امـــــــــروزه ابـــــــــــــزارها و دستگاه‌های تشخیصی متعــــــددی در حـــــــــوزه ارتوپدی وجود دارد. کلیشه‌های رادیوگرافی برای بررسی استخوان‌ها و مفاصل، سی‌تی اسکن برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر از مقاطع مختلف استخوان و مفاصل و ام‌آرآی برای اطلاع از آسیب بافت‌های نرم و نوار عصب و عضله از پرکاربردترین ابزار تشخیصی موجود هستند.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۴۰

با اینحال، هر روزه با بیماران متعددی روبهرو میشویم که امآرآی خود را در دست گرفتهاند و به دیسکهای بین مهرههای چهارم و پنجم کمر خود اشاره میکنند و میپرسند که آیا با درمان فیزیوتراپی دیسک من جا میرود یا نه؟ اما اینکه بیمار مشکل خود را براساس آن گزارش تشخیص داده و درمان را هم از درمانگر براساس آن گزارش بخواهد، روشی غیر علمی است. همواره اولین و مهمترین راه تشخیص بیماریها معاینه پزشک و درمانگر است و سایر ابزارهای تشخیصی فقط در جهت تایید و اطمینان از نتایج معاینات، ارزیابیها و شرح حالی که از بیمار گرفته میشود، کاربرد دارد. قابل توجه است که 70 درصد افراد سالم اگر از ستون فقرات گردن یا کمر خود امآرآی بگیرند، یک یا دو دیسک بیرون زده با درجات مختلف پیدا میکنند.

مهم این است که آیا یافتههای موجود در عکس، امآرآی و نوار عصب و عضله علت شکایت بیمار است یا نه؟ در مورد بیماری که با بیرونزدگی دیسک 4 و 5 کمر در گزارش امآرآی به ما مراجعه میکند، بعد از ارزیابی حرکات در مهرههای کمر و استخوان خاجی به یک چرخش در لگن یا استخوان خاجی پی میبریم و با یک مانور دستی که ممکن است با صدایی قولنج مانند همراه باشد، این چرخش را اصلاح میکنیم.

درد بیمار بلافاصله قطع میشود و باز بیمار سوال میکند که آیا دیسک من به جای خود برگشت؟ به او توضیح میدهیم، بهرغم اینکه عامل بسیاری از دردهای کمر بیرونزدگی دیسک و فشار روی ریشههای عصبی است، اما درد شما به علت آنچه که در امآرآی دیده شد بروز نیافته و علت مکانیکی دیگری داشته است. بعد از انجام مانور و اصلاح این اختلال مکانیکی، تمرینهایی برای حفظ وضعیت اصلاح شده به بیمار آموزش داده میشود و از او میخواهیم که برای پیشگیری از تشدید وضعیت دیسک بینمهرهای بار سنگین بلند نکند، طولانیمدت ننشیند و طولانیمدت سرپا نایستد، تمرینات تقویت عضلات کمربند لگنی را انجام دهد و همواره بهخاطر داشته باشد که فقرات کمرش نقطه ضعف بدن اوست.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها