قیصر امین‌پور را خیلی‌های ما با آن سروده معروف «اکبر لیلازاد» کتاب فارسی دوران ابتدایی می‌شناسیم. وقتی که معلم داشت اسامی دانش‌آموزان را می‌خواند و کسی نبود پاسخ حاضر معلم را برای اسم «اکبر لیلازاد» بدهد. اکبر به جبهه رفته و شهید شده بود. خیلی‌ها بعدها شعر دیگری از قیصر را هم از حنجره مرحوم ناصر عبداللهی شنیدند: «سراپا اگر زرد و پژمرده‌ایم ولی دل به پاییز نسپرده‌ایم».
کد خبر: ۱۱۷۳۸۴۸

شاید قیصر زمانی که داشت این را میسرود و بعدها هم عبداللهی آن را میخواند، جفتشان نمیدانستند که دفتر عمر قیصر هم در یکی از همین روزهای زرد و خزان پاییزی بسته خواهد شد. او از شاعران عجیب و بیحاشیه اما با سواد معاصر بود که سر توی کار خودش داشت و فارغ از هیاهوهای اطرافش بود. هشتم آبان سالمرگ قیصر است و ما هم با یک روز تاخیر یاد این شاعر پراحساس شعر معاصر میکنیم. ورق بزنید صفحه 10.

علیرضا قزوه را خیلیها با بیت معروف «گودال قتلگاه پر از بوی سیب بود/ تنهاتر از مسیح کسی بر صلیب بود». نه تصور نکنید که ما سراغ قزوه رفتهایم. فقط خواستیم بگوییم که این روزها در تهران نمایشی با نام «تنهاتر از مسیح» در یکی از جنوبیترین مناطق پایتخت در حال برگزاری است که بیارتباط با حال و هوای این روزهای اربعین و آخر صفر هم نیست.

القصه که سراغ این نمایش رفتهایم و با یکی از عواملش راجع به آن گپ زدهایم. «تنهاتر از مسیح» هم یکی از نمایشهای عظیم میدانی و آیینی است که تماشایش خالی از لطف نیست. اینها همه را گفتیم که این را بگوییم اگر طالب بودید سری به بوستان ولایت در جنوب تهران بزنید و تجربه تماشای این نمایش میدانی را از دست ندهید. دیدنش احتمالا جالب توجه خواهد بود. گزارش ما از این نمایش را هم میتوانید در همین صفحه بخوانید.

تنگه ابوقریب هم این روزها دارد روزهای آخر اکران خودش را سپری میکند. در کنار تنگه، فیلم ماهورا هم دیگر فیلم دفاع مقدسی است که چراغ فیلمهای دفاع مقدس را سوسوزنان روشن نگه داشته است. همین بهانه خوبی بود بچههای سینمایی جامجم بروند سراغ فیلمهای گونه دفاع مقدس و مقاومت که در شش هفت سال اخیر ساخته شده تا ببینند از نظر کمی و کیفی چه کردهاند و فروششان چطور بوده و این حرفها. از همین تنگه ابوقریب شروع کردهاند و تا اخراجیها 3 سال 90 عقب رفته و تمام فیلمهای این ژانر را ریختهاند روی دایره. صفحه خوشگل و جذابی که علی رستگار بسته را ببینید و بروید توی نخ اطلاعات و جزئیات دقیق و ریزی که از میزان فروش فیلمها در سالهای مختلف و مقبولیت کمی و کیفی آنها ارائه کرده. آب اگر دستتان است بگذارید زمین و یکی دو صفحه ورق بزنید و بروید صفحه 12.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها