آنگلا مرکل اعلام کرد پس از پایان دوره کنونی دیگر صدراعظم نخواهد بود

پایان مرکل

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز دوشنبه در یک خبر غیر منتظره اعلام کرد پس از پایان دوره کنونی در سال 2021 دیگر صدر اعظم نخواهد بود. چهارمین دوره صدر اعظمی مرکل که طولانی‌ترین دوران صدر اعظمی یک زن در تاریخ آلمان محسوب می‌شود سال 2021 به پایان می‌رسد. مرکل می‌گوید: اکنون زمان آن فرا رسیده است که فصل جدیدی آغاز شود. به گزارش راشا تودی، بورس‌های اروپایی و بخصوص بورس آلمان با افزایش شاخص به این گفته‌های مرکل واکنش مثبت نشان دادند. مرکل (۶۴ ساله) از سال ۲۰۰۰ تاکنون ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان را برعهده دارد.
کد خبر: ۱۱۷۳۹۰۰

فولکر بوفیر، رئیس ایالت هستن که اخیرا حزب مرکل نتوانست در آن پیروزی درخشانی بدست آورد درواکنش به اظهارت مرکل گفت: این تصمیمی محکم است. حزب مرکل چندی پیش هم در جریان انتخابات ایالت بایرن، نتوانست نتیجه مطلوبی کسب کند. همین امر موجب شد تا آندرا نالز رئیس سوسیالدموکراتها تهدید کند در صورتی که در سیاست موجود پیشرفتی وجود نداشته باشد، از دولت ائتلافی خارج خواهد شد. بسیاری از ناظران پیشبینی میکنند ممکن است ائتلاف کنونی حاکم بر آلمان تا سال 2021 نتواند دوام داشته باشد. راستگرایان افراطی
بشدت مرکل و دیگر احزاب آلمان در ائتلاف حاکم را به دلیل سیاست پذیرش پناهجویان هدف انتقاد قرار میدهند. در این میان محبوبیت خانم مرکل در بین احزاب سبز نیز بشدت کاهش پیدا کرده است. امانوئل مکرون تصمیم صدر اعظم آلمان را تحسین کرد و گفت: این تصمیم مرکل است و فکر میکنم چنین تصمیمی شایسته احترام است. مکرون همچنین صدراعظمی ۱۳ ساله آنگلا مرکل را بسیار تحسینبرانگیز توصیف و از پایبندی او به ارزشهای اروپا تشکر کرد. رئیسجمهوری فرانسه به توانایی مرکل در مقابله با بحران مالی و نیز پرونده مهاجرت در سالهای اخیر بدون زیر پا گذاشتن ارزشهای اروپایی اشاره کرد و گفت: او کشورش را با شجاعت بسیار هدایت میکند. صدراعظم آلمان درباره تصمیمش گفته بود: به خوبی میدانم چنین اقدامی در تاریخ آلمان بیسابقه است. من این تصمیم را با سنجیدن جنبههای مختلف آن گرفتم. من به عنوان صدراعظم آلمان متولد نشدم.

عوامل و پیامدهای کنارهگیری

نتایج انتخابات محلی اخیر در ایالت بایرن، شکست سنگین حزب دموکرات مسیحی
آنگلا مرکل را نشان داد و در واقع به مثابه زنگ خطری برای ادامه سیاستهای مرکل بود. پیشتر از آن نیز یک نظر سنجی نشان میداد نزدیک به نیمی از مردم آلمان با کنار رفتن آنگلا مرکل از قدرت موافق هستند. به گزارش روسیا الیوم، براساس نتایج نظرسنجی پایگاه تحلیلی یو گاو، حدود ۴۳ درصد از شرکتکنندگان موافق کناره گیری آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از قدرت بودند. در همین حال ۴۲درصد نیز باقی ماندن آنگلا مرکل در قدرت را یک تصمیم بهتر میدانستند و ۱۵ درصد نیز از رای دادن در این موضوع خودداری کردند. ناظران پیشبینی میکنند با توجه به افزایش اقبال به حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» که اکنون نمایندگانش وارد مجلسهای ایالتی تمام ایالتهای آلمان شدهاند، باید در آینده منتظر قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در این کشور بود. عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقهای رأی الیوم با اشاره به کنارهگیری مرکل از قدرت نوشت: خبر اعلام کنارهگیری آنگلا مرکل از ریاست حزب اتحاد دموکرات مسیحی به مانند یک صاعقه بر سر میلیونها نفر داخل و خارج از آلمان فرود آمد زیرا بسیار دشوار است که در آینده نزدیک رهبری این «بانوی آهنین» که نقش بزرگی در تقویت اتحادیه اروپا و محکم کردن پایههای آن و شکوفایی و رونق اقتصادی کشورش بازی کرد، جایگزین شود. به نوشته این تحلیلگر، خانم مرکل مرزهای کشورش را فقط روی پناهندگان سوری باز نکرد بلکه به روی عراقیها و افغانهایی که سوار بر دریا شدند و جان خود را برای رسیدن به پناهگاه امن به خطر انداختند نیز باز کرد؛ پناهگاهی که برای شان آرامش و لقمه نانی آغشته با کرامت انسانی و آینده امن تأمین کند. دولت مرکل حتی چشم از برخی آنها بست و روایتها و داستانهای غیردقیق شان را از خاستگاههای رأفت و درک آنها پذیرفت. این خانم که درجه دکترای شیمی دارد و دختر یک کشیش است، دورهای از عمر خود را پشت پرده آهنین سپری کرد و معنای رنج، ارزشهای تسامح و همبستگی با محرومان و فرار کردهها از جنگها و مناطق تنش را فهمید. به همین دلیل دل و محبت آنها و میلیونها نفر در داخل و خارج آلمان بویژه در کشورهایی مانند یونان و پرتغال را به دست آورد و برای نجات این دو کشور و ملتهای آنها از ورشکستگی با تزریق
صد میلیارد دلار در اقتصاد آنها دریغ نکرد.

ورود به سیاست

آنگلا مرکل، سال ۱۹۹۰ به معاونت سخنگوی نخستین دولت دموکراتیک جدید در آلمان شرقی پیشین منصوب شد. پس از اتحاد دو آلمان او به آلمان غربی رفت و در آنجا به عضویت حزب محافظهکار اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان درآمد. در ۱۸ مارس ۱۹۹۰ وی از ایالت مکلنبورگ فورپومرن به مجلس فدرال آلمان (بوندستاگ) راه یافت و به عنوان
قائم مقام سخنگوی دولت برگزیده شد. بهدلیل توجه هلموت کهل (صدراعظم وقت آلمان) به او، در ۱۸ ژانویه ۱۹۹۱ به عنوان وزیر زنان و جوانان و در سال ۱۹۹۴ به عنوان وزیر محیطزیست، حفظ طبیعت و امنیت رآکتورها مشغول به کار شد. پس از شکست اتحادیه دموکرات مسیحی در انتخابات ۱۹۹۸، مرکل بهعنوان دبیرکل این حزب برگزیده شد و در سال ۲۰۰۰ به عنوان نخستین زن در تاریخ حزب دموکرات مسیحی آلمان، به رهبری این حزب برگزیده شد.در انتخابات بوندستاگ در سال ۲۰۰۵ مرکل خود را نامزد صدراعظمی از طرف دو حزب متحد کرد و با پیروزی خود برای نخستین بار بهعنوان یک صدر اعظم زن توانست در آلمان قدرت را به دست گیرد. دوره نخست صدر اعظمی او تا سال 2009 ادامه داشت و یکبار دیگر مرکل توانست صدر اعظمی خود را تا سال2013 تجدید کند. سومین دوره صدراعظمی مرکل پس از انتخابات فدرال ۲۰۱۳ آغاز شد که در آن اتحادیه دموکرات مسیحی به پیروزی درخشانی دست یافت. مرکل در روز ۲۰نوامبر ۲۰۱۶ باز قصد نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات فدرال آلمان در سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد و پس از پیروزی در این انتخابات (2017) برای چهارمین دور به صدر اعظمی آلمان رسید.

نگاهی به سیاست خارجی مرکل

آنگلا مرکل در زمان جنگ عراق به پشتیبانی از سیاستهای آمریکا پرداخت. اما بعدها تلاش کرد از همگرایی صددرصد با آمریکا در عرصه بینالمللی کنارهگیری کرده و استقلال اتحادیه اروپا را پیگیری کند. وی معتقد به عضویت ترکیه بهعنوان مشارکتکننده ممتاز است اما با عضویت کامل این کشور در اتحادیه اروپا مخالفت میکند.

مرکل به رغم موضع انتقادی خود نسبت به روسیه، درهای همکاری با این کشور را هم نمیبندد. وی در جریان «برجام» از برنامه جامع اقدام مشترک کشورهای خارجی با ایران بشدت حمایت کرده و همچنان بر پایبندی به آن تاکید میورزد. مرکل همچنین مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود اما با این خروج، آلمان به رهبر بیرقیب اروپا تبدیل شد.مرکل همچنین بشدت مخالف سیاست های ترامپ بوده و آنها را خطرناک توصیف می کند.

علی باقری

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها