پژوهشگر و کارشناس تاریخ اسلام گفت: بکارگیری مدیران تازه نفس و غیروابسته به حلقه‌ها و لابی‌های پشت پرده باعث می‌شود که دست مافی‌های قدرت از تصمیم گیری‌های کلان جامعه دور شود و کشور به سمت پیشبرد اهداف مدیریت نبوی که مد نظر مقام معظم رهبری است حرکت بیشتر و پرشتاب تری داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۴۳
لزوم بکارگیری مدیران تازه نفس غیروابسته به لابی‌های پشت پرده/ مافیای قدرت کشور را دچار چالش‌ می کند

حجت‌الاسلام محمد سعید نجاتی در گفت‌و‌گو با جام جم آنلاین؛ در خصوص سیره مدیریتی پیامبر اکرم در انتخاب و انتصاب مدیران و نحوه برخورد و تصمیم گیری‌ها اظهار داشت: خداوند در آیه 26 سوره قصص بهترین مسئول و مدیر را کسی معرفی می‌کند که توانایی و امانتداری و وفاداری لازم را در مسئولیت واگذار شده دارد.

پژوهشگر و کارشناس تاریخ اسلام بیان داشت: در سوره بقره هم آمده است که وقتی که پیامبر اکرم (ص) می‌خواهند طالوت را به فرماندهی انتخاب کنند هم توانایی معنوی و هم توانایی مادی وی را مد نظر دارند و در قرآن کریم و سند راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی و مدیریتی پیامبر اکرم (ص) به روشنی، تعهد و تخصص در کنار هم مد نظر ایشان بوده و به تجربه اثبات شده که این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی گفت: یکی از پارامترهای مهم پیامبر اکرم (ص) در انتخاب مسئولین، جوانگرایی بوده است و بارها به علت اینکه مدیران خود را از بین جوانان انتخاب کرده بودند هزینه دادند به عنوان نمونه وقتی امام علی(ع) را در دعوت خویشاوندان به عنوان جانشین خود انتخاب کردند، پیرمردهای بنی‌هاشم این مهم را به ریشخند و مسخره گرفتند که پیامبر یک جوان یا نوجوان را به خلافت و جانشینی خود انتخاب کرده است!

حجت‌الاسلام نجاتی افزود: همچنین پیامبر اکرم در آخر عمر شریف خود اسامة بن زید را بر صحابه کهن سال خود امیر و فرمانده قرار می‌دهد و وقتی که آنها شکایت می‌کنند پیامبر درستی انتخابش را مورد تأکید قرار می‌دهد و بر این اساس کسانی را که از دستورات این فرمانده جوان تخلف می‌کنند مورد لعن خود قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) حتی از افرادی که نقص عضو داشتند برای اجرای مسئولیت‌های جامعه خود کمک می‌گرفته است به عنوان نمونه شخصی که بارها در نبود پیامبر و با دستور پیامبر اکرم، مسئولیت امام جماعت را برعهده داشت جوان نابینایی از اهل مدینه به نام عبدالله بن ام مکتوم بود که با توجه به توانایی که داشت، مسئولیت اقامه نماز جماعت را در مسجد مدینه و در واقع پایگاه رسول اکرم (ص) به خوبی انجام می‌داد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نکته بعدی که در سیره پیامبر اکرم مورد توجه است، ایشان تنها از حزب و موافقان واقعی خودشان یارگیری نمی‌کردند بلکه ما در تاریخ داریم که حتی از نیروهای تازه مسلمان سران کفر هم یارگیری می‌کردند و به آنها مسئولیت می‌دادند تا آنها را جذب اسلام کنند و مصداق این مهم شخص ابوسفیان است و همان روزی که ابوسفیان بعد از سالها مبارزه با پیامبر اکرم (ص)، ادعای اسلام ظاهری می‌کند رسول خدا به او مسئولیت و افتخار این را می‌دهد که خانه‌اش محل امن برای کسانی است که به اسلام پناه بیاورند.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که نکات زیادی پشت اینگونه انتخاب‌های پیامبر بود و یا خالد بن ولید را که سردار قوی مکه بود و در جنگ احد علیه مسلمانان کشتار زیادی انجام داده پیامبر به او مسئولیت نظامی واگذار کرده بود و یا به سران قریش مسئولیت می‌دهد و خلفای سه گانه از کسانی بودند که در خیبر مسئولیت فرماندهی در زمان پیامبر اکرم (ص) راعهده دار بودند و این فرصت را پیامبر در اختیار آنها قرار می‌داد و در واقع حلقه‌ مسئولینی که پیامبر اکرم (ص) انتخاب می‌کردند بسته نبود.

حجت‌الاسلام نجاتی ابراز کرد: پیامبر اکرم به تناسب شرایط، راه را برای ورود عنصرها و نیروهای جدید باز می‌کرد به عنوان نمونه فرماندهان شناخته شده مسلمانان، محدود بودند اما در نبرد خندق وقتی که عمرو بن عبدود مبارز می‌طلبد و امام علی (ع) اعلام آمادگی می‌کند پیامبر اکرم دو بار با امیر المؤمنین فرمان می‌دهند که بنشین و در واقع پیامبر قصد دارند فرصت را در اختیار دیگران هم بگذارند و به گونه‌ای نباشد که فقط کسانی که تجربه شده‌اند بتوانند در کارزارها اعمال قدرت کنند و خودشان را نشان دهند.

وی در رابطه با نحوه برخورد پیامبر اکرم (ص) با تخلف مسئولین و مدیران خود گفت: عکس‌العمل پیامبر در رابطه با برخی تخلفات فرماندهان و مدیران جامعه خود، بسیار سریع بود؛ زمانی که سعد بن عباده یکی از سران انصار که یکی از پرچم داران فتح مکه هم است و در میدان جنگ بر خلاف سیاست پیامبر اکرم شعار می‌دهد که امروز روز انتقام است پیامبر اکرم بلافاصله دستور داد که پرچم را از او بگیرید و از او سلب مسئولیت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها