بررسی واکنش‌ها به گزارش جام‌جم درباره سرمایه‌گذار نمایش «بینوایان»؛ از مهناز افشار تا کاربران توییتر

ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم

راستش را بخواهید وقتی سه‌شنبه هفته پیش گزارش «از کجا آورده‌ای؟» را درباره شیوه‌های اسپانسرینگ و دیگر موارد مالی نمایش «بینوایان» آماده انتشار می‌کردیم که فردایش یعنی چهارشنبه منتشر شود، گمان نمی‌کردیم این گزارش این‌قدر واکنش به همراه داشته باشد. چرا؟ چون ما طبق روالی معمول، درباره جزئیات فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذار این نمایش، که نامش عنوان شده بود، اطلاعاتی کسب کرده بودیم و این اطلاعاتی بود که با کمی شم روزنامه نگاری و پیمایش به دست آمد؛ نه مبتنی بر پاپاراتزی بود نه کار و باری امنیتی. جز این هم، کلی سوال مطرح کردیم که انتظار داشتیم حسین پارسایی به عنوان کارگردان نمایش، یا خود سرمایه‌گذار نمایش که حاضر به گفت‌وگو با ما نشد، پاسخش را می‌دادند. همین. حالا اما آن گزارش، هم واکنش مهناز افشار، بازیگر نمایش پیشین حسین پارسایی یعنی «اولیور توئیست» را به همراه داشته و هم برخی کاربران توییتر به برخی موارد آن ایراد وارد کرده‌اند. حرف حساب آنها چیست و چرا ما مدعی هستیم در رابطه با گزارش ما اشتباه می‌کنند؟ این گزارش را در پاسخ به همین پرسش‌ها بخوانید.
کد خبر: ۱۱۷۱۵۳۶

مهناز افشار

کاش گزارش ما را دقیق می‌خواند

ما نگفتیم اینقدر گرفته؛ سوال کردیم

مهناز افشار، در حالی دریافت 30میلیون برای هر شب اجرای نمایش قبلی حسین پارسایی یعنی «اولیور توئیست» را در حساب شخصی‌اش در توییتر تکذیب کرده که جام‌جم مطلقا به چنین رقمی به عنوان دستمزد روزانه افشار اشاره‌ای نکرده و صرفا شنیده‌ها را در این باره نقل کرده بود و حتی در میان‌تیتر مربوط به این بازیگر با استفاده از علامت سوال پرسش مطرح کرده بود که آیا درست است که می‌گفتند افشار برای هر شب اجرای آن نمایش 30میلیون دریافت کرده است و انتظار داشت وقتی کارگردان آن نمایش با ادعای شفاف‌سازی مالی در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شده پاسخی به چنین پرسش‌هایی می‌داده است. حالا در این میان دو سه رسانه، گزارش جام‌جم را به نوعی مصادره کرده‌اند یا در خوشبینانه‌ترین صورت ممکن، دچار کم‌دقتی شده‌اند و آورده‌اند که جام‌جم رقم دستمزد مهناز افشار را افشا کرده است. بنابراین، بسیار هم خوب است که این بازیگر در مقام پاسخگویی به شایعات برآمده، هر چند او در تکذیبیه‌اش به گزارش جام‌جم اشاره نکرده و نام دیگر رسانه‌های ناقل این قسمت از گزارش جام‌جم را آورده است؛ چرا که ما چنین ادعایی را مطرح نکردیم و این، دیگر رسانه‌ها بودند که چنین رقمی را به اشتباه و به نقل از جام‌جم با قاطعیت مخابره کردند.

ما نگفتیم «بینوایان»؛ گفتیم «اولیور توئیست»

نکته بعدی اما مربوط به اشتباه خود مهناز افشار در تکذیبیه‌اش است. او در متن کوتاهی که با عنوان تکذیبیه در توییترش منتشر کرده، نوشته است: «بنده در تئاتر بینوایان حضور ندارم، چه رسد به آن‌که شبی ۳۰ میلیون تومان دریافت کنم». خب ما در گزارش‌مان با این‌که کلیت گزارش به موارد مالی نمایش بینوایان مربوط بود ننوشته بودیم که افشار در نمایش تازه حسین پارسایی یعنی «بینوایان» حضور دارد، صراحتا آورده بودیم او آیا آن‌طور که گفته می‌شد برای بازی در نمایش قبلی پارسایی یعنی اولیور توئیست فلان مبلغ را گرفته است یا نه؟ البته یکی از رسانه‌هایی که گزارش جام‌جم را نقل کرده بود ابتدا در تیتر گزارشش به اشتباه آورده بود که جام‌جم ادعا کرده افشار این مبلغ را برای بازی در نمایش بینوایان گرفته که اشتباهش را پس از انتشار گزارش، تصحیح کرد.

این اشتباه (به این دلیل به تلقی افشار می‌توان «اشتباه» اطلاق کرد که او می‌توانست به منبع اصلی گزارش که جام‌جم بود، رجوع کند و نه به منابع دیگر که ناقل گزارش ما بودند و در یک مورد دچار چنین اشتباهی شدند) اتفاقا نکته‌ای بود که سایت کافه‌سینما، به عنوان یکی از رسانه‌هایی که گزارش جام‌جم را مورد توجه قرار داده بود هم به آن اشاره کرد. این رسانه با اشاره به نقلش از گزارش جام‌جم و تکذیبیه مهناز افشار نوشت: «روز گذشته پستی منتشر کردیم به نقل از روزنامه جام‌جم که در آن انتقادهایی شده بود از یک مدیر وزارت ارشاد که تئاتر گران‌قیمت بینوایان را با حفظ سمتش در وزارتخانه، روی صحنه برده است. کافه سینما بخصوص روی این نکته تاکید کرده بود که چنین فعالیتی از سوی یک مدیر در وزارت ارشاد مدیری که در حوزه اعطای مجوز، گیریم در زمینه دیگری نقش ایفا می‌کند، خارج از اصول و قواعد بازار آزاد است و می‌تواند به ایجاد فضای انحصاری منجر شود. آن‌هم مدیری که در برابر شفاف‌سازی مالی کارش، مقاومت می‌کند. در این گزارش همچنین به‌نقل از روزنامه جام‌جم، نقل شده بود که افشار برای بازی در تئاتر اولیور توئیست، تئاتری دیگر از همین مدیر، شبی 30 میلیون دریافت کرده است. حالا امروز مهناز افشار در توییتی خطاب به «آقای بازجو»، از این نوشته که اصلا در تئاتر بینوایان حضور ندارد که بخواهد چنین پولی بگیرد! این در شرایطی است که همان‌طور که خواندید، جام‌جم این دستمزد را برای نمایش اولیور توئیست مطرح کرده است». در ادامه این سایت به نوعی خواسته از دل اشتباهی که افشار در قرائتش از گزارش جام‌جم داشته، مچ او را بگیرد و بگوید این یک اشتباه نیست، بلکه در خلال آن باید نوعی اعتراف را جست‌وجو کرد. این رسانه پس از اشاره به این‌که جام‌جم نگفته بود بینوایان بلکه گفته بود اولیور توئیست، این‌طور نوشته که «حال سوال اینجاست. «آقای بازجو»ی مورد اشاره مهناز افشار، کیست؟ آیا این رقم را به‌اشتباه درباره نمایش دیگری مطرح کرده است؟ در صورت پذیرفتن این پیش‌فرض، چرا مهناز افشار، به‌جای تکذیب اصل خبر، آورده شدن اشتباه یک نام را هدف قرار داده است؟این رسانه در واقع معتقد است مهناز افشار خواسته با این اشتباه عمدی، حواس‌ها را از اصل ماجرا که دریافت یا عدم دریافت 30میلیون برای هر شب اجرای اولیورتوئیست باشد، منحرف کرده و اصلی دیگر را مورد حمله قرار دهد که عجالتا و در فحوای این گزارش اهمیتی نداشته است.

کاربران توییتر

ایضا کاش گزارش ما را دقیق می‌خواندید

علاوه بر مهناز افشار، کاربران توییتر نیز به گزارش چهارشنبه گذشته جام‌جم درباره نمایش بینوایان واکنش نشان دادند. یکی از کاربران در واکنش به قسمتی از گزارش ما که به برآورد هزینه‌های تولید این نمایش می‌پرداخت، نوشت: «هزینه‌ها را اشتباه نوشته‌اند. قراردادش با اسپیناس ([محل اجرای نمایش بینوایان]) شبی 70 میلیونه و 26 شبش می‌شه 1800 ([یعنی یک میلیارد و 800میلیون تومان]). بیلبورد هم وقتی عمده بخرن، تخفیف خیلی خوبی داره. ضمنا تمام بیلبوردهای تهران‌ویژن (شرکتی تبلیغاتی که کمپین تبلیغاتی نمایش بینوایان را بر عهده گرفته) به این کار اختصاص نداره

دو نکته را درباره این واکنش می‌توان مطرح کرد:

ما نگفتیم چقدر دادید؛ نوشتیم اجاره‌اش این قدر است

نکته اول درباره اجاره سالن تهران‌رویال‌هال در هتل اسپیناس‌پالاس است؛ این کاربر ادعا کرده مجموعه بینوایان برای هر شب اجاره این سالن، 70میلیون پرداخته و نوشته جام‌جم در محاسباتش اشتباه کرده. ما در گزارش «از کجا آورده‌ای؟»، به هیچ عنوان ننوشتیم سالن مذبور با فلان رقم در اختیار مجموعه بینوایان قرار گرفته؛ نوشتیم طی استعلامی که از مسوولان این سالن گرفتیم، هزینه اجاره این سالن بدون دراختیار قرار گرفتن تجهیزات صوتی، بین صد تا 150میلیون‌تومان است. این رقم، مبلغی است که مسوولان سالن نه برای مبلغ اجاره‌بهایی که از مسوولان نمایش بینوایان دریافت کرده‌اند، بلکه مربوط به اجاره‌بهایی است که این سالن روی کاغذ برای همه کسان و مجموعه‌هایی که می‌خواهند سالن را برای یک شب در اختیار داشته باشند در نظر گرفته و به ما هم اعلام کرده است.

حالا اگر بینوایانی‌ها توانسته‌اند مبلغی کمتر از آنچه تهران‌رویال‌هال به طور معمول از مجموعه‌های مختلف می‌خواهد، بپردازند نافی نقل قول ما از مسوولان این سالن یا نشان‌دهنده اشتباه محاسباتی ما نیست.

ما اطلاعی از این‌که بینوایان برای هر شب اجرا چقدر قرار است به تهران‌رویال‌هال بدهد ارائه نکردیم، اما از لحن قاطعانه این کاربر توییتر که نوشته بینوایان برای هر شب 70میلیون پرداخته چنین برمی‌آید که یا خودش دستی در کار داشته یا از آنجا که منبعی برای ادعای خود معرفی نکرده این‌طور به نظر می‌رسد که خودش شخصا منبع این اطلاع‌رسانی دقیق است.

ما نگفتیم همه بیلبوردها؛ تعداد را گفتیم

نکته دوم اما به ایرادی است که این کاربر عزیز به بخش «بیلبوردبازی در پایتخت» گزارش ما وارد دانسته است.

او به دو نکته اشاره کرده، نخست این‌که اگر بیلبوردها به صورت عمده در اختیار مجموعه بینوایان قرار گرفته، پس از تخفیف مناسبی هم بهره برده است، ما در گزارش‌مان درباره این‌که بینوایانی‌ها اساسا چقدر برای در اختیارگرفتن بیلبوردهای شهری هزینه کرده‌اند، هیچ اشاره‌ای نکرده‌ایم و دوم این‌که نوشته شده همه بیلبوردهای شرکت تهران‌ویژن در اختیار بینوایان قرار نگرفته.

درباره این ایراد هم ذکر این نکته ضروری است که در گزارش جام‌جم همچنین هیچ اشاره‌ای به این‌که همه بیلبوردهای شرکت مورد اشاره در اختیار گروه بینوایان قرار گرفته نشده است و ما تعداد و محل بیلبوردهایی که این شرکت به موارد تبلیغاتی بینوایان اختصاص داده را ذکر کرده‌ایم. همین.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها