به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. سومین هفته از زمستانِ سپیدپوش نیز میعادگاه دوستداران محیط‌زیست بود که با علاقه‌ای سبز، دستان پرمهرشان را به نشانه دوستی با طبیعت دراز کنند و ضیافت این هفته را رقم بزنند؛ ضیافتی با موسیقی گوشنواز آموزش و فرهنگ‌سازی، کاشت نهال و بذر، پاکسازی زباله از طبیعت و... دوستان محیط‌زیستی ما گزارش این قرار سبز و تلاش محیط‌زیستی‌شان را این هفته هم به اطلاع رسانه حامی خود؛ جام‌جم رساندند و ما هم آن را منتشر کردیم.
کد خبر: ۱۱۸۴۲۶۳

کاشت نهال به یاد شهیدان در کردستان
به کوشش انجمن شنه نوژین کردستان هم برنامه کاشت بادام تلخ به یاد شهیدان محیط‌زیست مریوان با شعار «ای آتش دل گزا، مردم ما سر فرود نمی‌آورند» برگزار شد.

کرمانشاهیان طبیعت دوست
برنامه پاکسازی روستای پیروزه از زباله در شهرستان روانسر استان کرمانشاه انجام گرفت. در این برنامه که با مشارکت دهیاری و اهالی روستا برگزار شد، محوطه روستا از زباله پاکسازی شد. همچنین به کوشش آموزگار و دانش‌آموزان مدرسه شهید مطهری بخش بانه وره از توابع شهرستان پاوه کرمانشاه، برنامه پاکسازی محیط اطراف مدرسه از زباله انجام شد. از سویی همسو با پویش کاشت بلوط که همچنان توسط انجمن سبز ماپریس ادامه دارد، بیش از 40 عدد بلوط توسط اعضای انجمن سبز ماپریس استان کرمانشاه در طبیعت اطراف شهر جوانرود کاشته شد.

پاکسازی طبیعت توسط اصفهانی‌ها
برنامه کوهپیمایی گروه قرار سبز دوستان کوهنورد صبا در بادرود استان اصفهان برگزار شد و یک گروه 30 نفره ضمن طی مسیر هشت کیلومتری دوراهی آقاعلی عباس‌(ع) تا منطقه هفتاد تپه (هفتاد پشو) به پاکسازی کوهستان از حیث زباله اقدام کردند.

دانش‌آموزان لاهیجانی پشت میز مهارت‌های محیط‌زیستی
در راستای فراگیری پویش در بطری، تعدادی از دانش‌آموزان لاهیجانی به همت انجمن رفتگران طبیعت گیلان، جزئیات بیشتری از این پویش را فرا گرفتند.

خوزستانی‌ها سنگ تمام گذاشتند
حضور شهروندان و گردشگران مسجدسلیمانی در دامان طبیعت و به همت انجمن دوستداران آوای طبیعت، با یادآوری نکات محیط‌زیستی و توزیع کیسه زباله در میان آنان همراه بود. از طرفی قرار شد در هر مدرسه به تعداد شهدای محله و به‌نام آنها نهالی کاشته شود تا نام و یادشان با کاشت نهال گرامی داشته شود.
طرح ملی جنگلانه نیز در شهر رامهرمز خوزستان برگزار شد. در این برنامه به کوشش انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز و مشارکت علاقه‌مندان طبیعت، صد اصله نهال کنار و بید در پارک جنگلی شهرستان تحت عنوان طرح جنگلانه کاشته شد.
از سویی برنامه بازدید از جنگل‌های بلوط زاگرس با ارائه راهکارهایی به جوامع محلی برای حفاظت از جنگل‌های بلوط در منطقه دشت‌گل اندیکا به کوشش انجمن‌های آینده سازان طبیعت خوزستان و دوستداران محیط‌زیست لالی صورت گرفت. برنامه 141 محیط‌زیستی گروه رفتگران طبیعت بهبهان خوزستان هم با شعار «درخت برای زمین و زمین برای زندگی» و با یک برنامه پاکسازی برگزار شد.

رودخانه چالوس تمیز شد
انجمـــن رفتگران طبیعت استان مازندران در حاشیه رودخانه چالوس برنامه پاکسازی زباله داشتند، هم برای تمیزی شهرشان و هم فرهنگسازی.

محیط‌زیستی‌های مهربان کرمان
به کوشش موسسه یاوران ندای زمین، مدرسه روستای عشایری کشیت بم در استان کرمان با پوشاک زمستانی تجهیز شد و تهیه پوشاک زمستانی، کیف، کفش و لوازم تحریر برای دانش‌آموزان مدرسه روستای عشایری در منطقه صعب‌العبور کوهستانی کشیت بم انجام گرفت.

فارسی‌های سربلند در میدان رقابت
اجرای طرح جنگلانه این هفته هم در استان فارس پابرجا بود. اول در سروستان و با همت انجمن عاشقان طبیعت این شهرستان و کاشت انواع بذر و نهال در منطقه چشمه رباط (دوشولی) و دوم در شهر مشکان و توسط گروه پاکسازان طبیعت این شهر و با هدف احیا و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی در منطقه مسکن مهر مشکان.
برنامه 184 تشکل پاکسازان طبیعت فارس، اما به پاکسازی آبشار مروارید خفر و بازدید از جشنواره نرگس‌زارهای بخش خفر با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و کمک به ثبت ملی نرگس‌زارهای این بخش اختصاص یافت. بچه‌های شهرستان اقلید هم کارگاه آموزشی برگزار کردند و قرار است آموزش‌هایشان برای دبستانی‌ها ادامه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها