مصرف ویتامین‌هایی که به آنها نیاز ندارید نه تنها باعث می‌شود پول‌تان را هدر بدهید بلکه به سلامت‌تان نیز آسیب می‌رساند. با چند باور نادرست درمورد مصرف ویتامین‌ها آشنا شوید:
کد خبر: ۱۱۸۲۲۰۷

مولتی ویتامین کمبودهای یک رژیم غذایی را جبران می‌کند
مطالعه‌ای که روی 160 هزار زن میانسال انجام شد نشان داد کسانی که مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند سالم‌تر از کسانی که عادت به مصرف این قرص‌ها ندارند نیستند. این موضوع دست‌کم درمورد میزان ابتلای این افراد به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته صادق است. مصرف مولتی‌ویتامین به کاهش ریسک ابتلا به این بیماری‌ها در کسانی که رژیم غذایی سالمی ندارند کمکی نمی‌کند.

ویتامین‌ها از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند
زمانی محققان امیدوار بودند ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، E و بتاکاروتن با کاهش پلاک‌های مسدودکننده رگ‌ها از ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی بکاهند. همچنین تصور می‌شد ویتامین‌های گروه B شامل فولات، B6 و B12 به شکسته شدن آمینواسید هموسیستئین که میزان زیاد آن با بیماری‌های قلبی مرتبط است کمک می‌کنند. اما بررسی‌ها این تصور را تایید نمی‌کنند. نتایج چند مطالعه نشان داد مکمل این ویتامین‌ها نه تنها از بیماری‌های قلبی جلوگیری نمی‌کند بلکه خطر مرگ را تا اندازه‌ای افزایش می‌دهد. انجمن قلب آمریکا مصرف میوه، سبزی و غلات کامل را به‌جای مصرف این مکمل‌ها توصیه می‌کند.

مصرف مولتی‌ویتامین‌ها از سرطان جلوگیری می‌کند
ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان از خطرات رادیکال‌های آزاد می‌کاهند. با این حال تحقیقاتی که تاکنون انجام شده نشان داده است مصرف مکمل‌ها نتایج خوبی به‌دنبال ندارند. در یک آزمایش، نرخ ابتلا به سرطان در زنانی که به مدت هفت سال ویتامین B مصرف می‌کردند برابر با زنانی بود که دارونما مصرف کرده بودند.

مصرف ویتامین‌ها ضرری ندارد
یک مطالعه ده ساله نشان داد مصرف مکمل ویتامین B6 و B12 ریسک سرطان ریه را در مردان افزایش می‌دهد. مطالعات دیگری نیز این نگرانی را افزایش داده که مصرف دوزهای بالای فولیک اسید می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد. به گفته کارشناسان ویتامین‌ها فقط می‌توانند در غذا مفید باشند نه در قرص‌های مکمل.

یاسمین مشرف

مترجم

منبع: msn.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها