توصیه‌های یک کوله‌گرد مشهور در مورد سفر

دور دنیا با یک کوله!

چهارشنبه 30 آبان ساعت 6 بعد‌از‌ظهر خانه الکا در خیابان فلسطین میزبان دختری بود که سبک زندگی‌اش با خیلی از ما فرسنگ‌ها فاصله دارد.
کد خبر: ۱۱۷۸۳۲۸

او تا به حال به شهرها و کشورهای زیادی سفر کرده، آن هم نه به شکل معمولش که با یک کولهپشتی و پولی بسیار کم در جیب. مهزاد الیاسی زندگی فعالانهای دارد. سابقه روزنامهنگاری دارد. ورزشکار است، زبان میداند و خوب میخواند و میبیند. در این کارگاه سه ساعته با او همراه شدیم. شرکتکنندگان 20 نفری میشدند و ظرفیت کارگاه هم خیلی زود تکمیل شده بود. بیشترشان جوان بودند و زیاد تجربه این نوع سفرها را نداشتند، اما در پایان خیلی از آنها حسابی به سفرسبکبار علاقهمند شده بودند و آماده بودند کوله را ببندند و راه بیفتند. اگر این مطلب را خواندید و به شرکت در این کارگاه علاقه پیدا کردید، در جریان باشید پنجشنبه این هفته تکرار میشود و احتمالا تکرارهای بعدی هم در راه است. شرکت کنید شاید از شما هم یک مارکو که شامپو سیر سوغاتی میآورد در آمد. خدا را چه دیدید.

دور باد ترسهای من

کارگاه تقریبا سر وقت با پرسش مهزاد الیاسی درخصوص تجربههای شرکتکنندگان درباره سفر آغاز شد. تعداد کمی از حضار تجربه شرکت در سفرهای سبکبار را داشتند، اما آمده بودند که شروع کنند. مهزاد الیاسی معتقد است در سالهای اخیر سفر به بخش مهمی از سبک زندگی خیلی از ایرانیها تبدیل شده است و حالا دیگر مقصد مردم فقط شهرهای زیارتی و شمال کشور یا خانه اقوام در شهرهای دیگر آن هم سالی یک بار نیست. او میگوید سفر در زندگی موثر است و جهان بینی انسان را تغییر میدهد. در واقع دیگر هر چیزی آدم را تکان نمیدهد و خودش را برای وقایع پیشبینینشده آماده میکند. شخصیت ما شامل چندین من است که باید روی جنبههای مختلف آن و تغذیه و سلامت کار کنیم تا به یک من واحد برسیم و بفهمیم از زندگیمان چه میخواهیم و برای رسیدن به آن برنامههای مختلف را پیشبینی کنیم. جهانبینی پر قدرتی که در سفر معنایش این میشود: اگر نتوانستی به یزد بروی کاشان که هست!

مهزاد الیاسی سفر را وقتی شروع کرده که افسرده بوده و اصلا حال خوبی نداشته. همه چیزهایی که در زندگی برایش مهم بوده در عرض یک ماه از دست داده و یکجورهایی سبک هم شده بود. به قول مولانا به پای آدم سنگهایی بسته شده که وقتی نباشند تصمیمگیری برایش آسانتر است. مهزاد الیاسی هم سعی کرد وابستگیها و ترسها را کنار بگذارد و حرکت کند.

سفر اول مهزاد الیاسی به میانکاله نزدیکی گرگان بوده؛ سفری که بیش از ده بار تصمیم به نرفتن میگیرد. او وهمسفرش به صورت اتفاقی به جایی رسیدند که هیچ وسیله نقلیهای نبوده و فقط چند ماهیگیر را دیدهاند. از شرایط جدید وحشت میکند و از موضع انفعال دنبال مقصر میگردد و شروع به سرزنش همسفرش میکند؛ اتفاقی که اگر الان و پس از کسب تجربه در این سالها میافتاد احتمالا زیاد مهم نبود و برایش راهکار داشت. مثلا چندروزی پیاده روی میکرد یا از آن ماهیگیرها کمک میگرفت. او میگوید ریشه خیلی از مسائل ترس است که باید رویش کار کرد. در میان خنده بچههای کارگاه اعتراف میکند برخلاف تصور بقیه اصلا آدم شجاعی نیست، اما توانسته روی ترسهایش کار کند و کلی تجربه ناشناخته به دست بیاورد.

مسائل مالی

بیشتر بچهها در مورد این قسمت سوال داشتند و از مهزاد الیاسی درباره راهکار برای سفر در این شرایط اقتصادی سوال میکردند. او هم ابتدای صحبتش درباره این موضوع بحثبرانگیز توضیح داد قبل از شروع کارگاه کلی به این مساله فکر کرده تا بتواند راهکار بدهد و خودش هم دیگر سفر خارجی نمیرود، اما امیدوار است تفاوت ریال و دلارحل شود تا کسانی که دوست دارند بتوانند سفر کنند. برخلاف تصوری که پیش میآید مهزاد الیاسی اصلا آدم ثروتمندی نیست. البته خیلیها این را باور نمیکنند که مهزاد الیاسی هم اصراری برای اثبات آن ندارد. او میگوید یک روز صبح بعد از یک سفر طولانی به اروپا با ده هزار تومان در حسابش سر کار رفته!

مهزاد الیاسی سالها روزنامهنگاری کرده و بعدهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ کارش را ادامه داده. او از غلبه بر ترسهایش در مسائل مالی هم حرف میزند. هر وقت به مصاحبه شغلی میرفته موضوع زیاد سفر کردن را همان ابتدا صادقانه میگفته. یکبار هم برای مصاحبه به یک شرکت سوئیسی ایرانی میرود و موضوع زیاد سفر کردنش را میگوید و توضیح میدهد اگر زیاد سفر نکند آدم خوشحالی نیست و کارمند خوبی هم نخواهد بود، اما اگر رؤسا انعطاف به خرج دهند و با او همکاری کنند او هم در کارش متعهد و وظیفهشناس خواهد بود. حقوقش هم بالا درخواست داد و پس از اتمام مصاحبه با دیدن کس دیگری که برای گزینش آنجا نشسته بوده دو زاریاش میافتد شانسی برای تصاحب آن شغل ندارد، اما در کمال ناباوری چندروز بعد با او تماس میگیرند و همانجا به کار مشغول میشود. کلا هم معتقد است صداقت و مطرح کردن شرایط در این زمینه حسن نیت میآورد و واقعا نیاز نیست برای زیاد سفر کردن کلا بیخیال شغل و کار و زندگی شد. البته راههای دیگری هم برای کنار هم داشتن سفر و شغل وجود دارد. میشود یک مدت طولانی کار کرد و چند ماه سفر کرد. کاری که بکپکرهای زیادی در دنیا (کسانیکه با کولهپشتی سفر میکنند) آن را انجام میدهند. او میگوید علاوه بر موضوع شغل ترس پول هم از آن ترسهایی است که باید با آن مقابله کرد و مستقیم به جنگش رفت. مثلا در یکی از سفرهای خارجیاش وقتی حسابی کفگیرش به ته دیگ خورده زیراندازش را گوشه خیابان انداخته و به انگلیسی روی آن نوشته من یک دختر ایرانی هستم که زیاد سفر میکنم، هر سوالی درباره کشورم دارید از من بپرسید. راهی که حسابی جواب داد و خرج سفرش در آمد.

او معتقد است هر کس دیگری هم میتواند با هنری که دارد مخارجش را برای سفر تامین کند. مهارتهایی که بعضیهایشان در سفر خودشان را نشان میدهند و قبلش از وجود آنها خبر هم نداریم. حتی توصیه میکند با پول کم به یکسفر برویم تا ببینیم چند مرده حلاجیم و چقدر از محدودیتهایمان صرفا ساخته ذهن خودمان هستند و واقعا وجود ندارند.

توصیههایی در باب همسفر و خرید وسایل سفر

آرام دست به جیب شو

توصیه اکید مهزاد الیاسی این است که برای خرید وسایل سفر اصلا عجله نکنید و یکدفعه همه چیز را نخرید. خرید برای سفر کردن شبیه خریدن تردمیل است. آدمها جوگیر میشوند و تردمیل میخرند، اما از آن استفاده نمیکنند و گوشه خانه میافتد. شما هم ببینید اصلا اهل سفر کردن هستید یا نه بعد وسایل مورد نیازتان را بخرید. توصیه او این است چند بار با تور این ور و آن ور بروید و ببینید چه چیزهایی لازم دارید و بعد آنها را سر فرصت بخرید.

کفش مناسب از مهمترین وسایلی است که نیاز دارید. ممکن است جایی بمانید و کفش نامناسب انتخابهایتان را محدود کند. اول مشخص کنید برنامهتان در سفر چیست. میخواهید زیاد پیادهروی کنید؟ مسیر سربالایی یا کوه دارد؟ برای پیادهروی از کفش کوه استفاده نکنید چون کفش کوه واقعا برای سربالایی طراحی شده و مناسب راه رفتن نیست. کفشهای رانینگ (دوییدن) توصیه مهزاد الیاسی پس از سالها آزمایش و خطای برندهای مختلف است. مهزاد الیاسی عموما کفشهای دست دوم میخرد. کلا هم ابایی از خرید وسایل دست دوم ندارد. حسابی طرفدار محیط زیست است و از استثمار کارگران برای تولید کالاهای مختلف هم دل خوشی ندارد. بازار زاهدان و مهاباد از جمله جاهایی است که میتوان در آنجا کلی جنس دست دوم خوب از آن تهیه کرد.

لباس هم باید مناسب فصل و راحت باشد. برای خانمها توصیه اکید، لباسهای گشاد است، چرا که هم امنیتتان را بالا میبرد و هم راحتتر هستید. نکند کفش پاشنه بلند بپوشید و سفر کنید. برای کیسهخواب و کولهپشتی بهترین چیز ممکن را بخرید هر خسیسبازی دیگری بزودی گیرتان میاندازد و مجبورید دوباره خرید کرده و بیشتر هزینه کنید. گنجایش کوله ایدهآل بین 45 تا 55لیتر است. زیپ کولهتان ترجیحا سراسری باشد تا مثل چمدان باز شود و لازم نباشد محتویات آن را مدام بیرون بریزید. البته این مدلها در ایران زیاد نیست و اگر بخواهید میتوانید آن را دست دوم بخرید. عمرشان واقعا زیاد است و خراب نمیشود. وسایل سفر دست دوم در اپلیکیشنهای خرید و فروش کالا مثل دیوار پیدا میشود.

کیسهخوابهای خوب پر غاز و قو دارند و سبکند و آنهایی که الیاف مصنوعی دارند سنگینتر هستند. سعی کنید کیسه خواب و کولهتان خیس نشود تا عمرش کم نشود. کیسه خواب مستطیلی پیدا کنید گرانتر و سنگینتر هستند، اما بهترند.

در مورد پیدا کردن همسفر عجول نباشید و با آدمی سفر بروید که قبل از سفر با او کمی معاشرت کرده باشید. از طرف دیگر اصرار بر رفتن با دوستهای صمیمی نداشته باشید، چرا که ممکن است آنها سفر کردن را دوست نداشته باشند و با غرغرکردن مسافرت را به کامتان تلخ کنند. ترجیحا از اینستاگرام همسفر پیدا نکنید چون محیط بسیار بزرگ و غیرقابل اعتمادی دارد.

کجا برویم؟

روی مهماننوازی ایرانیها حساب کنید

مهزاد الیاسی در جواب بچهها که میگویند برایت اتفاق تلخی در این سفرها افتاده یا نه میگوید تجربه ناخوشایندی در ارمنستان داشته که توانسته با واکنش بموقع از سر بگذراند. او میگوید همین تجربهها باعث میشود در همان لحظه نفسگیر قدرتهایی در خودتان پیدا کنید که قبلش سراغ نداشتید. او میگوید هیچ کجای دنیا به اندازه کشور خودمان مردم به هم کمک نمیکنند مخصوصا در شهرهای کوچکتر و روستاها که مردم وقتشان آزادتر است و علاقهشان به کمک کردن بیشتر. پس روی مهماننوازی ایرانیها حساب ویژهای باز کنید. فقط یک نکته کوچک این که دست خالی نروید. در کولهپشتیتان اسباب بازی یا لوازم تحریرداشته باشید و به بچههای آن منطقه هدیه بدهید. واقعا لازم نیست بهای هر چیزی را با پول پرداخت کنید.محبت و حسننیت و احترام به قوانینشان برای شما همدلی و کمک میآورد. در واقع چیزهایی که نگرانش بودید و برایش استرس داشتید آنقدر خوب پیش میرود که خودتان هم باور نمیکنید. مهزاد الیاسی هشدارهایی هم دارد و میگوید هیچوقت شبها حرکت نکنید و یک جا بمانید. از سفر در حاشیه کلانشهرها مخصوصا در شب پرهیز کنید، چرا که جزو خطرناکترین نقاط هستند. اگر هم شب را بیجا و مکان ماندید هول ورتان ندارد و نگران نباشید حداقلش این است که همه شهرهای ایران مسجد و امامزاده دارند اگر نیاز به کمک داشتید به آنجا بروید و کمک بخواهید. قرار نیست با ترس و فکر و خیال سفر را به کام خودتان و دیگران تلخ کنید. بسیاری از اتفاقات بد فقط در ذهن آدم میافتد. فکرهای بد را از خودتان دور کنید و همیشه به خدا توکل داشته باشید.

نفیسه مصیبی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها