برنامه های رسانه ای با محتوای خانوادگی در رادیو پیش از تلویزیون در سال 1367آغاز شد. بیش از دو دهه پیش برنامه خانواده از شبکه سراسری رادیو پخش می شد که مخاطب بسیار داشت.
کد خبر: ۱۱۷۵۸۸

همچون زندگی که تغییر و تحول لازمه آن است ، برنامه به خانه برمی گردیم نیز در سال 1385تغییر ساختاری یافت. با تغییر تهیه کننده و گروه سازنده ، این برنامه از ساختار زنده به تولیدی تغییر کرد. با این تغییر اساسی که در ابتدا مورد اعتراض مخاطبان همیشگی برنامه قرار گرفت ، سعی کردیم تا از همه قابلیت های یک برنامه تولیدی بهرمند شویم.
سعی کردیم تا با توانمندی های ویژه ساختار تولیدی و امکان کنترل بیشتر بر اجزای برنامه جذابیت های تازه ای ایجاد کنیم که در ساختار برنامه زنده امکان عرضه آن نیست .اولین و شاید مهمترین نکته ، امکان کنترل زمانی ارائه مباحث کارشناسی بود. همان طور که می دانید، در اغلب برنامه های زنده به دلیل محدودیت زمانی ، مباحث کارشناسی و پزشکی با شتابزدگی و گاه بدون نتیجه گیری نهایی ارائه می شوند. متاسفانه گاه این شتابزدگی باعث عدم تفهیم موضوعات ارائه شده می شود. در سری جدید برنامه «به خانه برمی گردیم» اغلب مباحث به صورت کامل و با نتیجه گیری نهایی ارائه می شوند. با این کار توانستیم در مقام آموزش خانواده که اهمیت بسیاری دارد و شاید اولین رسالت برنامه های خانوادگی نیز باشد، ارتقا یافته و کیفیت این آیتمها را بهبود بخشیم.
نظارت های کارشناسانه بسیاری که از مرحله تولید تا پخش بر برنامه های تولیدی ، صورت می پذیرد، دلیل دیگری برای ارتقای سطح کیفی برنامه است. اگرچه برنامه های زنده به لحاظ اجرا جذابیت های بسیار دارند، اما برنامه به خانه برمی گردیم با حفظ همان جذابیت ها ، به لحاظ زیبایی شناسی و تحرک بصری با استفاده از زوایای بدیع دوربین و روشهای دینامیک تدوین جذابیت های تازه ای ایجاد کرد. گفتگو محور بودن برنامه های خانواده شاید مهمترین نقطه اشتراک این گونه تولیدات سازمان صدا و سیماست.
ما در برنامه به خانه برمی گردیم با استفاده از حرکت مناسب دوربین و دوری از پلانهای ثابت ، نوعی تحرک و تنوع در این آیتم و دیگر آیتمهای برنامه به وجود آوردیم که نوعی نوآوری در ساخت این گونه برنامه هاست. تنوع در حرکات دوربین و ایجاد زوایای جدید، باعث تنوع دیداری می شود که نتیجه آن جلب توجه مخاطب است. می خواهیم با شیوه هایی تازه تر هر بیشتر از مشارکت بینندگان گرامی برنامه استفاده کنیم. بخوبی می دانیم که مشارکت هر چه بیشتر آنها سبب ارتقای برنامه خواهد شد. علاوه بر این تلاش کرده ایم همه مباحث با استفاده از عکس ، فیلم یا گزارشی مرتبط با موضوع مورد نظر، بیان شوند و از این شیوه اجرا در جهت تفهیم بیشتر و تکمیل نظرات کارشناسان استفاده کنیم.
ما تا حد امکان از تمامی ویژگی های ساختار تولیدی در بالا بردن سطح کیفی برنامه استفاده کردیم ، اما شاید خالی از لطف نباشد که بگوییم از اساسی ترین امکان آن صرف نظر کردیم. برنامه های تولیدی این ویژگی را دارند که در زمانی محدود تعداد زیادی برنامه ضبط و آماده پخش شود.
به معنای دیگر در این نوع برنامه سازی ، گروه سازنده می تواند برنامه های خود را از ماهها پیش برای پخش آماده کند تا خیالش راحت باشد، اما در برنامه به خانه برمی گردیم برای ما تازه بودن و دور نماندن از مباحث روز تا آنجا اهمیت دارد که هرگز آن را از قبل با تعداد زیاد تولید نمی کنیم. شاید این هم یکی از ویژگی های گروه سازنده این برنامه در ساخت برنامه تولیدی است.
به این معنا که ما زمان بسیار کمی از تولید تا پخش برنامه داریم برنامه هایی که در این هفته قرار پخش دارند تنها یک هفته قبل تهیه می شوند که همین امر تا حد زیادی برنامه را به روز نگه داشته و طراوت آن را حفظ می کند.نکته دیگر در سری جدید برنامه ، توجه به نوع مخاطب و هویت خاص شبکه تهران بود. برای همین گزارش های بسیاری از شهرستان های استان تهران تهیه و پخش کردیم که در این بخش نیز توانستیم نظر بینندگان گرامی برنامه را تامین کنیم. همیشه و همواره نظرات سازنده مخاطبان ، روشنگر راهمان بوده است.
با ایجاد «هسته دریافت و تحلیل نظرات مردمی» به صورت مداوم در جریان درخواست های مخاطبان خود قرار می گیریم و بر همان اساس نیز تولید این برنامه را سامان می دهیم.
دریافت نظرات بینندگان علاوه بر راهنمایی ما، گویای مطلب مهم دیگری نیز بود و آن این که بینندگان ما از تمامی سنین و اقشار به این برنامه توجه دارند. خدا را شاکریم که تلاشهای ما سبب رضایت مخاطبان و دوباره همراه شدن آنها با برنامه شد.از سوی دیگر همین تلاشها مورد توجه ناظرین کیفی سازمان شده و ما در آخرین گزارش ارزیابی مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما مقام دوم را به دست آوردیم.
با آمدن فصل زمستان ، دکور برنامه را تغییر خواهیم داد و ایده های تازه ای که در سر داریم به اجرا خواهیم رساند. ایده هایی که برگرفته از نظرات بیننندگان همیشه همراه برنامه ماست. آرزوی ما تهیه برنامه ای موفق و در خور شان مردم نازنین استان تهران است. امید آن که لطف خداوند متعال و همراهی شما بینندگان عزیز یاریگرمان باشد.


منصور عارفی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها