به احترام زمین

به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. اشتیاق علاقه‌مندان طبیعت و گردشگری در روزهای ابتدایی زمستان همچنان ادامه دارد؛ از‌آموزش در مدارس و جوامع محلی گرفته تا کاشت بذر و نهال و برنامه‌های پاکسازی در جنگل، طبیعت و کوهستان که گزارش این قرار سبز و تلاش محیط‌زیستی‌شان را به اطلاع رسانه حامی خود؛ جام‌جم هم رساندند و ما هم آن را منتشر کردیم.
کد خبر: ۱۱۸۲۴۶۷

فارسی‌ها گسترده و پرتلاش ظاهر شدند
انجمن مردمی پاکسازان طبیعت فارس در هفته‌ای که گذشت، برنامه‌ای با هدف غنی‌سازی و احیای جنگل به روش کپه کاری با گونه‌های بومی بادام کوهی و ارژن در نهالستان علی‌آباد کمین شهرستان پاسارگاد داشتند.
نقاط مختلف شهرستان اقلید استان فارس میزبان برنامه‌های کاشت بذر بود. همچنین در برنامه‌ای اعضای انجمن همیاران طبیعت در روستاهای شهرآشوب، خنجشت، نظام آباد و آب‌باریک به کاشت بذر درختان جنگلی بومی منطقه از قبیل بادام کوهی، ارژن و گیاهان مرتعی کما، آنغوزه و باریجه در ۴۰ هکتار از مراتع روستاهای خود پرداختند.
انجمن حافظان سبز اندیش فسا هم برنامه کاشت بذر الوک داشتند.

فعالیت سبز دانش‌آموزان کرمانشاهی
دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی دبستان فردوس شهر جوانرود کرمانشاه به کمک و راهنمایی معلم خود، از کاغذهای باطله به شکلی بهینه استفاده می‌کنند و با فروش آنها برای مدرسه خود نوشت‌افزار می‌خرند.

شاندیز با اجرای طرح ملی جنگلانه زیباتر شد
چند انجمن محیط‌زیستی در خراسان‌رضوی از جمله دبیرخانه تخصصی سمن‌های منابع طبیعی خراسان رضوی، انجمن همیاران محیط‌زیست و حیوانات و... در ارتفاعات دهبار منطقه طرقبه شاندیز با کاشت بذر نهال در ده هکتار طرح ملی جنگلانه را اجرا کردند.

گیلانی‌ها سراغ فرهنگ‌سازی رفتند
یک کارگاه آموزشی مبانی و اصول محیط‌زیست هم با همت موسسه شقایق‌های وحشی هیرکانی در روستای سیابیل بخش اسالم شهرستان استان گیلان برگزار شد. دو کارگاه آموزشی دیگر هم در مدارس ابتدایی یاس و سمای شهرستان لاهیجان برگزار شد.

بذرکاری در کردستان با کمک دانش‌آموزان
در کردستان هم دانش‌آموزان مهابادی در کنار فعالان محیط‌زیست به کاشت بذر پرداختند؛ در قالب مرحله پنجم طرح زاگرسانه و با هدف احیای جنگل‌های زاگرس و کاشت ۲۲۰ گلدان. همچنین به همت انجمن پاژین بانه کردستان در مدرسه یادگار امام، طرح آموزش محیط زیستی برای 400 دانش‌آموز انجام شد.

کارگاه توانمندسازی جوامع محلی در لرستان
اولین کارگاه توانمندسازی جوامع محلی لرستان هم در روستای ویارگه ضرون در شهرستان کوهدشت استان برگزار شد. دانش‌آموزان مدرسه عشایری سعدی بادامک در شهر پلدختر در استان لرستان ایده‌های خود را با موضوع حفاظت از محیط‌زیست به تصویر کشیدند.

پاکسازی شهر حتی زیر باران در خوزستان
بارش باران هم مانع رسیدن بهبهانی‌ها به شهر بدون زباله نشد تا 50 نفر از اعضای گروه رفتگران طبیعت این شهر در هوایی بارانی، منطقه تفریحی خارستان را با شعار بهبهان شهر بدون زباله پاکسازی کنند. اعضای انجمن دیدبان انرژی پاک ماهشهر خوزستان هم در اقدامی نمادین، حاشیه خور زنگی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را از زباله پاکسازی کردند. یک کارگاه آموزشی مبانی محیط‌زیست هم در اندیمشک برگزار شد. اعضای انجمن دوستداران محیط‌زیست لالی هم کاشت نهال مورت حنا و بذرکنار، کاج و خرما را در برنامه داشتند. همچنین به همت انجمن حامیان طبیعت پاک شهرک انقلاب دزفول، برنامه کاشت نهال در بیشه عباس‌آباد دزفول استان خوزستان انجام شد.

شیروانی‌ها همچنان در صحنه‌اند
در همایش ۷۳ گروه طنین پاکبانان شیروان، خیابان امام خمینی این شهرستان پاکسازی شد. این برنامه با همکاری همیاران و شهروندان دوستدار محیط‌زیست برگزار شد.

توسعه گردشگری پایدار در بوشهر
یک کارگاه آموزشی گردشگری پایدار هم در گناوه استان بوشهر به همت انجمن مردم نهاد یاوران سبزاندیش طبیعت برگزار شد. یک کارگاه آموزشی کمک‌های اولیه و امداد نجات هم توسط انجمن دوستداران طبیعت سعدآباد در شهر سعدآباد استان بوشهر برگزار شد.

اجرای مردمی طرح جنگلانه در اصفهان
برنامه جنگلانه امسال در منطقه کنار گذر شرقی شهر اصفهان با شرکت حدود ۴۰۰ نفر از مردم و اعضای جمعیت همیاران محیط‌زیست خوانسار در منطقه‌ای به وسعت حدود چهار هکتار، برگزار و حدود شش کیلوگرم بذر بادام (اسکوپاریا) کاشته شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها