اعتراف‌های یک روزنامه‌‌نگار چاق

بی‌خیال رژیمی‌ها!

این هفته به بهانه شروع یک پروژه کاری جدید با تعدادی از همکاران قدیمی یک قرار دوستانه داشتیم و یکی از همین بچه‌ها در طول یک سالی که از آخرین دیدارمان می‌گذشت حدود ده کیلو وزن کم کرده بود. به گفته خودش این کاهش وزن در عرض چهار ماه اتفاق افتاده است؛ آن هم به کمک یک رژیم سفت و سخت.
کد خبر: ۱۱۷۳۱۹۷

راستش در بین حرفهایش جملهای را به کار برد که اتفاقا سوژه همین هفته شد: «من واقعا از رژیم گرفتن و یکنواختی مزهها خسته شده ام و دنبال ایجاد تنوع در برنامه غذایی ام هستم بدون اینکه ترس از چاق شدن داشته باشم. مثلا مدتی است به جای اینکه روی سالادم سس مایونز بریزم، از آبلیمو استفاده میکنم و دیگر حس خوبی به سبزیجات و سالاد ندارم. البته بتازگی متوجه شده‌‌ام که سس مایونز و نان رژیمی هم در بازار وجود دارد و قطعا از این هفته سراغشان میروم.»

حالا سوال اینجاست آیا واقعا این محصولات رژیمی‌‌اند و باعث افزایش وزن نمیشوند؟

با یک جستوجوی ساده در وبگاههای معتبر متوجه میشویم نباید خیلی دلمان را به کلمه «رژیمی» روی محصولات غذایی خوش کنیم، چرا که رژیمی بودن صرفا به معنای سالم و کم کالری بودن نیست. به عنوان مثال، نانهای رژیمی یا فیبر بالایی دارند یا از جو تهیه شدهاند یا به شکل خشک به فروش میرسند و بسیاری از ما تصور میکنیم کالری ندارند در حالی که این اشتباهی بزرگ است، چون جو هم دارای نشاسته است و هر گرم نشاسته چهار کیلوکالری انرژی تولید میکند. درباره نان خشک هم باید گفت این نوع نان فقط آب کمی دارد اما میزان نشاستهاش با سایر نانها فرقی ندارد و حتی در وزن برابر دارای کالری بیشتری هم است.

از طرفی روی سسها عبارت رژیمی درج میشود؛ یعنی فقط چربی این محصولات کمتر از انواع معمولی است و به جای چربی، آرد یا ترکیبات پروتئیندار به آنها اضافه شده که پس از ورود به بدن، کالری تولید میکنند، فقط کمی کمتر از نوع معمولی و با این حساب مصرفشان باید محدود باشد. از طرفی ما برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام مجبور به حذف هیچ ماده غذایی خاصی نیستیم و فقط باید حواسمان به کالریها باشد و زیادهروی نکنیم.

مثلا به جای اینکه یک قاشق سس مایونز خالص روی سالاد بریزیم یک قاشق چایخوری سس مایونز را با مقداری آب نارنج مخلوط کنیم تا هم کالری مصرفیمان کمتر شود و هم از خوردن سالاد مورد علاقهمان لذت ببریم.

پریسا اصولی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها