جام جم آنلاین: کاوشگر فضایی یولیسیز برای تحقیق درباره توفان های خورشیدی، برای سومین بار در مدار قطبی خورشید قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۷۱۳۰

به گزارش شبکه BBC ، کاوشگر خورشیدی یولیسیز در بخش عمده ای از مأموریت تحقیقاتی 16 سال گذشته خود در مدار استوایی این ستاره قرار داشته است.

کاوشگریولیسیز در سال 1990 به وسیله سازمان فضایی آمریکا« ناسا» و سازمان فضایی اروپایی به فضا فرستاده شد.
این کاوشگر روی لایه گازی شکل خارجی خورشید تحقیق می کند و اطلاعات زیادی درباره توفان های خورشیدی به زمین فرستاده است.
ادوارد اسمیت مسوول طرح تحقیقاتی یولیسیز در سازمان ناسا درباره اهمیت قرار گرفتن این سفینه در مدار خورشید می گوید: همه سفینه هایی که برای تحقیق روی بادهای خورشیدی و امواج کیهانی به فضا پرتاب شده اند، در مدار استوایی خورشید قرار گرفته اند، در حالی که به عقیده دانشمندان علوم فضائی، تهیه تصویر سه بعدی از فعالیتهای جوی خورشید با قرار دادن کاوشگرها در مدارهای دیگری به غیر از مدار استوایی، تصویر بهتری از پدیده های فیزیکی خورشید عرضه خواهد کرد.
توفان های خورشیدی تأثیر زیادی روی پدیده های زمینی و ارتباطات الکترومغناطیسی ما مانند ارتباطات رادیویی، تلفنی و اینترنتی دارند.
ادوارد اسمیت می گوید: در مواردی در گذشته افزایش شدید فعالیت های جوی خورشید موجب شد چندین نیروگاه تولید برق آمریکا از مدار خارج شدند، این توفان ها حتی روی ارتباطات ماهواره ای ما تأثیر می گذارند و برای چندین ثانیه پخش برنامه های تلویزیونی ماهواره ای را مختل می کنند.

میدان مغناطیسی خورشید در طول دوره های 22 ساله جا به جا می شود.
به عبارتی مثبت و منفی بودن و جهت جریان مدار مغناطیسی خورشید ثابت نیست و تغییر می کند.
ادوارد اسمیت می گوید به دلیل تأثیر مستقیم تغییرات جوی خورشید بر زندگی روزانه ما روی زمین، بررسی آنها در درک بهتر پدیده های فیزیکی اطرافمان مؤثر خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها