با کفش و کوله مناسب راهی کربلا شوید

سبک سنگین یک پیاده روی

چند روزی از شروع حرکت زائران کربلا و راهیان اربعین می‌گذرد. عده‌ای راهی شده‌اند و عده‌ای هنوز باقی مانده‌اند.
کد خبر: ۱۱۷۳۰۲۶

بسیاری زائر کربلا شدند و آنهایی هم که نتوانستند به این خیل جمعیت بپیوندند سعی میکنند مسیرهای جایگزینی را به سمت مشهد و حرم امام رضا(ع)، قم و حرم حضرت معصومه (س) و حتی شاهعبدالعظیم حسنی (ع) انتخاب کنند.

این مسیر راهپیمایی با تمام سختیهایی که دارد، همه عاشقان اباعبدا... (ع) را در یک مسیر همراه کرده و این به زیبایی سفر اضافه میکند. یکی از مهمترین نکاتی که افراد باید در این سفر مراعات کنند، انتخاب کفش و کولهپشتی مناسب برای داشتن سفری کمخطر و بدون مشکل است که به زائران کمک میکند این مسیر را با کمترین سختی و آسیب ممکن سپری کنند.

دکتر سید منصور رایگانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران در گفتوگو با «چاردیواری» نکات مهمی را در این مورد اشاره میکند.

راه رفتن، حرکت کردن، راهپیمایی و فعالیتهای ورزشی همگی جزو فعالیتهای روزمره ما محسوب میشوند که اهمیت بالایی دارد و بدن باید برای چنین فعالیتهایی آماده باشد؛ بنابراین افراد باید همیشه بدن آمادهای داشته باشند و برای اینکار بهطور مستمر، ورزش ملایم انجام دهند.

بهعنوان مثال، هر روز به اندازه دو ست ده دقیقهای نرمش، پیادهروی یا کشش انجام دهند تا بدنشان آماده باشد.

افرادی که فعالیت یا پیادهروی طولانی را در پیش میگیرند مانند زائران اربعین باید دقت داشته باشند که بهطور مستمر و مداوم پیادهروی نکنند بلکه باید حرکاتشان را تعدیل کنند بهطوری که در راه رفتن و انتخاب مسیر به گونهای عمل کنند که مسیری طولانی را پشت سر هم طی نکنند و حتما بین فواصل راه، استراحت داشته باشند و بهتر است هر 20 تا 30 دقیقه در نقطهای بایستند و بعد از چند دقیقه استراحت، به مسیر خود ادامه دهند. این مساله برای افرادی که سن بالا دارند یا مبتلا به بیماری خاصی هستند، اهمیت بیشتری دارد.

کفش مناسب

در پیادهروی اربعین، شاید کفش مناسب مهمترین مولفهای باشد که افراد باید به آن توجه کنند. کفشی برای این پیادهروی طولانی مناسب است که حتما قوزک پاها را محکم بپوشاند و به اصطلاح «نیمبوت» یا «نیمپوتین» باشد. در این راهپیمایی، ممکن است همه مناطق، سطوح همواری نداشته باشید یا همه مسیرها آسفالت نبوده و خاکی باشند، بنابراین احتمال آسیب مچ پا وجود دارد. توجه داشته باشید کف کفشی که در این مسیر میپوشید باید حتما نرم باشد و زیر کفش محکم یا حتی آجدار باشد تا با قرار گرفتن روی سطوح ناهموار، کف پا آسیب نبیند. کفی داخل کفش حتما باید نرم باشد تا راه رفتن در مسافت طولانی، پا را خسته نکند. توصیه میکنیم اندازه پاشنه کفشی که برای پیادهروی اربعین میپوشید، بیشتر از سه سانتیمتر نباشد. در واقع، کفشهای پوتینی کفشهای مناسبتری هستند.

از نظر جنس کفش هم افراد باید دقت کنند؛ در حال حاضر بیشتر کفشهایی که بهعنوان کفش چرم به فروش میرسند، چرم طبیعی نیستند. اگر کفش چرم طبیعی باشد که خیلی مناسب است و اگر کفش چرم نمیپوشید، جنس آن بهگونهای باشد که تبادل هوا با بیرون بخوبی انجام شود تا مانع تعریق پا داخل کفش شود و اجازه تنفس به پا بدهد. افراد در فواصل زمانی، بهتر است چند مرتبهای کفش را از پا خارج کنند و اجازه دهند پا استراحت کند، پا را ماساژ دهید و بهداشت پا را هم تا جایی که میتوانند رعایت کنید.

این مساله بویژه در مبتلایان به دیابت یا بیماریهای عروقی اهمیت بالایی دارد و باید در این مسیر حتما بهداشت پا را رعایت کنند تا کمتر دچار آسیب شوند.

مسافران اربعین در صورت امکان بهتر است کفش جایگزینی هم همراه خود داشته باشند تا در طول مسیر، آنها را تعویض کنند. در بعضی مسیرها لزومی به پوشیدن کفشهای پوتینی نیست و میتوانید از کفشهای راحتتری برای پیادهروی استفاده کنید.

کولهپشتی مناسب

کولهپشتی مناسبترین کیف برای پیادهروی اربعین است، اما بهدلیل طولانی بودن مسیر و خستگی زیادی که با آن درگیر میشوید، سعی کنید کولهبار سبکی همراه داشته باشید، به طوری که بهتر است وزن کولهپشتی حداکثر 10 تا 15 درصد وزن خودتان بوده و بیشتر از این وزن نباشد.

با توجه به این که بسیاری از ضروریات این سفر در طول مسیر فراهم است، پس بهخاطر داشته باشید بار اضافی با خود حمل نکنید و سعی کنید فقط وسایل دمدستی و لازم را با خود بردارید تا سبکبار باشید.

کولهپشتی را حتما با دو بند به پشت خود آویزان کنید تا شانهها کمتر دچار آسیب شود. بندهای کوله که روی شانهها قرار میگیرد باید کاملا قابلیت ارتجاعی داشته، پهن، نرم و ابری باشند تا در درازمدت باعث اعمال فشار روی شانهها نشوند. یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشت، توزیع مناسب وسایل داخل کولهپشتی است؛ بهطوریکه بار خود را یکجا متمرکز نکنید و در قسمتهای مختلف کوله به شکلی توزیع کنید که یک قسمت آن سنگینتر از قسمت دیگر نباشد.

بندهای دور کمر برای کولهپشتی یکی از مواردی است که به حمل راحتتر آن کمک میکند. این بند هم باید ویژگیهای بندهای شانه را داشته و پهن باشد. بندهای کمر حتما باید قسمت بالای لگن را هم بپوشاند و تنها دور کمر بسته نشود. آویزان شدن کوله در ناحیه پشت، باید به صورتی باشد که کوله از کتفها بالاتر قرار نگیرد تا گردن را تحت فشار قرار ندهد.

از قسمت پایین هم به موازات استخوان لگن باشد و عرض و پهنای کوله هم نباید از پهنای بدن بیرون بزند؛ در واقع کولهپشتی باید بهگونهای روی پشت قرار گیرد که جزئی از بدن شود.

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها