تغذیه‌های دیابتی

روز جهانی دیابت را در پیش داریم و هدف نامگذاری این روز آگاهی و هشدار است تا بموقع پیشگیری و در صورت ابتلا راه‌های درمان را در پیش گیریم و از عوارض این بیماری خطرناک و موذی در امان بمانیم.
کد خبر: ۱۱۷۵۴۵۰

جدا از بحث ژنتیک، یکی از مهم ترین موضوع در مورد دیابت تغذیه است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، بخصوص کسانی که مبتلا به دیابت هستند. در اینجا به طرز تهیه سه نوع خوراک میپردازیم که مناسب افراد دیابتی است.

خوراک کدو حلوایی

مواد لازم:

کدوحلوایی: 250گرم / سینه مرغ: 250 گرم / نخود سبز: 200گرم / پیاز: یک عدد/ زنجبیل تازه رنده شده: یک قاشق غذاخوری / سیر: 2حبه / رب انار یا ربگوجه: 2 قاشق غذاخوری / گشنیز: 100گرم / شکر قهوهای: یک قاشق غذاخوری / نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم / روغن زیتون: به میزان لازم

در یک قابلمه مقداری آب ریخته و روی حرارت میگذاریم تا جوش بیاید. کدو حلوایی را پوست کنده و خرد کرده و در آب جوش میریزیم و بعد از چهار، پنج دقیقه کدوها را درآورده و آبکش میکنیم.

سینه مرغ را شسته، خرد کرده و با کمی آب و یک عدد پیاز میپزیم. داخل یک قابلمه کمی روغن زیتون ریخته و مرغ را در آن تفت داده و کمی سرخ میکنیم. نخود سبز را پخته و همراه زنجبیل تازه و رنده شده، سیر رنده شده و کدو حلوایی به مرغ اضافه و مخلوط کرده و خوب تفت میدهیم. در این مرحله رب انار یا رب گوجه فرنگی، شکر قهوهای و مقداری آب اضافه کرده و روی حرارت کم میگذاریم تا جا بیفتد. قبل از این که غذا را از روی حرارت برداریم گشنیز را شسته و ساتوری خرد کرده و به خوراک اضافه میکنیم. بعد از یکی، دو دقیقه خوراک را در ظرف مناسبی ریخته و با برنج سرو میکنیم.

خوراک لوبیا سفید

مواد لازم:

 

لوبیا سفید: 200 گرم / سینه مرغ کوچک: یک عدد / تره فرنگی کوچک: 2 عدد / جعفری: 100 گرم / نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

ترهفرنگی، پیاز، سیرها و جعفری را شسته و خرد شده در یک قابلمه گود میریزیم. لوبیا سفید را هم که از قبل خیس و در این فاصله چند بار آب آن را عوض کردهایم درقابلمه
میریزیم.

مواد را با هم مخلوط کرده و مرغ را شسته، خرد کرده و روی مواد میگذاریم بهطوری که کامل روی مواد قراربگیرد. سپس کمی آب، نمک و فلفل را روی مرغ ریخته و قابلمه را روی حرارت کم میگذاریم تا کامل پخته شود و درنهایت آب نداشته باشد. این خوراک خوشمزه را در ظرف مناسبی ریخته و سرو می کنیم.

خوراک گل کلم

مواد لازم:

گل کلم: نیم کیلو / سینه مرغ کوچک: یک عدد / فلفل دلمهای کوچک: یک عدد / پیاز داغ: 2 قاشق غذاخوری / ریحان: 50 گرم / لیموترش: یک عدد/ نمک، زردچوبه: به میزان لازم

مرغ را شسته و به قطعات کوچک خرد کرده و همراه با پیازداغ، فلفل دلمهای خرد شده، نمک فلفل و زردچوبه در یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت کم تفت میدهیم. سپس کمی آب اضافه کرده و در قابلمه را میگذاریم تا مرغ بپزد. بعد کمی آبلیموی تازه به مرغ اضافه کرده و از روی حرارت برمیداریم.

در این مرحله گلکلمها را خرد کرده و پانزده دقیقه در محلول آب و سرکه میگذاریم تا حشراتش خارج شده و تمیز شود سپس گلکلمها را آبکشی کرده و در غذاساز ریخته و خرد میکنیم. به طوری که شبیه دانههای برنج شود. در این مرحله گلکلم و مواد را خوب با هم مخلوط کرده و در نهایت ریحان را شسته، ساطوری خرد کرده و برای تزیین روی خوراک ریخته و سرو میکنیم.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها