رای منفی به توافق برگزیت، سرنوشت این خروج را برای «ترزا می» پیچیده‌تر کرد

مجلس شکست «مِی‌»

سرانجام نمایندگان پارلمان انگلستان به لایحه ترزا می، نخست‌وزیر برای چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای منفی دادند. این درحالی است که این کشور حداکثر دو ماه و نیم دیگر فرصت دارد از این اتحادیه خارج شود. لایحه پیشنهادی ترزا می‌ پس از پنج روز بحث و تبادل نظر با ۴۳۲ رای مخالف در برابر ۲۰۲ رای موافق به تصویب نرسید و اختلاف ۲۳۰ رای مخالف نشان داد که خانم می‌هیچ شانسی برای ماندن در قدرت ندارد. جرمی کوربین، این ناکامی را «مفتضح‌ترین شکست یک دولت در پارلمان بریتانیا از سال ۱۹۲۰ تاکنون» توصیف کرد.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۹۵

به گزارش بی.بی.سی، به‌طور معمول در مواقعی که دولت با چنین مخالفت قاطعی از سوی پارلمان روبه‌رو می‌شود، نخست‌وزیر با استعفا راه را برای پارلمان و تشکیل دولت جدید باز می‌کند؛ اما ترزا می‌بلافاصله پس از اعلام رای نهایی پارلمان تاکید کرد خیال کناره‌گیری ندارد. او گفت: «پارلمان نظرش را گفت و دولت هم به آن تمکین خواهد کرد.» خانم می‌تاکید کرد آماده شنیدن هرگونه پیشنهاد و طرح جدیدی از سوی مخالفان دولت و منتقدان طرح او در داخل حزب محافظه کار بوده، اما همچنان مصمم است آنچه را که مردم کشورش در همه‌پرسی سال 2016 تایید کردند عملی کند. سال 2016 مردم انگلستان با یک اکثریت ضعیف به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. رای‌گیری روز سه‌شنبه حدود
دو سال و نیم بعد از رای مثبت مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه بود. قرار بود این رای‌گیری در آخرین روزهای سال گذشته میلادی برگزار شود اما ترزا می، نخست‌وزیر که شکست این طرح را قطعی می‌دید تلاش کرد با به تعویق انداختن آن رضایت تعداد بیشتری از نمایندگان را جلب کند. یکی از مهم‌ترین بندهای مورد اختلاف، وضعیت مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند بود که به ترتیب در بریتانیا و اتحادیه اروپا واقع شده‌اند. براساس توافقی که روز سه‌شنبه به رای گذاشته شد، این مرز همچنان با شرایطی که مقررات اتحادیه اروپا در آن غالب است، باز می‌ماند تا این‌که دو طرف یک توافق اقتصادی دائمی را امضا کنند. هفته گذشته پارلمان بریتانیا طرحی را تصویب کرد که براساس آن نخست وزیر موظف شده در صورت شکست طرح توافق، طی سه روز طرح پیشنهادی تازه‌ای را به پارلمان ببرد.
واکنش سیاستمداران
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در واکنش به شکست ترزا می‌گفت: « این شکستی فاجعه‌بار است. مجلس عوام، حکم خودش را درباره توافق او اعلام کرده است. سیاست وقت‌کشی و انکار به پایان رسیده است. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت: رأی پارلمان انگلیس خطر عدم توافق بر سر برگزیت را افزایش داد. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا نیز گفت: شاید بهتر باشد بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند وی در توییتی نوشت: «اگر توافق ممکن نیست، و کسی توافقی نمی‌خواهد، در آن صورت چه کسی هست که بالاخره جرات داشته باشد و تنها راه حل مثبت را بیان کند؟» مایکل بارنیر، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات خروج نیز گفت بریتانیا باید رویکردش را مشخص کند. اولاف شولتز، وزیر دارایی و معاون صدراعظم آلمان گفت: «این روزی تلخ برای اروپاست. ما به خوبی آماده‌ایم، اما یک برگزیت پردست‌انداز ناخوشایندترین گزینه برای اتحادیه اروپا و بریتانیا خواهد بود.»
در فرانسه امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور گفت: «فشار عمدتا روی آنهاست.» او اخطار داد که دوره انتقالی حیاتی است چون خروجی بدون حصول توافق خسارت بار خواهد بود. دولت ایرلند هم در بیانیه کوتاهی گفت خود را برای خروج بریتانیا بدون آن که توافقی حاصل شده باشد آماده خواهد کرد.
واکنش رسانه‌ها
روزنامه سان ضمن انتقاد از توافق مدنظر
ترزا می ‌گفت هرگونه خروج نرم از اتحادیه اروپا، خیانت به رای مردم است. همزمان این روزنامه درباره پیامدهای به قدرت رسیدن حزب کارگر هشدار داد. روزنامه دیلی میل نیز مخالفان توافق برگزیت را افرادی دانست که منافع کشور را در اولویت قرار نداده‌اند. روزنامه دیلی اکسپرس هم نوشت که توافق مد نظر ترزا می، تنها توافق در دسترس و ممکن برای خروج از اتحادیه اروپا بود. روزنامه دیلی میرور نیز پیش از رای‌گیری نوشت: «نخست‌وزیر عزیز! توافقت امروز می‌میرد. بنابراین، برای منافع ملی بریتانیا، چشم و گوشت را باز کن و در پی روشی دیگر باش.» این روزنامه از حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد درباره برگزیت است. نتایج نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد اکثر مردم انگلیس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا پشیمان شده و خواستار ادامه عضویت در اتحادیه اروپا هستند. اما سیاستمداران این کشور راهکاری برای بازگشت از تصمیم قبلی خود ندارند. کارشناسان می‌گویند با توجه به بعید است تا مهلت قانونی دولت بتواند طرح دیگری را به تصویب پارلمان برساند. به همین دلیل دولت انگلیس دو راه دارد؛ یکی مهلت‌خواهی از اتحادیه اروپا و دیگری خروج بدون توافق. این درحالی است که مقامات اروپایی نیز می‌گویند حاضر به دادن مهلت اضافی به انگلستان نیستند. به موجب قانون سال 2011 ،انتخابات عمومی در انگلستان هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود و تاریخ انتخابات بعد سال 2022 تعیین شده است.
رای منفی اکثریت پارلمان به ترزا می ‌ضمن این‌که شکست بزرگی را برای او رقم زد نشان داد که پارلمان به دولت فعلی اعتماد ندارد و باید هرچه زودتر تکلیف آن معین گردد. این همان مطلبی است که جرمی کوربین نیز بیان کرده و گفته است «این رای عدم‌اعتماد نشان می‌دهد که دولت فعلی کفایت لازم را ندارد و باید کنار برود.»

سناریوهای پیش‌رو

تلاش برای دستیابی به توافق بهتر: پیشتر اتحادیه اروپا گفته بود حاضر نیست بیش از این امتیازی برای بریتانیا قائل شود؛ اما نخست وزیر و بسیاری از نمایندگان پارلمان امیدوارند ترزا می‌به بروکسل برود و برای یک توافق بهتر تلاش کند.
خروج بدون توافق
بریتانیا در 9 فروردین به صورت رسمی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد؛ در صورتی که تا آن زمان بریتانیا و اتحادیه اروپا به توافق جدیدی دست نیابند (که بسیار هم محتمل است)، این کشور ناچار به خروج بدون توافق خواهد شد. پیامدهای جدی و خطرناک برگزیت بدون توافق، مهم‌ترین عاملی است که سبب شده تقریبا همه سیاستمداران بریتانیایی بر لزوم دستیابی به توافق تاکید کنند .
تعویق در زمان خروج
ممکن است نخست‌وزیر با هدف افزایش زمان مذاکرات و دستیابی به توافقی بهتر یا متقاعد کردن نمایندگان پارلمان، زمان خروج رسمی برگزیت را به تعویق بیندازد.
انتخابات زودهنگام
با شکست سنگین نخست وزیر در پارلمان حزب محافظه کار باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن دولت جدیدی تشکیل دهد در غیر این صورت باید انتخابات دیگری در انگلستان برگزار شود .
همه پرسی مجدد
اگر با انتخابات جدید حزب کارگر به قدرت برسد و نتواند با اتحادیه اروپا به توافق جدیدی دست یابد، احتمالا همه‌پرسی مجدد برگزار خواهد شد. در آن همه پرسی سرنوشت نهایی خروج یا عدم خروج از اتحادیه اروپا مشخص خواهد شد.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها