به احترام زمین

به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. اندیشه‌های سبز و طبیعت دوست در چهارمین هفته از دی نیز فعال بودند و با ترویج الگوهای درست رفتارهای محیط‌زیستی به جامعه یادآور شدند که در این روزها آنچه بیش از همه باید در اولویت قرار گیرد، حفاظت از طبیعت است. ما نیز به رسم هر هفته در جام‌جم، رسانه حامی فعالان محیط‌زیست، گزارش این قرار سبز و تلاش محیط‌زیستی بچه‌های این سرزمین را منتشر کردیم.
کد خبر: ۱۱۸۴۳۸۰

حضور محیط‌زیستی‌های خوزستان
در جشنواره ملی گل نرگس بهبهان
هفتمین جشنواره ملی گل نرگس بهبهان چند‌روزی است شروع شده و گروه رفتگران طبیعت این شهر، از این فرصت استفاده کرده و یک نمایشگاه محیط‌زیستی برپا و چندبرنامه جذاب دراین خصوص برای گردشگران اجرا کردند. انجمن هواداران کارون زلال شوشتر و انجمن‌های محیط‌زیستی مسجد‌سلیمان هم در جشنواره گل نرگس بهبهان شرکت داشتند و هم آموزش دیدند و هم آموزش دادند. یک شهروند دوستدار محیط‌زیست و حیات‌وحش دزفولی هم پس از مشاهده یک بهله عقاب طلایی نابالغ زخمی، آن را برای بررسی وضعیت سلامت و تیمار آن به انجمن حامیان طبیعت پاک شهرک انقلاب سپرد. این پنجمین پرنده شکاری است که توسط شهروندان و برای درمان و مداوا در اختیار انجمن قرار می‌گیرد. انجمن دارستان الوار اندیمشک و انجمن دیده بان مسجد سلیمان هم در شهرهایشان برنامه نهالکاری داشتند. انجمن دیده‌بان جلگه سبز خوزستان هم آیین کاشت گل و درختکاری در جوار شهدای ارامنه را برگزار کرد.

فارس، یکپارچه طرفدار محیط‌زیست
سومین دوره طرح مدارس جامع محیط‌زیستی به کوشش انجمن جوانان سپید پارس در دبستان شهید علیپور در کردشول شهر پاسارگاد استان فارس برگزار شد. طرح ملی جنگلانه هم به کوشش گروه عاشقان طبیعت سروستان، تشکل‌ها، عشایر، کوهنوردان و طبیعت دوستان با کاشت بذر درختان و گیاهان بومی در کوه و مراتع تنگ غنیبی اجرا شد. اعضای انجمن طبیعت یاران روستای قدم‌آباد هم بذر گیاهان بومی و جنگلی را در روستایشان کاشتند. استهبانی‌ها هم طرح ملی جنگلانه را با همراهی 200 دانش‌آموز این شهرستان و در منطقه‌ای به وسعت سه هکتار اجرا کردند. همچنین به کوشش کمپین نجات طبیعت بیضا و مشارکت خانه فرهنگ بوم گردان پارس، کاشت صدها بذر بادام کوهی انجام گرفت. انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید هم کارگاه آموزشی با عنوان آموزش کودکان دبستانی برگزار کرد که در این کلاس اعضا با فنون آموزشی آشنا شدند.

اسفراین و شیروان شهرهای سبز خراسان شمالی
دهمین گردهمایی دانش‌آموزی «چالش نه به تولید زباله از مبدأ» به کوشش انجمن سفیران مهربانی اسفراین در خراسان‌شمالی برگزار شد. در شیروان این استان هم روحانیون حوزه علمیه شهر به میدان آمدند و در همایش پاکسازی گروه طنین پاکبانان شیروان در خیابان دکتر فاطمی شرکت کردند.

فرهنگسازی استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای در ارومیه
انجمن ناجیان نبض زمین در ارومیه هم برنامه آموزش استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی را در پیش‌دبستانی عطیه شهرستان ارومیه برگزار کرد.

یک نمازجمعه سبز در بانه کردستان
یک اتفاق بسیار خوب در بانه کردستان افتاد و آن این‌که به کوشش انجمن پاژین بانه، بخشی از پیش خطبه نماز جمعه شهرستان بانه در مسجد صلاح‌الدین ایوبی به اهمیت جنگل‌ها و معضلات قطع کردن آنها اختصاص یافت.

کوهنوردان مهربان با طبیعت اصفهانی
گروه کوهنوردی صبا بادرود اصفهان این هفته هم فعال بود و جاده دسترسی قله گنبد باز را از زباله پاک کرد.

گرامیداشت شهدای طبیعت با نجات درختان بلوط
به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای طبیعت، شریف باجور، امید کهنه پوشی و میلاد ساقی عملیات پاکسازی درختان بلوط آلوده به آفت لورانتوس کوه خرمه به کوشش اعضای انجمن ناجی بلوط زاگرس در ایلام برگزار شد.

آموزش فرهنگ ارتباط صحیح با حیات‌وحش
گلستانی‌ها هم کارگاه آشنایی با حیات‌وحش به‌ویژه مرال برای دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار کردند؛ آموزش‌هایی که جایش در این استان خالی به نظر می‌رسید.

یک انتخابات محیط‌زیستی در کرمان
مجمع ملی سمن‌های جوانان کشور اول تا سوم بهمن ماه به میزبانی کرمان برگزار می‌شود. انتخابات این مجمع بزرگ‌ترین اتفاق در حوزه جوانان است که نخستین بار در کشور رخ می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها