گفت‌وگویی خواندنی و متفاوت با شاهرخ خان

تسلیم نمی‌شوم

جالب است که شبکه نمایش خودمان، همراه با جشن تولد 53 سالگی شاهرخ خان جشنواره فیلم‌های این خان بزرگ و مسلمان هندی را به راه انداخته است. تا چند هفته دیگر هم (یعنی دقیقا 21 دسامبر) تازه‌ترین فیلم شاهرخ «صفر» روی پرده سینماهای هند می‌رود. سال قبل هم «رئیس» او فروش خوبی در جدول گیشه نمایش سینماها کرد. صفر با هزینه تولید 200 کروری (28 میلیون دلاری) گران‌ترین فیلم شاهرخ تا به امروز است. او در یک اقدام غیرمتعارف، نقش یک کوتوله را در این درام رمانتیک بازی می‌کند. کاترینا کیف و آنوشکا شارما بازیگران نقش مقابل شاهرخ‌خان هستند. رسانه‌های هندی خبر می‌دهند قبل از او، سلمان خان قصد تولید و بازی در صفر را داشت. اما آناند لی رای، کارگردان فیلم (که نویسنده فیلمنامه هم هست) بیشتر مایل بود نقش محوری داستانش را شاهرخ‌خان به‌عهده بگیرد. نشریه ایندی وایر سراغ شاهرخ خان رفته و با او در باره برخی مسائل روز سینمای هند به صحبت نشسته است.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۱۰

بسیاری از ستارگان مطرح روز سینما، فرزندان ستارگان قدیمی هستند. در این شرایط، افراد عادی میتوانند راه خود را در بالیوود پیدا کنند؟

از خانوادهای سینمایی با یک پس زمینه، فیلمی نمیآیم. هیچکدام از کس و کارهایم در بالیوود و صنعت سینما نبودند. به همین دلیل، ورود من شبیه ورود فرزندان ستارگان و سوپراستارها نبود. همین موضوع کمک زیادی کرد تا بتوانم روی پای خودم بایستم و راهم را ادامه دهم. در این کار اگر استعداد و پایداری باشد، هیچ اهرمی نمیتواند مانع از موفقیت آدم شود. کسانی که فکر میکنند هنر و استعداد دارند، باید وارد میدان شوند و نگران این نباشند که قوم و خویشی در بالیوود ندارند.

بتازگی در بالیوود تولید فیلمهای مستقل غیر بالیوودی رونق گرفته است. شما هم چند فیلم و از جمله «فن/ طرفدار» را دارید. آینده صنعت سینمای هند را در تولید این نوع فیلمها میدانید؟

تولید فیلمهای غیربالیوودی ضرورت روز است. صنعت سینما و هنرمندان باید با شرایط روز حرکت کرده و خودشان را با آنچه تماشاگران نسل تازه میخواهند، همراه کنند. خود من با «فن» میخواستم چیزی متفاوت و دور از کلیشههای رایج بالیوود ارائه دهم واز من بازیگر چیزی بیشتر از یک بازیگر میخواهد. در «صفر» این حال و هوا را دنبال کردهام. مردم هنوز شخصیتهای خوب و دوستداشتنی را دوست دارند، اما من هم در مقام یک بازیگر میخواهم وجه تاریک روح آدمها را به نمایش بگذارم. بخشی از وجود خود من هم این وجه تاریک را دارد. طبیعی است در زندگی واقعیام این بخش را رو نمیکنم و نمیگذارم خودش را نشان دهد. اما بهعنوان یک بازیگر شانس و امکان آن را دارم که این روحیه را، روی پرده سینما در معرض دید و قضاوت تماشاگران قرار دهم.

با این اوصاف، نگران شکست مالی فیلمهایتان و فروش کم آنها نیستید؟

حتی اگر فیلمهایم در جدول گیشه نمایش شکست بخورند یا فروش بالایی نکنند، تسلیم نمیشوم و مرا از جستوجو برای پیدا کردن عناصری که باعث شگفتزده شدن تماشاچی بشود، دور نمیکند. میدانم همین نکته است که مرا از بقیه بازیگران متفاوت میکند و همین تفاوت بوده است که باعث شده مردم و تماشاگران کارهایم را ببینند، دنبال کنند و بپذیرند و تلاش و هدفم ادامه این راه است.

جنبش هشتگ «من هم» در بالیوود راه افتاده است. دربارهاش چه فکر میکنید؟ واقعیت این است که در بالیوود جنسیت اهمیت زیادی دارد و مردان بسیار بیشتر از زنان دستمزد میگیرند. آیا خودتان شاهد آزار جنسی بازیگران زن بودهاید و اقدامی دراین باره کردهاید؟

فیلمهایی که من بازی و تهیه میکنم، همه در محیطی خانوادگی تولید میشوند. همسرم گوری تهیهکننده فیلمهایم است و همیشه سر صحنه فیلمبرداری حضور دارد. بهواسطه او، اعضای خانواده دست اندرکاران فیلمها هم سر صحنه میآیند. برای همین، ساخت فیلمهای ما بشدت خانوادگی است. این نکته نوع رفتار مرا با همکاران خانمی که دارم توضیح میدهد. البته نمیخواهم بگویم صحنه فیلمبرداری بقیه فیلمها، غیرخانوادگی است. اما موضوع آزار جنسی چیزی است که در صنعت ما هم وجود دارد. طبیعی است همه باید با این موضوع مقابله کنند و اجازه ندهند کسانی در مقام بازیگر، کارگردان و تهیهکننده، باعث آزار و ناراحتی خانمهای بازیگر شوند. میزان احترام من به همکاران زن تا آن اندازه زیاد است که همیشه نام آنها در تیتراژ فیلمها، جلوتر از نام من نوشته میشود.

بازیگران زن بالیوودی چند سالی است که برای برابری و عدالت در نقش و دستمزد مبارزه میکنند. به نتایجی هم رسیدهاند. تنها تلاش دسته جمعی آنهاست که میتواند شرایط بهتری برایشان فراهم آورد.

آیا شرکتهالیوودی مارول به دنبال تولید فیلمی ابرقهرمانانه با بازی شما در نقش یک سوپر قهرمان است؟

هنوز نه! آنها از علاقهشان برای این کار صحبت کرده و گفتهاند اگر بخواهند فیلمی ابرقهرمانانه در هند تهیه کنند، دوست دارند نقش شخصیت اصلی را به من بسپارند. هدف آنها خلق ابرقهرمانی با خصوصیات بومی است. شنیدهام مارولیها قصد دارند دنیای ابرقهرمانانهشان را گسترش داده و راهی کشورها و مناطق تازهای شوند. اما هنوز خبری از یک قرارداد و شروع کار فیلمبرداری چنین فیلمی نیست.

تغییر چهره و مسیر

شهرت بازیگری شاهرخ خان با حضور در چند نقش منفی در فیلمهایی مثل «ترس/ در»، «بازیگر» و «انجام» از راه رسید. او جایزه بهترین بازیگر مرد مراسم فیلم فیر (اسکار هندی) را هم گرفت. اما خیلی زود تغییر مسیر داد و با بازی در درامهای رمانتیکی مثل «دلداده شجاع عروس را می برد»، «اتفاقی میافتد/ کوچ کوچ هوتاهه» و «دل دیوانه است/ دیل تو پاگل هه» تبدیل به چهره ملودرام محصولات بالیوودی شد. او برای دلداده شجاع عروس را می برد، برای دومین بار جایزه بهترین بازیگر فیلم فیر را گرفت. بعد از آن، تماشاگران شاهرخ خان را در نقشها و شخصیتهای متنوع و متفاوتی دیدهاند.

بازنشستگی بی بازنشستگی

شاهرخ در پاسخ به پرسشی در باب بازنشسته شدن، چنین می گوید: بازنشستگی؟ الان؟ فکر میکنید طرفدارانم بگذارند چنین کاری کنم؟ من تازه فوت و فن بازیگری را یاد گرفتهام و میخواهم در نقشهایی ظاهر شوم که تا امروز بازی نکردهام. در حال حاضر، تمام تمرکزم روی کار و نقشهای تازه و متفاوت است. امسال وارد بیست و ششمین سال ورودم به دنیای سینما و بازیگری می شوم. میدانم که مدت زیادی است،اما فکر می کنم هنوز جای زیادی برای بازی در نقشهای مختلف دارم. زمان مناسب که برسد، خودم خبر بازنشستگی ام را اعلام می کنم!

کیکاووس زیاری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها