
به گزارش رویترز، درگیری‌ها ابتدا بین گروه تروریستی جبهه النصره و گروه تروریستی نورالدین زنگی آغاز شد. گروه نورالدین زنگی یکی از زیرشاخه‌های مهم ائتلاف موسوم به جبهه آزادیبخش ملی است. این ائتلاف از حمایت و پشتیبانی ترکیه برخوردار است. این درگیری‌ها در روزهای آخر هفته گذشته 50 کشته برجای گذاشت که میان کشته‌ها تعدادی غیرنظامی وجود داشتند‌. این درحالی است که به گفته منابع سوری درگیری‌ها همچنان در چند منطقه ادامه دارد و گروه تروریستی جبهه النصره وابسته به القاعده هفت روستا و منطقه را به تصرف خود درآورده است. از سوی دیگر، سایت خبری اباء وابسته به جبهه النصره اعلام کرد نیروهای این گروه تروریستی ده‌ها عضو گروه نورالدین زنگی را اسیر کرده‌اند. علت ظاهری این درگیری‌ها آن است که جبهه النصره رقیب خود نورالدین زنگی را به کشتن تعدادی از نیروهایش متهم می‌کند، لذا برای انتقام گرفتن به مواضع آنها در مناطق غرب استان حلب همجوار با استان ادلب حمله می‌کند‌. جبهه النصره در دو سال گذشته طی درگیری با گروه‌های رقیب خود مناطق وسیعی را به تصرف خود درآورده بود‌. گفته می‌شود هم اکنون جبهه النصره می‌کوشد منطقه داره عزه را به تصرف خود در بیاورد. این منطقه در غرب شهر حلب واقع شده و به علت وسعت زیاد و قرار گرفتن روی کوه الشیخ برکات که مرتفع‌ترین کوه در شمال سوریه است، از اهمیت استراتژیک بسزایی برخوردار است. جبهه النصره همچنین چشم به شهر معره النعمان در حومه جنوب شرقی استان ادلب دوخته است و تلاش می‌کند جاده بین‌المللی این شهر را کاملا به تصرف خود دربیاورد.
کارشناسان می‌گویند بقایای گروه‌های تروریستی موجود در سوریه هرکدام وابسته به جریانی سیاسی و فکری هستند و به همین دلیل بین آنها اختلافاتی عمیق وجود دارد‌. برخی از آنها وابسته به القاعده و برخی دیگر وابسته به دولت ترکیه هستند. دیپلمات‌های غربی می‌گویند هدف اصلی تروریست‌ها این است که بتوانند ممری برای خود در شمال سوریه باز کنند‌. آنها همچنین تاکید می‌کنند ممکن است این درگیری‌ها به محلات و مناطق مسکونی کشیده شود که در این صورت تلفات بیشتری به همراه خواهد داشت‌. گروه‌های تکفیری در ادلب حضور بیشتری دارند این درحالی است که جبهه ملی آزاد در شهر معره النعمان حضور بیشتری دارند.‌ خبرگزاری رویترز می‌گوید هم‌اکنون بخشی از این درگیری‌ها به شهر أطمه در کنار مرزهای ادلب با ترکیه کشیده شده است‌. جایی که هزاران شهروند سوری طی سال‌های گذشته به آنجا پناه آورده‌اند.

سرگردان بین مرگ و زندگی
بقایای گروه‌های تکفیری در سوریه هم‌اکنون بین مرگ و زندگی سرگردان هستند. چند سال پیش دولت‌های عربی به رهبری عربستان سعودی همراه با آمریکا، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی جنگی تمام عیار را در چند جبهه علیه دولت مستقر در دمشق آغاز کردند و هدف‌شان تغییر نظام حکومتی در این کشور بود‌. این گروه‌ها تنوع عجیب و غیر قابل باوری داشت، زیرا در بین آنها از گروه‌های مورد حمایت القاعده وجود داشت تا گروه‌های به اصطلاح ملی مورد حمایت ترکیه که زیر نظر شورایی عمل می‌کردند‌. با حملات مکرر نیروهای سوریه و متحدان این کشور بخصوص ایران و روسیه شهرهای سوریه یکی پس از دیگری از چنگال تروریست‌ها آزاد شد‌. هم‌اکنون آخرین بقایای این گروه‌ها در حاشیه مرزهای سوریه با ترکیه مستقر هستند و انتظار آن را می‌کشند که ارتش سوریه اقدام به پاکسازی این مناطق کند. همزمان با شکست تروریست‌ها در زمین، حمایت‌های سیاسی و بین‌المللی از آنها نیز فروکش کرد و حالا هیچ کشوری از این گروه‌ها حمایت نمی‌کند.

خیال خام آمریکا
با این حال برخی خبرهای جسته گریخته حکایت از آن دارد که آمریکایی‌ها در یک توهم جدید قصد دارند همزمان با خروج سربازان‌شان از سوریه گروهک تروریستی داعش را تقویت کنند. این مطلب را روز گذشته روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی یاد‌آور شد و نوشت: هدف آمریکا از استقرار نیروهای داعش در مرز سوریه و عراق این است تا ارتباط این دو کشور با اعضای محور مقاومت که یکی از اهداف واشنگتن برای به‌راه‌انداختن جنگ سال 2011 در سوریه بود، قطع شود. این روزنامه لبنانی اضافه کرد: شکست استراتژیک آمریکا در عراق و سوریه، واشنگتن را در دوراهی قرار داده است؛ نخست آن‌که بدون هیچ دستاوردی از منطقه خارج شود و دوم این که نفوذ سیاسی و نظامی خود را از طریق گروه‌های دیگر تداوم ببخشد. حال به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با احیای دوباره داعش و کنترل مناطق مرزی عراق و سوریه به دست این گروهک، راه دوم را برگزیده‌اند.

جنایت جدید ائتلاف آمریکایی

ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد‌داعش به سرکردگی آمریکا با بمباران شهرکی در «دیرالزور» ۱۱ عضو یک خانواده را قتل‌عام کرد.
به گزارش مهر و به نقل از سانا، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به‌‌تازگی شهرک «الشعفه» در حومه دیرالزور را بمباران کردند.
این در حالی است که پیشتر نیز ائتلاف آمریکایی صدها غیرنظامی سوری را در نقاط مختلف قربانی کرده بود.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها