با فناوری‌هایی آشنا شوید که توسعه‌شان دنیا را جای بهتری برای زندگی می‌کند

7 فناوری ناجی محیط‌زیست

امروزه وضعیت محیط‌زیست جهانی می‌تواند برای هر کسی نگران‌کننده باشد. در حالی که آلودگی و فرسایش سریع منابع زمین، آینده سیاره ما را تهدید می‌کند، فناوری‌های سبز را می‌توان راهی برای نجات زمین دانست. فناوری سبز که به‌عنوان فناوری پاک نیز شناخته می‌شود، به جنبشی اشاره دارد که توسعه پایدار را در جهان ترویج می‌کند. این نوع فناوری حوزه تخصصی نسبتا جدیدی است که به دلیل حیاتی بودنش برای کاهش اثرات مضر آلودگی، گرم‌شدن کره زمین و اثرات گلخانه‌ای بسرعت درحال رشد است. فناوری پاک نه‌تنها در زندگی روزمره نوآوری ایجاد کرده و زمینه پیشرفت‌های مستمر در زمینه علم و فناوری را فراهم می‌کند، بلکه محیط‌زیست را نیز در سطحی گسترده محافظت خواهدکرد. جالب توجه است که فناوری‌های سبز در حال حاضر از کارهای کوچک و ساده در خانه‌های مدرن گرفته تا سیستم‌های صنعتی را که دارای نیازهای انرژی خاص هستند تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه با تعدادی از فناوری‌های سازگار با محیط زیست آشنا می‌شویم که در عین صرفه‌جویی در هزینه‌ها بر زندگی ما نیز اثر می‌گذارند.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۳۰

برجهای خورشیدی

برج خورشیدی که با استفاده از نور خورشید انرژی الکتریکی تولید میکند، از فناوریهای سبز در حال ظهور است. این برجها پرتوهای نور خورشید را در بالای برج گیرنده نور منعکس میکنند. نور منعکس شده از این برجها میتواند برای گرم کردن مایعات استفاده شود. همچنین برای جوشاندن آب و استفاده از آن در توربینهای بخار میتوان از نور منعکس شده از برجهای خورشیدی استفاده کرد. برج خورشیدی میتواند مدت زیادی پس از محو شدن نور خورشید نیز انرژی الکتریکی تولید کند.

کشاورزی عمودی

اینکه جمعیت انسانی احتمالا تا سال 1402/ 2023 به هشت میلیارد نفر میرسد موضوع نگرانکنندهای است که مجموعهای از مشکلات از جمله کمبود آب و مواد غذایی را با خود به همراه دارد. کشاورزی عمودی از راهحلهایی است که میتواند به حل مشکل کمبود آب و غذا کمک کند. این نوع کشاورزی روشی متحولکننده و پایدار است که نیاز به آب را تا 70 درصد کاهش میدهد و در فضا و خاک نیز صرفهجویی میکند. ایجاد محیطهایی برای رشد گیاهان بدون خاک و با آب بسیار کم، ایجاد اکوسیستمهایی که زمینه رشد گیاهان و ماهیها را همراه با یکدیگر فراهم میکند، کشاورزی عمودی هوشمند، برج کشاورزی عمودی که انرژی آن از باد تامین میشود و کشاورزی عمودی هیدرولیک، از جمله جدیدترین نوآوریها در زمینه کشاورزی عمودی است.

الیاف تولیدکننده انرژی

این فناوری سبز هیجانانگیز شامل مهار و استفاده از انرژی جنبشیای است که خودمان تولید میکنیم. این پارچههای هوشمند که در موسسه فناوری ایالت جورجیای آمریکا طراحی شدهاند، نازک و انعطافپذیر بوده و در اثر حرکت، الکتریسیته تولید میکنند. با انرژی تولید شده در پارچههای هوشمند میتوان دستگاههای الکترونیک کوچک را شارژ کرد. تصور کنید فناوری پارچههای هوشمند در صورتی که ناگهان شارژ گوشیتان تمام شود چقدر میتواند مفید باشد. یا تصور کنید هزاران ورزشکاری که در دوی ماراتن شرکت می‌کنند چقدر می‌توانند انرژی الکتریکی تولید کنند! پارچه‌های هوشمندی که در حال حاضر تولید می‌شوند قابلیت تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای روشن کردن یک لامپ ال‌ای‌دی، ارسال سیگنال‌های بی‌سیم یا انرژی لازم برای عملکرد دستگاه‌های الکتریکی کوچک مانند ماشین حساب جیبی یا ساعت هوشمند را دارند.

تدفین سبز

آتش زدن اجساد انسان‌ یا قراردادن و نگهداری آنها در محفظه‌های فلزی که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر اکوسیستم زمین داشته باشد. از این اجساد، مواد شیمیایی مضری آزاد می‌شود که می‌تواند هوا، آب و زمین را آلوده کند. محصول فناورانه جدیدی که در این زمینه طراحی شده است این اثرات منفی را به حداقل رسانده و به حفظ منابع طبیعی، کاهش انتشار گاز کربن‌دی‌اکسید و حفظ و احیای زیستگاه‌های گیاهان کمک می‌کند.

«کپسول موندی» طرحی کاملا سبز است که یک جایگزین دوستدار محیط‌زیست برای تابوت‌هایی ارائه می‌کند که برای دفن اجساد در برخی کشورها استفاده می‌شود. این کپسول محفظه‌ای تخم‌مرغی شکل است که از ماده‌ای زیست‌تخریب‌پذیر ساخته شده است. پس از این‌که این محفظه در خاک قرار داده می‌شود، درختی روی آن کاشته می‌شود که با گذشت زمان از مواد آلی حاصل از تجزیه جسد تغذیه می‌کند.

گلهای هوشمند

گلهای هوشمند را میتوان شاهکاری باور نکردنی در زمینه مهندسی دانست.

این گل‌ها با طلوع خورشید باز می‌شوند، در طول روز نور خورشید را دنبال کرده و با استفاده از آن انرژی الکتریکی تولید می‌کنند. انرژی تولیدی این گل‌ها به میزان قابل توجهی بیشتر از انرژی‌ای است که با صفحه‌های خورشیدی نصب شده روی سقف‌ها تولید می‌شود. گل‌های هوشمند می‌توانند تمام نیاز برقی یک خانه را که بخوبی طراحی و عایق‌بندی شده است تامین کنند.

این میزان تامین انرژی با گذشت زمان، قیمت بالای این گل‌ها را جبران خواهد کرد. گل‌های هوشمند قابل حمل هستند، خود را تمیز می‌کنند و می‌توانند با استفاده از «شرایط ایمنی» که برای آنها در نظر گرفته شده است از خود در مقابل توفان‌ها محافظت کنند. این فناوری حقیقتا سبز شاید بتواند راه‌حلی برای تامین برق در مناطق توسعه‌نیافته ارائه کند.

قابلیت حمل، خودکفایی و تولید انرژی بالا از مزایای بسیار ارزشمند این فناوری به شمار می‌آید. اما قیمت بالا و مدیریت انرژی، حوزه‌های چالش‌برانگیزی است که باید در مورد آنها فکری شود.

تولید انرژی از امواج

فناوری استفاده از انرژی موج یکی دیگر از بهترین فناوریهای سبز است که میتواند سیاره ما را نجات دهد. انرژی موج از انواع انرژی است که با انرژی ناشی از جزر و مد تفاوت دارد. این شکل از انرژی الکتریکی که در نتیجه بالا و پایین رفتن و تلاطم امواج اقیانوس تولید میشود تاکنون استفادههای زیادی در جهان داشته است. کل انرژی موج توزیع شده در زمین حدود ۲۵۰۰ گیگاوات تخمین زده میشود. این منبع انرژی، تجدیدپذیر است و معمولا نسبت به انرژی باد امکان تولید بیشتری دارد. فناوری ستو (CETO) از فناوری‌های مورد استفاده برای تبدیل انرژی امواج به الکتریسیته است. در این فناوری چند شناور به واحدهای پمپ مستقر در بستر اقیانوس متصل شده‌اند. این شناورها با حرکت امواج، تکان می‌خورند و پمپ‌ها را به حرکت درمی‌آورند. آب تحت فشار این پمپ‌ها از طریق لوله زیر آبی به سمت ساحل برده می‌شود، توربین را به حرکت درمی‌آورد و الکتریسیته تولید می‌کند.

ساختمانهای زنده

در ساخت ساختمانهای زنده درواقع از گلها الگوبرداری میشود. اینکه گلها چگونه آب مورد نیاز خود را تامین و مصرف میکنند، انرژی لازم را چگونه از منابع تجدیدپذیر اطراف خود دریافت میکنند و چگونه در عین حفظ زیبایی با محیط اطراف خود تعامل دارند، در ساخت این ساختمانها در نظر گرفته میشود.

برای مثال در تامین آب ساختمان‌های زنده از جریان طبیعی آب در یک اکوسیستم سالم که در آن پساب یک ارگانیسم، آب مصرفی ارگانیسم بعدی است الگوبرداری می‌شود.

به‌عبارت دیگر از طراحان و صاحبان خانه خواسته می‌شود سیستم‌های آب بسته‌ای ایجاد کنند که در آن آب مورد نیاز ساختمان از طریق تکنیک‌هایی مانند مخازن آب زیر زمینی، از داخل خود ساختمان تامین شود و فاضلاب تولید شده نیز وارد فاضلاب شهری نشده بلکه تصفیه آن نیز در داخل ساختمان صورت بگیرد.

جذب گرما و تامین انرژی الکتریکی با استفاده از انرژی خورشیدی و با فناوری‌هایی مانند سیستم‌های فتوولتائیک، ذخیره‌کننده گرمایی خورشیدی یا پمپ‌های حرارتی زمین گرمایی، صد‌درصد در خود ساختمان انجام می‌شود. حتی این ساختمان‌ها می‌توانند بیشتر از انرژی مورد نیاز خود نیز انرژی تولید کنند.

یاسمین مشرف

جامجم

منابع: thelistli و Science Focus

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها