اگر اقبال به شما روی آورد و مسافر مشهد و زائر حرم امام رضا(ع) شدید، پس از آن‌که دلی از عزای زیارت درآوردید، سری هم به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بزنید، پشیمان نمی‌شوید. در گنجینه این کتابخانه، حدود 1070 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس با موضوع «شهید اول» نگهداری می‌شود که قدمت بسیاری از آنها به قرن نهم هجری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۸۵۳۸۵

به گزارش جام‌جم، سیدمحمدرضا فاضل‌هاشمی، کارشناس‌مسؤول مخزن بخش مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیان این‌که «ابوعبدا... شمس‌الدین محمدبن مکی بن احمد شامی عاملی جزینی» مشهور به «شهید اول» یا «شیخ شهید»، از فقهای شیعه در قرن هشتم قمری است، در توضیح گنجینه نسخ خطی آستان قدس گفت: «اللعمه الدمشقیه» معروف‌ترین کتاب شیخ است و وقفی ابن خاتون عاملی است که در سال 849 قمری، به قلم «ابراهیم‌بن علی کشدیش»، برکاغذ نخودی آهارمهره حنایی تحریر شده؛ برخی اوراق دارای حاشیه بوده و جلد آن، تیماج قهوه‌ای سوخت است. وی افزود: دو نسخه نفیس دیگر از این اثر، یکی بر کاغذ نخودی،مزین به ترنج و سرترنج است؛ نسخه دیگر بر کاغذ فرنگی نباتی و جلد آن، تیماج تریاکی است.
فاضل هاشمی از اثر دیگر شهید اول با عنوان «القواعد والفوائد» یاد کرد و ادامه داد: این نسخه نیز بر کاغذ نخودی کتابت شده و جلد آن، تیماج مشکی ضربی با نقش ترنج و سرترنج است.
به گفته وی «ذکری الشیعه فی احکام الشریعه»، «شرح الألفیه» ، «الدروس الشرعیه فی فقه الإمامیه» و «غایه المراد فی شرح نکت الإرشاد» از دیگر تالیفات قدیمی شهید اول در مخزن کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها