با مرگ فرانس پوشکاش ، دنیای فوتبال یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ این ورزش را از دست داد. فرانس پوشکاش در تیمی بازی می کرد که اولین شکست خانگی انگلیس را بر آنها تحمیل کرد.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۹

پوشکاش که هم تیمی دی استفانو در رئال مادرید بود، از مهاجمان سرشناس فوتبال به شمار می آید. او در 84بازی ملی ، 83گل به ثمر رساند و در سطح باشگاهی در 372بازی موفق شد که 324گل به ثمر برساند. پوشکاش در واقع هافبکی تهاجمی بود که در بازی هوایی ضعف داشت ،اما قدرت شوت پای چپش فوق العاده بود. او در دهه 1950که فوتبال مجارستان در جهان حکومت می کرد، یکی از بازیکنان شاخص و کلیدی این تیم به حساب می آمد. پوشکاش در دوم آوریل 1927در شهر بوداپست چشم به جهان گشود. او علاقه به فوتبال را از پدرش به ارث برد. پوشکاش از همان دوران کودکی به فوتبال زیبا و جذاب گرایش یافت. او در سن 9سالگی به عنوان یک جوان به عضویت تیم کیس پست درآمد و 7سال بعد در سن 16سالگی اولین بازی اش را برای تیم اول باشگاهی خود انجام داد. در باشگاه از او انتقاد می کردند که توپ را بیش از حد نگاه می دارد و تعلل زیادی به خرج می دهد. با این وجود خیلی زود در تیم خود به بازیکن اول تبدیل شد.
2سال بعد در آگوست 1945، پوشکاش اولین بازی اش را برای تیم ملی مجارستان انجام داد و در پیروزی 5بر 2تیم کشورش مقابل اتریش ، اولین گل ملی اش را به ثمر رساند. ینو بوزانسکی همبازی پوشکاش در تیم مجارستان که مدافع راست بود، درباره این اعجوبه گفته است : فکر می کنم هر بازیکن وقتی توپ در اختیار دارد، 3 انتخاب در ذهن اوست. اما پوشکاش دست کم 5انتخاب در ذهن داشت.

طلای المپیک


در سال 1952پوشکاش به همراه تیم ملی کشورش ، برنده مدال طلای المپیک هلسینکی شد و سال بعد از آن در پیروزی بزرگ و خرد کننده مجارستان بر انگلیس سهیم بود. آن بازی را در ورزشگاه ویمبلی لندن ، مجارها با حساب 6بر 3به نفع خود پایان بردند و قلعه مستحکم انگلیسی ها برای نخستین بار در ویمبلی فرو ریخت.
پوشکاش سومین گل تیمش را با ضربه ای سهمگین به ثمر رساند. او بعدها درباره این گل گفت: آن گل ، یکی از بهترین گلهای دوران فوتبالم بود.

بدشانسی در جام جهانی


با آغاز جام جهانی 1954در سوئیس ، مجارستان تیمی به حساب می آمد که دیگر تیمها از مقابله با آن وحشت داشتند و می خواستند به این تیم برخورد نکنند.
پوشکاش و یارانش در دو بازی اول و دوم 17گل به ثمر رساندند و قدرت تهاجمی خیره کننده خود را به نمایش در آوردند. یکی از این دو پیروزی پر گل مقابل آلمان و با نتیجه 8بر 3بود. آلمان تیمی بود که در بازی نهایی نیز مقابل مجارستان قرار گرفت.
پوشکاش به علت مصدومیت قوزک پا تا بازی نهایی نتوانست هم تیمی هایش را همراهی کند. مربی مجارستان نام پوشکاش را در فهرست بازیکنانش برای مقابله مجدد با آلمان قرار داد. اما همه می دانستند که او بهبود پیدا نکرده است. در آن بازی مجارستان به برتری 2بر صفر رسید، اما نتوانست این برتری را حفظ کند و قوایش تحلیل رفت و آلمان 3گل زد تا مجارها برای نخستین بار طی 4سال شکست را تجربه کنند. 2سال پس از آن در دوم اکتبر 1956دوره حضور پوشکاش در تیم ملی مجارستان به پایان رسید. عجیب این که آخرین بازی ملی پوشکاش هم مقابل اتریش بود. در آن بازی پوشکاش هشتاد و سومین گل ملی خود را به ثمر رساند.

تابعیت اسپانیایی


پس از اشغال مجارستان از سوی شوروی ، پوشکاش در حالی که همراه تیم هونود برای یک مسابقه اروپایی در اسپانیا بود، از بازگشت به کشورش سرباز زد و تصمیم گرفت مقیم غرب شود. او به تیم اسپانیول پیوست و در چند بازی پیراهن این تیم را پوشید. اما بعد از آلمان ، اتحادیه فوتبال اروپا او را با محرومیتی دو ساله مواجه کرد که مانع از بازی اش در اروپا شد. او به اتریش و بعد ایتالیا رفت. چون تیمهای میلان و یوونتوس خواهان به خدمت گرفتن او بودند. اما به هر حال در سال 1958به تیم رئال مادرید پیوست و دوران تازه فوتبالش را از 31سالگی آغاز کرد. پوشکاش در اولین فصل حضورش در لالیگا در 4بازی هت تریک کرد، ضمن این که آقای گل رقابت ها شد. پوشکاش گلزنی بود که در برخی مسابقه ها 4یا حتی 5گل می زد و البته هت تریک های او هم زیاد بود. شاید به یاد ماندنی ترین هت تریک هایش مقابل بارسلونا بود. او در نیوکمپ موفق شد 3بار دروازه بارسا را باز کند و این توفیق را در سانتیاگو برنابئو هم تکرار کرد. پوشکاش در 8فصل با رئال مادرید در 180بازی لالیگا شرکت کرد و 156گل به ثمر رساند. او همچنین به تیمش کمک کرد تا 5بار متوالی طی سالهای 1961تا 1965قهرمان لالیگا شود. یک بار نیز به همراه تیمش فاتح جام حذفی اسپانیا شد. او در بازی نهایی جام مقابل سویا، زننده هر دو گل تیمش بود. آن بازی را رئال مادرید با حساب 2بر یک برد. پوشکاش 39بار نیز در رقابت های اروپایی پیراهن رئال مادرید را پوشید و 35گل به ثمر رساند.

4 گل در فینال اروپایی


پوشکاش یکی از زیباترین بازیهایش در رقابت های اروپایی را در فینال جام باشگاه های اروپا به سال 1960به نمایش گذاشت . آن فینال در ورزشگاه همپدن پارک گلاسکو میان رئال مادرید و اینتراخت فرانکفورت برگزار شد. در آن بازی تاریخی و به یاد ماندنی تیم رئال مادرید به پیروزی بزرگ 7بر 3رسید. 4گل از گلهای رئال را پوشکاش به ثمر رساند و زننده 3گل دیگر دی استفانو بود. پس از این که پوشکاش در 31سالگی در سال 1961تابعیت اسپانیایی یافت ، 4بار با پیراهن اسپانیا بازی کرد که ازجمله می توان به 3بازی در جام جهانی 1962شیلی اشاره کرد. اسپانیا یک بازی را برد، اما در 2بازی مغلوب شد. وقتی پوشکاش 35ساله به همراه رئال مادرید یک بار دیگر بخت حضور در فینال جام باشگاه های اروپا را به دست آورد، این بار تیم بنفیکا مقابل قهرمان اسپانیا ایستاد. به رغم آن که پوشکاش در آن بازی 3گل زد، تیمش مغلوب شد.

خداحافظ فوتبال


فرانس پوشکاش در 30ژوئن 1967کفشهایش را آویزان کرد. بعدها در حرفه مربیگری بخت خود را آزمود و هرگز درخشش و توفیق دوران بازیگری خود را نیافت. با این وجود، زمانی که مربی تیم پاناتینایکوس یونان بود این تیم را تا فینال جام باشگاه های اروپا پیش برد. اما تیمش با قبول شکست 2بر صفر مقابل آژاکس آمستردام در حسرت کسب جام ماند. او پیش از بازگشت به مجارستان در سال 1993، به مربیگری در یونان ، پاراگوئه و شیلی اشتغال داشت.
از سال 2001ورزشگاه ملی بوداپست به افتخار او، به نام پوشکاش نامگذاری شد. پوشکاش تا پیش از مرگ خود مدتها اسیر بیماری ذات الریه بود و سرانجام هم روز 17نوامبر 2006درگذشت.
پس از مرگ پوشکاش ، سپ بلاتر رئیس فیفا گفت: از فقدان این مرد بزرگ غم سنگینی دارم. او یکی از بزرگترین بازیکنانی بود که در عمر خود دیده ام. او بزرگترین فوتبالیست مجارستان در 50سال گذشته بود.
بلاتر افزود: من همیشه مردی را که توانسته بود در 84بازی ملی 83گل به ثمر برساند، تحسین کرده ام.


جهانگیر چراتی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها