روز چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷ سی‌امین جلسه چهارشنبه‌های تماشا در خانه سمن‌های گناوه برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۷۹۷۷۹
ویژه برنامه سی امین جلسه چهارشنبه‌‌های تماشا در بندرگناوه برگزار شد

این ویژه‌برنامه پس از نمایش فیلم «من نگهدار جمالی فیلم وسترن می‌سازم» اختصاص به تقدیر و قدردانی از زحمات حسن ملک‌زاده فیلمساز و نویسنده گناوه ای و برگزار کننده مجموعه برنامه های چهارشنبه های تماشا داشت.

در ابتدا ملک‌زاده گزارشی از شکل‌گیری چهارشنبه‌های تماشا در طول یک سال و نیم اخیر و فراز و فرودهای آن پرداخت. پس از آن مصطفی خرمی مسئول خانه‌ سمن‌ها و حسین امیری معاون برنامه‌ریزی فرمانداری گناوه گوشه‌هایی از همکاری و همراهی علاقمندان از جمله سجاد ابراهیمی، غلامرضا نعمتی و دیگر دوستان را بیان داشتند.

در پایان این قسمت از برنامه، تابلو نوشته‌ای به پاس خدمات فرهنگی و هنری به حسن ملک‌زاده اهدا گردید.

قسمت دوم برنامه اختصاص به نقد و بررسی فیلم مستند «من نگهدار جمالی فیلم وسترن می‌سازم» ساخته کامران حیدری داشت.

در ابتدا حسن ملک‌زاده مختصری از ژانر وسترن و جایگاه و خواستگاه آن در آمریکا و تاثیرش در سینمای جهان گفت.

او با اشاره به «نگهدار جمالی» شخصیتی جالب و جذاب در دهه ۵۰ در شیراز عاشق ساخت فیلم وسترن بوده و با وجود نداشتن امکانات کافی دست به کار ساخت چند فیلم وسترن زده است. جمالی در این راه کل سرمایه‌اش را از دست می‌دهد. تا جایی که دچار مشکلات شدید مالی و در نهایت همسرش از وی جدا می‌شود.

ملک‌زاده که سابقه دوستی با کامران حیدری کارگردان این فیلم دارد، می‌گوید: این مستند در سطح جهانی هم خوش درخشیده و یکی از موسسات ملی فیلم آمریکا از کارگردان آن خواسته‌اند تا فیلم‌های ۸ میلیمتری وسترن ساخته جمالی را برای نگهداری و ثبت در تاریخ سینما برای آرشیو آنان بفرستد.

او ضمن اشاره به کار جمالی با دوربین ۸ میلیمتری می‌گوید: در همین دوره در بندر گناوه ما محمد افتخاری را داریم که به عنوان اولین فیلمبردار حرفه‌ای دست به ثبت تصاویری از طبیعت، محیط زندگی و حوادث تاریخی آن دوره می‌زند.

محمد افتخاری نیز خاطراتی از علاقمندیش به عکاسی و فیلمبرداری، سختی‌ها و چگونگی آشنایی با دوربین ۸ میلیمتری و آموزش‌هایی که در شیراز دیده بود گفت.

همچنین اردشیر شمسی‌زاده، روح‌الله ملک‌زاده، شاهین جعفری، دکتر زنگنه، مجتبی عباسی، عبدالله دشتی‌مکان، پرویز قادری و حسن حقیقی و... به نقد و بیان دیدگاه‌های خود پیرامون این فیلم پرداختند.

لازم به ذکر است که چهارشنبه‌های هر هفته ساعت ۷ شب در «خانه‌سمن‌ها» واقع در جنب هتل خلیج‌فارس گناوه، فیلم‌های ایرانی و مشهور جهان را نمایش و پس از آن توسط حسن ملک‌زاده و علاقمندان نقد و بررسی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها