کارشناسان معتقدنداین نوع گردشگری در ایران ظرفیت بالای اشتغالزایی و درآمدزایی دارد و باید از آن حمایت کرد

گردشگری سلامت، سودآورترین شاخه گردشگری

صنعت گردشگری که به صنعت هزاره سوم معروف شده با به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه این صنعت علاوه بر ارزآوری فراوان برای کشور، اقتصاد را در برابر مشکلات اقتصادی واکسینه کرده و زمینه را برای جهش اقتصادی فراهم می‌کند؛ بویژه با افزایش نرخ ارز، صنعت گردشگری به حوزه‌ای استراتژیک و یک مزیت اقتصادی بزرگ و صنعتی ارزآور مبدل شده که می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات از جمله رکود اقتصادی و بیکاری را حل کند.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۴۷

سهم عمده‌ای از این گردشگری مربوط می‌شود به حوزه سلامت و درمان. هادی محمودی، کارشناس اقتصادی گردشگری درخصوص اهمیت گردشگری سلامت، ظرفیت‌ها و ضرورت حمایت از آن به جام‌جم می‌گوید: در شرایط پساتحریم جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه صنعت گردشگری ضروری است و با توجه به ظرفیت‌های حوزه بهداشت و درمان و نیروی انسانی متخصص، گردشگری سلامت که با انگیزه حفظ، بهبود و بازیابی سلامت جسمی یا روانی و ذهنی فرد صورت می‌پذیرد، حوزه مزیت‌دار این صنعت در کشورمان محسوب می‌شود.

محمودی معتقد است ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در زمینه گردشگری سلامت بسیار بالاست که باید به آن پرداخته شود، اما آنچه در اینجا باید به آن اشاره کرد، گردشگری پزشکی است که یکی از درآمدزاترین نوع گردشگری سلامت است و ایران بنا بر دلایل مختلف، استعداد و ظرفیت تبدیل شدن به مقصد پیشرو در حوزه گردشگری پزشکی بویژه در سطح منطقه خاورمیانه و حتی در سطح جهانی را دارد. این کارشناس اقتصاد گردشگری، پایین بودن هزینه‌های تمام شده خدمات پزشکی، برخورداری از نیروی انسانی متخصص و بیمارستان‌های مجهز به تجهیزات پیشرفته را از جمله امتیازاتی می‌داند که می‌تواند زمینه توسعه گردشگری سلامت را در کشورمان فراهم می‌کند.

درآمدزایی 3 برابری نسبت به سایر بخش‌های گردشگری

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به ارزیابی کارشناسان اقتصادی این حوزه می‌گوید: گردشگری پزشکی نزدیک به سه برابر سایر شاخه‌های گردشگری درآمدزاست که از این درآمد تنها یک سوم مربوط به بخش درمان و دو سوم بقیه نصیب سایر بخش‌ها همچون هتل، حمل و نقل، اسکان و ... می‌شود؛ در واقع این نوع گردشگری منجر به رونق در بخش‌های مرتبط با آن شده و بر همه مجموعه این صنعت تاثیر مثبت می‌گذارد. وی بر این باور است موقعیت ویژه جغرافیایی ایران در خاورمیانه و مجاورت با کشورهایی که دارای ضعف اساسی در زمینه زیرساخت و کیفیت خدمات پزشکی هستند، به صورت بالقوه بازار مناسبی را جهت گردشگری پزشکی برای کشور ایجاد کرده، این درحالی است که ایران دارای توانمندی‌های بالایی در حوزه درمان ناباروری، درمان سلول‌های بنیادی، دیالیز، جراحی قلب، جراحی‌های زیبایی و چشم پزشکی است که کشورمان را به عنوان کشور پیشرو در حوزه توسعه علم سلامت در منطقه معرفی کرده است.

نبود تبلیغات و ضعف در بازاریابی

این کارشناس اقتصادی درعین حال نبود تبلیغات مناسب، ضعف در بازاریابی، حضور بی‌ضابطه دلالان و نبود برنامه‌ریزی کلان و کامل بین‌سازمانی را از جمله چالش‌های این حوزه معرفی می‌کند که در نتیجه آنها، سهم اندکی از درآمدهای ارزی این بازار بالقوه نصیب ایران می‌شود.

به گفته محمودی، گرچه نهادهایی در کشور تلاش می‌کنند با اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی، استقرار سیستم‌های کیفیت سلامت و همچنین ساخت هتل در داخل مجتمع بیمارستانی به استانداردهای جهانی این حوزه نزدیک شوند و بتوانند سهم کشور را در جذب بیمار بین‌المللی افزایش دهند، اما راه درازی تا رسیدن به نقطه مطلوب پیش روی این صنعت است، هرچند تشکیل دفاتر بازاریابی و پالایش سلامت اولیه در کشورهای هدف گردشگری می‌تواند کمک بزرگی به جذب حداکثری بیماران و رونق گردشگری پزشکی کند.

این کارشناس اقتصاد گردشگری در کنار راهکارهای ارائه شده، اعمال اصلاحات لازم را در نظام سلامت مطابق با استانداردهای بین‌المللی باعث جذب حداکثری بیماران بین‌المللی و رونق گردشگری پزشکی در کشور می‌داند و اظهار امیدواری می‌کند دولت با رایزنی با دست‌اندرکاران این حوزه، ضمن اعطای مشوق‌های خاص و هدفمند به بخش خصوصی، زمینه لازم جهت تاسیس و راه‌اندازی این نوع دفاتر در خارج از کشور را فراهم کند تا شاهد افزایش درآمد ارزی کشور از حوزه گردشگری سلامت باشیم.

همه زیرشاخه‌های گردشگری سلامت

گردشگری سلامت شامل زیرمجموعه‌های متنوعی از جمله گردشگری تندرستی، گردشگری درمانی و گردشگری پزشکی است که هر کدام بسته به ظرفیت‌های موجود، بستر جذب حجم قابل‌توجهی از گردشگران را بویژه از کشورهای همسایه دارد. مسافرت به دهکده‌های سلامت و مناطقِ دارای چشمه‌های آب‌گرم و آب معدنی برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید‌قوا بدون مداخله و نظارت پزشکی و در مواردی که گردشگر بیماری جسمی مشخصی نداشته باشد، گردشگری سلامت خوانده می‌شود؛ مسافرت به منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی (آب‌های معدنی، نمک، لجن و...) برای درمان بعضی بیماری‌ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی را گردشگری درمانی گویند و مسافرت به منظور درمان بیماری‌های جسمی یا انجام نوعی از عمل‌های جراحی تحت نظارت پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، گردشگری پزشکی است.


مریم خورشیدی


جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها