گفت‌وگو با دکتر علی ترکمان، جراح استخوان و مفاصل

با مفصل خسته زانو چه کنم؟

چه کسانی در معرض آسیب مفصل زانو هستند؟
کد خبر: ۱۱۸۲۴۸۰

افرادی که قصد ورزش کردن دارند باید ورزش را به طور صحیح و اصولی انجام بدهند. ورزش غلط، فشار بیشتری به زانو وارد می‌کند و مشکل‌ساز می‌شود. اضافه وزن هم باعث ایجاد فشار بیش از حد به مفصل زانو می‌شود. افرادی که آسیب منیسک و رباط دارند باید به موقع درمان شوند تا آسیب‌شان بیشتر نشود. کسانی که دفورمیتی دارند مثل پای پرانتزی یا ایکس شکل باید تحت درمان قرار بگیرند تا به مفصل زانو آسیب وارد نشود.

آیا حمل کردن ویلچر، موجب آسیب به زانو می‌شود؟
حمل ویلچر در سطح صاف مشکل ایجاد نمی‌کند، اما اگر سطح شیب‌دار باشد فشار بیشتری به زانو وارد می‌کند. اگر زانو سالم باشد و درد ایجاد نکند، مشکل ندارد.

علت خشک شدن مفصل فقط در خواب چیست‌؟
هر وقت التهاب در کار باشد، بعد از استراحت، مفاصل دچار خشکی می‌شود‌. اگر آرتروز یا التهاب خفیف باشد، خشکی حدود 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد، اما اگر التهاب زیاد باشد، خشکی صبحگاهی نیم ساعت یا بیشترطول بکشد، مشکل جدی است و باید از نظر روماتیسم بررسی شود.در چنین مواردی، پیاده‌روی خوب است. اگر فرد با پیاده‌روی دچار درد می‌شود، باید یک ساعت پیاده‌روی را به سه بخش تقسیم کند؛ مثلا سه تا 20دقیقه. راه رفتن در استخر بسیار خوب است به‌خصوص آنها که زانویشان دردناک است. به این افراد، اول راه رفتن در آب را پیشنهاد می‌کنیم و بعد در خشکی راه بروند.

پله برای مفصل زانو ضرر دارد؟
کسی که مفصل زانوی سالمی دارد، مشکل ندارد و می‌تواند از پله استفاده کند. اگر فردی مشکل زانو دارد و بالا و پایین رفتن از پله برایش درد ایجاد می‌کند، می‌تواند در سطح صاف، عضلات خود را تقویت و بعد از پله استفاده کند.

کسانی که به دلایل شغلی مجبورند بایستند، چگونه از آسیب مفصل زانو پیشگیری کنند؟
ایستادن طولانی، بیشتر باعث آسیب ستون فقرات می‌شود. این افراد عضلات ناحیه کمر و باسن را باید تقویت کنند تا بتوانند سرپا ایستادن را تحمل کنند.

آیا کسی که آرتروز و اضافه وزن هم دارد، ناگزیر به عمل جراحی است‌؟
این‌که فردی نیاز به عمل جراحی دارد یا ندارد را درد بیمار و یافته‌های رادیولوژیک (عکس) مشخص می‌کند‌. برای عمل جراحی باید هم معیارهای رادیوگرافی وهم درد و مشکل وجود داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها