سازمان سینمایی فهرست کامل فیلمسازان و فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر را منتشر کند

پروژکتور روی لیست همه فیلم‌ها

ظاهرا ضرب‌المثل «آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است»، شده حکایت این روزهای سازمان سینمایی وزارت ارشاد. آن سیاست شفاف‌سازی فعالیت‌ها که در این چند ماه اخیر در سازمان سینمایی به شکلی علنی بروز کرده، با انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست این مجموعه شدت و قوت گرفته است. اوایل همین ماه بود که سازمان سینمایی فهرست 61 فیلم تولید امسال را به همراه اسامی سرمایه‌گذاران و سهم هر یک از آنها اعلام کرد. هرچند ابهامات و سؤالاتی درباره این فهرست وجود داشت و همچنان هم به قوت خود باقی است، اما نفس انتشار آن را باید اقدامی مهم و ارزشمند و روشنگرانه دانست. همین چند روز پیش هم سازمان سینمایی در قالب یک فهرست، بخشی دیگر از بودجه سازمان سینمایی و فهرست حمایت از موسسات زیر‌مجموعه خود یعنی بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موسسه رسانه‌های تصویری، موزه سینما و موسسه هنر و تجربه به تفکیک از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ را منتشر کرد.
کد خبر: ۱۱۸۵۲۳۷


اما در این میان و بین آن شفاف‌سازی اولیه و این شفاف‌سازی اخیر، یک شفاف‌سازی جالبی هم اتفاق افتاد و رسانه‌ای شد که آن هم انتشار فهرست متقاضیان دریافت کارت حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود که در آن نام 1285 نفر از خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های مکتوب و مجازی (اعم از دارای مجوز یا فاقد‌مجوز) به چشم می‌خورد.
هرچند این روشنگری و شفافیت که باعث شکل‌گیری بحث‌ها و مناقشه‌هایی هم میان برخی اهالی رسانه شده، اما چنین اقدامی فی‌نفسه جای آفرین دارد و خوب است که هیچ پنهانکاری در این خصوص وجود نداشته باشد.
حالا با توجه به همین رویه‌ای که سازمان سینمایی در پیش گرفته، جام‌جم پیشنهادهای دیگری هم درباره جشنواره فیلم فجر امسال دارد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

سازمان سینمایی ملاحظه را کنار بگذارد
یکی از سؤالات مهمی که هرسال پس از اعلام آثار نهایی شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر مطرح می‌شود، نام آثاری است که به دلایل مختلف نتوانستند در این رویداد مهم حاضر باشند. برای همین پیشنهاد می‌دهیم سازمان سینمایی در اسرع‌وقت، فهرست کامل فیلمسازان متقاضی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را به تفکیک اعلام و رسانه‌ای کند. این‌که چه فیلم‌هایی فرم حضور در کدام‌یک از بخش‌های جشنواره را پر کرده‌اند و این‌که کدام فیلم‌ها ازسوی هیات انتخاب، موفق به اخذ آرای لازم برای حضور نهایی نشدند و به عبارت دیگر توسط این هیات رد شدند و این‌که کدام فیلم‌ها هم به دلایل فنی یا... به دبیرخانه جشنواره نرسیده‌اند و همچنین کدام فیلمسازان هم به دلایل مختلف، از حضور در جشنواره انصراف داده‌اند.
از سازمان سینمایی انتظار می‌رود ملاحظات مرسوم همیشگی در این مورد را کنار بگذارد تا اهالی رسانه، سینما و مردم به‌طور دقیق و شفاف بدانند چه فیلم‌هایی برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده بودند. این‌طور هم نظر و سلیقه هیات انتخاب، مشخص می‌شود و هم تماشاگران با تماشای فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره و بعدتر موقع تماشای آثار پذیرفته نشده هنگام اکران عمومی می‌توانند مقایسه و قضاوتی میان مجموع این فیلم‌ها انجام دهند.
این شفاف‌سازی که در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خواهد بود همچنین به هرگونه گمانه‌زنی و حرف و حدیث‌های اشتباه در زمینه فیلمسازان و آثار متقاضی در جشنواره فیلم فجر امسال پایان خواهد داد. ضمن این‌که این شفافیت، به هیچ‌گونه نشانه کسر‌شأن و نقطه ضعفی برای آثاری که به دلایل فنی، در بخش‌های مختلف جشنواره پذیرفته نشده‌اند، نخواهد بود؛ چون می‌دانیم هرگونه رای درباره فیلم‌ها، نظر این هیات انتخاب است و ممکن بود با حضور سینماگران دیگری در این هیات، با فیلم‌های دیگری در جشنواره روبه‌رو می‌شدیم.

فیلم اولی‌های غایب

در میان فیلم‌های بخش نگاه نو هم این آثار غیبت دارند که چرایی حضور نیافتن آنها می‌تواند از سوی سازمان سینمایی شفاف‌سازی شود. زعفرانیه 14 تیر ساخته سیدعلی هاشمی با بازیگرانی چون مهدی هاشمی، هنگامه قاضیانی، نازنین بیاتی و مسعود رایگان، سرکوب ساخته رضا گوران و با بازی باران کوثری، سارا بهرامی، پردیس احمدیه، الهام کردا، رویا افشار و جمشید هاشم‌پور، فیگور ساخته پویا پاسار مقام و به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی، لابیرنت ساخته امیرحسین ترابی و با بازی شهاب حسینی و ساره بیات، نبات ساخته پگاه ارضی و با بازی شهاب حسینی و نازنین فراهانی، نرگس ساخته پیام اسکندری و با بازی شهاب حسینی (حضور این سه فیلم اولی اخیر با بازی شهاب حسینی در نقش اصلی قابل توجه است) و زیر‌نظر ساخته مجید صالحی و با بازی رضا عطاران و امیر جعفری، از جمله فیلم‌هایی است که می‌توانستند در بخش نگاه نو جشنواره امسال حاضر باشند.

جامانده‌ها
عجالتا و تا زمان اعلام سازمان سینمایی، باتوجه به اخبار منتشر شده در ماه‌ها و روزهای اخیر، می‌توان نام فیلم‌هایی را که به دلایل مختلف از جشنواره فیلم فجر امسال بازماندند، فهرست کرد؛ فیلم‌هایی که برخی از آنها فرم حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده و متقاضی شرکت در این رویداد بودند، اما به دلایلی همچون رد شدن از سوی هیات انتخاب، نرسیدن به جشنواره در مهلت مقرر و انصراف کارگردان‌ها در این دوره حاضر نیستند.
پرسروصداترین فیلم غایب، ژن خوک جدیدترین ساخته سعید سهیلی است که بازیگرانی چون هادی حجازی‌فر، سینا مهراد، نازنین بیاتی، الناز حبیبی و جمشید هاشم‌پور در آن بازی می‌کنند. رویای سهراب ساخته علی قوی‌تن هم از دیگر فیلم‌های غایب جشنواره امسال است؛ اثری درباره سهراب سپهری، شاعر فقید که علی قوی‌تن، مهدی سلطانی سروستانی، لاله اسکندری، ترلان پروانه و بهاره کیان افشار از بازیگران آن هستند.
روسی، ساخته امیرحسین ثقفی هم از آثاری بود که قرار بود در جشنواره فجر حاضر باشد، اما این اثر سازنده فیلم‌هایی چون همه چیز برای فروش و مردی که اسب شد هم در این دوره غایب است. میلاد کی‌مرام، امیر آقایی، طناز طباطبایی، صابر ابر، کامران تفتی، محمود نظرعلیان و سپیده گلچین از بازیگران روسی هستند.
پیلوت ساخته ابراهیم ابراهیمیان هم جزو غایبان جشنواره است؛ در این فیلم بازیگرانی چون جواد عزتی، سعید آقاخانی، پریوش نظریه، بهدخت ولیان و حمیدرضا آذرنگ بازی می‌کنند. ابراهیمیان پیش از این فیلم، عادت نمی‌کنیم را با بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، هدیه تهرانی، حمیدرضا آذرنگ و ساره بیات ساخته بود.
مهدی فخیم‌زاده را هم می‌توان از مهم‌ترین غایبان جشنواره امسال دانست. او مدتی قبل باوجود سانحه تصادفی که حین فیلمبرداری برایش پیش آمد، ساخت فیلم مشت آخر را با حضور خود و بازیگران دیگری چون گوهر خیراندیش، رامین راستاد و احمد نجفی به پایان رسانده بود. خداحافظ دختر شیرازی ساخته افشین هاشمی هم از جمله غایبان جشنواره امسال است؛ افشین هاشمی، شبنم مقدمی، حسین محب اهری، مونا فرجاد، حسین یاری، هومن برق‌نورد، هدایت هاشمی و رسول صدرعاملی از بازیگران این فیلم هستند که با نگاهی به فیلم دختر خداحافظی ساخته شده است.
کیارش اسدی‌زاده، کارگردان فیلم‌هایی چون گس و شکاف هم امسال می‌توانست در جشنواره فیلم فجر حاضر باشد؛ اگر نام جدیدترین فیلم او یعنی موج اف ام، ردیف 48 میان آثار حاضر در جشنواره به چشم می‌خورد. ستاره اسکندری، رضا بهبودی، ستاره پسیانی، نیما رئیسی، کاظم سیاحی، نوال شریفی، هوتن شکیبا، بانیپال شومون، معصومه قاسمی‌پور، الهام کردا، طوفان مهردادیان و حسام نورانی برخی از بازیگران این فیلم هستند.
مهدی نادری که چند سال پس از فیلم اولش، بدرود بغداد پشت دوربین قرار گرفت و یک فیلم متفاوت و کمدی به نام سامورایی در برلین ساخت هم در این دوره از جشنواره غایب است. حمید فرخ‌نژاد، امیرمهدی ژوله، میترا حجار، گوهر خیراندیش، میرطاهر مظلومی و هومن حاجی عبداللهی از بازیگران این فیلم هستند. همچنین انتظار می‌رود سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر، در راستای همان سیاست شفافیت، توضیحات کاملی درباره حضور نداشتن فیلم‌های مصائب شیرین 2 ساخته علیرضا داوودنژاد، زندانی‌ها ساخته مسعود ده‌نمکی، رحمان 1400 ساخته منوچهر هادی، مجبوریم ساخته رضا درمیشیان و ما همه با هم هستیم ساخته کمال تبریزی نیز ارائه دهد، به‌ویژه درباره فیلم اول که روز گذشته گلایه‌های کارگردان را به دنبال داشت و داوودنژاد در گفت‌وگویی با ایسنا از اظهارات ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره که نسخه‌ای از مصائب شیرین به جشنواره نرسیده، ابزار گلایه کرد.
مورد دیگر البته بیشتر به آیین نامه شرکت در جشنواره فیلم فجر و سازوکار این رویداد مربوط می‌شود که باز نیاز به بازنگری دقیق سازمان سینمایی دارد؛ این‌که با قاطعیت در تعیین قوانین و پایبندی کامل و متعهدانه به آنها، نسخه کامل همه فیلم‌های شرکت‌کننده و متقاضی حضور در جشنواره، در مهلت مقرر توسط دبیرخانه دریافت و از تحویل فیلم‌هایی که نسخه‌های ناقص و ناتمام دارند، خودداری شود تا دیگر برخی فیلمسازان با بهانه‌هایی همچون تمام نشدن مراحل فنی و این‌که به جشنواره نمی‌رسیم، از حضور در این رویداد انصراف ندهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها